Belgische actualiteit

Via dit skerm kunt u de gegevns ingevn

Vergeet de Pak de Poen Show, Monty Python, Fawlty Towers of De Collega's. Een nieuw hoogtepunt in grappige televisie valt te bekijken op een website van de Belgische overheid. En wel hier: http://jamar.fgov.be/tow_nl1.htm

Overheidscommunicatie anno 2006. Promotiefilmpje voor Tax-on-Web. Dialoog tussen burger en ambtenaar. Flash, streaming, screencasting. Bemerk de natuurlijke spontaneïteit van de burger, de verzorgde dictie van de ambtenaar, en de vloeiende montage van de beelden. Puik!

 



Burger: Ja, goeiedag meneer, euh, ik heb een aangifteformulier ontvangen, en ik zou die eigenlijk graag via Tax-on-Web indienen. Kunt u mij daarbij helpen?
Ambtenaar: Jazeker mevrouw.
Ambtenaar: We kunnn meskien eerst samen het voorbereidnd document invullen alstublieft. Eens het voorbereidnd document is ingevuld, kunt u gemakkelijk de gegevns via Tax-on-Web ingevn. U hebt thuis enkel een internetaansluiting nodig.

Burger: Ah, maar ik heb internetaansluiting! Kan ik dan van bij mij thuis mijn aangifte indienen?
Ambtenaar: Zeker!
Burger: En... hoe werkt dat precies?
Ambtenaar: Tenzij dat u al over een elektronische identiteitskaart beskikt, ebt u wel een token nodig. Dat is een persoonlijke codelijst. [...]
Burger: En kan ik met mijn elektronische identiteitskaart ook toegang krijgen tot Tax-on-Web?
Ambtenaar: Dan is't gemakkelijk! Je hoeft zich elemaal niet te registreren via de federale portaalsite. U hebt enkel een kaartlezer nodig. Via dit skerm kan u alle gegevens van het voorbereidnd document ingevn. [...]

Uit het leven gegrepen, dus. Als het door professionele acteurs was gespeeld, was er natuurlijk ook kritiek gekomen: dat je nergens in België, behalve op de VRT, ambtenaren vindt met filmster-allures.


Reacties

uw foto hier?

Kris Hoet  externe link

donderdag 06 juli 2006 @ 14:56 CET - #22638   
Tax-on-web2.0! Hilarisch.
Koen Godderis

Koen Godderis

donderdag 06 juli 2006 @ 15:21 CET - #22639   
Lijkt mij het begin van een vrij amateuristische pornofilm. Hoewel het moment dat die zijn broek zou open doen niet meer veraf kon zijn, zat ik er eerlijk gezegd niet op te wachten.
uw foto hier?

VHfc  externe link

donderdag 06 juli 2006 @ 15:51 CET - #22640   
Hilarisk! Miskien volgende keer een gerigte mihrofoon hebruike, en de cadrage wat beter versorgen. 't Is ni moeilek, 't is gemakkelek.

http://www.youtube.com/watc...
Briggs

Briggs  externe link

donderdag 06 juli 2006 @ 16:16 CET - #22641   
Ik weet niet of ik moet lachen of weten...Tax On web ziet er HEEL Veilig uit :) dat stukje heb je gemist LVB. Blijkbaar bouwen ze bij de FOD Financiën hun ambtenaren uit surplus robotonderdelen uit de jaren 80. Och man,dit is iets perfect voor Alles Kan Beter.
uw foto hier?

Peter Fleming  externe link

donderdag 06 juli 2006 @ 16:46 CET - #22642   
voor wie er niet genoeg van kan krijgen:

http://www.jamar.fgov.be/ta...

nog filmpjes, o.a. ook in het frans en het duits (!)
uw foto hier?

Mieleke

donderdag 06 juli 2006 @ 16:50 CET - #22643   
Zijn we hier aan het lachen met iemand die gewoon een Westvlaams accent heeft? Met die sk- en die eind -n? Moet natuurlijk kunnen. En veel makkelijker en acceptabeler dan lachen met een Turk of een Marokkaan. Ook verbazend dat die man geen Limburgs spreekt. Konden ze geen Limburger vinden? Uiteindelijk is lachen met Limburgers toch veel raadzamer. Ze zijn met veel minder, ze laten zich doen, en ze praten ook echt lachwekkend, niet?
Graag in de toekomst dus iets met een Limburger als lijdend voorwerp!
LVB

LVB

donderdag 06 juli 2006 @ 17:42 CET - #22646   
@Mieleke: "Zijn we hier aan het lachen met iemand die gewoon een Westvlaams accent heeft?"

Nee, want die man heeft een Oost-Vlaams (nieuwe spelling) accent.
LVB

LVB

donderdag 06 juli 2006 @ 17:47 CET - #22647   
Ik situeer zijn accent in het Waasland. Maar ik kan er ook naast zitten hé. Ook Freddy Willockx spreekt met de sk, hé.
uw foto hier?

dof

donderdag 06 juli 2006 @ 18:19 CET - #22648   
"Ik situeer zijn accent in het Waasland"

Nochtans is die sk is eerder iets typisch voor Sinjilles. (bij Dendermonde)

Anderzijds beheerst hij de korte i, wat de inwoners van Sinjilles dan weer niet kunnen.
uw foto hier?

dof

donderdag 06 juli 2006 @ 18:35 CET - #22649   
In de veronderstelling dat "Van Cutsem" niet zijn artiestennaam is, kan je

http://www.familienamen.be/

gebruiken voor mogelijke kandidaat gemeenten.
uw foto hier?

PAscal

donderdag 06 juli 2006 @ 18:56 CET - #22650   
De taal is aanvaardbaar.
De amateuristische wijze van communiceren(waarschijnlijk met het budget van een Hollywood film) en opnemen is daarentegen het toonbeeld dat we overal zien wat betreft de leiders en de door de leiders in dienst genomenen.

Het is niet iedereen gegeven om met de hoogste budgetten aanvaardbare kwaliteit ten berde te brengen. Vraag is wel waarom de mensen kiezen voor die mensen.

Want per slot van rekening krijgt een volk wat het verdient wanneer men deze keuzes maakt in het stemhok.

RIP Vlaanderen en België
Cogito

Cogito

donderdag 06 juli 2006 @ 19:04 CET - #22651   
De eerste link die de man bespreekt heet "zich inschrijven"...s`inscrire dus. In gewoon Nederlands heet dat gewoon inschrijven. aaaah....
baarle

baarle

donderdag 06 juli 2006 @ 20:46 CET - #22653   
Niks Waaslands, dit is de taalgrens-sk, die je kan horen van Kortijk tot Halle (het zuiden van West- en Oost-Vlaanderen en westelijk Vlaams-Brabant dus).
Eric Jans

Eric Jans

donderdag 06 juli 2006 @ 23:14 CET - #22659   
Een zéér leerrijk filpje. Het is de perfecte illustratie van hoe de leidende kaste (inderdaad, Cogito... mét taalfoutjes want 't is toch 'máár' Vloms) zich de burger en de ambtenaar droomt.
Hier worden onze Belgi(cisti-)sche politici dus nat en geil van. Reken maar!
Een brave, onderkruiperige onderdaan van een overheid die keurig in zijn plaats denkt.
De natte droom van de ware verlichte despoten! Alles voor het volk, niets door het volk.

Vraag van de burger: "Meneer de ambtsenaar, moet ik mijn vinger opsteken om iets te mogen vragen of mag ik het zo vragen?"
Ambtenaar: 'Het is de burger - mede door de bevrijdende invloed van de mei '68-generatie die vandaag de landsleiding in handen heeft - geoorloofd vragen te stellen aan de ambtenaren en andere personen van de overheid, zónder voorafgaandelijk een vinger op te steken. Deze vernieuwing danken wij aan de ruimdenkende maaregelen van de paarse regeringen die de kloof tussen (Vlaamse) burger en (Belgische) overheid moet verkleinen.

Jammer dat onze schuinknikkebol Kathleen Van Brempt de rol van de ambtenaar niet speelde.
Het lijkt wel 'Een jongen wordt man' en 'een meisje wordt vrouw', deze 'voorlichtingsfilmpjes.

Het Belgicistische paternalisme ten voeten uit. Prins Filip zou het geregisseerd kunnen hebben.

Haaaaahaaahaahahahahaaaaa!!!!
luc

luc  externe link

donderdag 06 juli 2006 @ 23:37 CET - #22662   
@Cogito: Los van de uitspraak (het accent) zitten er minstens tien andere taalfouten in de dialoog. "Je hoeft zich", door elkaar mengen van "u" en "je", "een aangifteforumier die", enz.
Bart

Bart

vrijdag 07 juli 2006 @ 00:15 CET - #22665   
Beschamend. Een professionele stem was er teveel aan zeker? http://www.audiobird.be!
uw foto hier?

Vanzwam

vrijdag 07 juli 2006 @ 03:47 CET - #22671   
SCHI TTE REND!!!

Maakt veel goed van mijn slapeloze nacht.

Maar voor de taalpuriteinen: ik geloof dat de "ambtenaar" van Brakel afkomstig is. Daar leeft nog een anachronisme die ooit minister van skool is geweest
uw foto hier?

New Statesman

vrijdag 07 juli 2006 @ 08:02 CET - #22672   
Zelfs het script klopt niet: in de openingscene zegt ze tegen de parkiet achter de cereptie dat ze haar formulier wil *laten* invullen en als ze bij de flashy ambtenaar van dienst komt is ze blijkbaar ineens van gedachte veranderd en wil ze het via tax-on-web indienen. Go figure...
uw foto hier?

New Statesman

vrijdag 07 juli 2006 @ 08:02 CET - #22673   
receptie dus!
uw foto hier?

New Statesman

vrijdag 07 juli 2006 @ 08:17 CET - #22674   
Ah ja en de mevrouw in kwestie zo te horen van Olsjt.
Gonzo.Jr

Gonzo.Jr

vrijdag 07 juli 2006 @ 09:19 CET - #22676   
Over het verkeerd gebruiken van "die" en "dat" hebben we (ik) van de West-Vlamingen vooralsnog geen lessen te ontvangen ;-)
Sam

Sam

vrijdag 07 juli 2006 @ 11:30 CET - #22684   
Waarom zou dit een film aan Hollywood budget moeten zijn?

Volgens mij is dit filmpje in een paar dagen er door gestampt door een aantal goedmenende ambtenaren met amateurtheater en montage ervaring. Wat ik verkiesbaar vind boven het uitbesteden van dit aan een duur internet marketing agency.

Het resultaat is inderdaad grappig maar verder zeker niet slecht qua online educatie. Ik kan me voorstellen dat filmpje bij bv. de oudere surfer wél in goede aarde zal vallen.

Trouwens: het gebruik van lichte dialectklanken in een filmpje wekt normaal gezien meer vertrouwen op bij de toehoorders dan bv. het VRT-Vlaams. Raar maar waar.
Eric Jans

Eric Jans

vrijdag 07 juli 2006 @ 11:39 CET - #22685   
@ Sam:

Sààààà-ààààmmm... alstublieft, hè! Er zijn wel grenzen en dit is er duidelijk over, hé.
Alsof we iets tegen Slisse & Cesaer zouden hebben. Moet ik je nu écht gaan uitleggen dat dit toch wel diep onder de maat van gezond volkstheater zakt?!
Is België dan nóg smakelozer dan ik het al achtte? Zouden er voor zó'n overheidsfilmpje dan tóch nog argumenten 'pro' bestaan?

Komáán zeg!
uw foto hier?

dof

vrijdag 07 juli 2006 @ 11:52 CET - #22687   
"Volgens mij is dit filmpje in een paar dagen er door gestampt door een aantal goedmenende ambtenaren met amateurtheater en montage ervaring. Wat ik verkiesbaar vind boven het uitbesteden van dit aan een duur internet marketing agency."

Vertaling: Tenzij we veel en veel geld aan de ambtenaren geven moeten we tevreden zijn met zulke schabouwelijke zaken.

Overigens, wat ik het ergste vind aan dit fimpje is niet de verpakking, maar de boodschap: de burger wordt aangeraden om een systeem te gebruiken dat zowel technisch als juridisch nog in beta is.

Want de jurispredentie voor gewone handtekeningen gaat al een tijdje mee, terwijl die voor electronische handtekeningen nog moet bepaald worden.
uw foto hier?

New Statesman

vrijdag 07 juli 2006 @ 13:25 CET - #22689   
Hoe meer ik het filmpje bekijken hoe minder ervan klopt: mevrouw wil eerst haar aangifte laten invullen, verandert in de lift blijkbaar van gedachte en bij die buikspreekpop aangekomen wil ze tax-on-web gebruiken. Ze is dan nog aangenaam verrast dat ze dit kan doen met haar Internetaansluiting thuis.
Wat had ze dan gedacht? Dat ze zich moest begeven naar een PC (met 14.4 Kb modem) bij de lokale dienst belastingen en het daar uitvoeren? Zou wel een hoop werk worden, zo.
Goed dat die welbespraakte ambtenaar met z'n grungesikje er voor haar is. Hij moet alleen niet zo opzichtig in de autocue staren als hij z'n tekst aan het aflezen is.
uw foto hier?

pieterr  externe link

zaterdag 08 juli 2006 @ 14:15 CET - #22714   
Helemaal eens met Sam.

Gezien het beperkte bereik van die internetfilmpjes was het zonde geweest daar veel geld aan uit te geven.

Ik heb de filmpjes op Youtube gegooid, wie beter kan moet maar een alternatief posten.

Mijn half-ironische argumentatie op
http://omtersaaist.wordpres...
luc

luc  externe link

zaterdag 08 juli 2006 @ 15:18 CET - #22717   
@pieterr: Er bestààn dus mensen die naar dat filmpje kunnen kijken zonder in lachen uit te barsen, of zonder dat er zelfs maar een monkelende glimlach om hun mond speelt? Formidabel, fantastisch, er is nog hoop voor de mensheid! :-)
uw foto hier?

pieterr  externe link

zaterdag 08 juli 2006 @ 16:22 CET - #22719   
Of ze bestaan weet ik niet, ik heb er ook moeten om lachen.
Om Sam te herhalen:

"Het resultaat is inderdaad grappig maar verder zeker niet slecht qua online educatie. Ik kan me voorstellen dat filmpje bij bv. de oudere surfer wél in goede aarde zal vallen."

Het punt dat ik in mijn eigen blogposting op "Om ter saaist" wou maken, is dat het probleem bij onze eigen hooggespannen verwachtingen zit als het om video gaat. Tijd en budget voor dit filmpje zijn misschien vergelijkbaar (of minder) dan voor een voorlichtingspamfletje van 4 pagina's. Van gedrukte communicatie van de overheid verwachten we ook geen flitsende layout en blitz proza - je kan niet verwachten van ambtenaren dat het allemaal communcatiespecialisten zijn.

Voor de komst van kabel was het bewegend beeld voorbehouden voor professionele journalisten en acteurs. Met de overvloed aan commerciële zenders - en de gedaalde productiekost raakten we gewoon aan dialect, slechte soaps, reality en regionale TV, telkens een groter maar goedkoper aanbod voor steeds kleinere doelpubliekjes. Online video zet die evolutie verder, het is gewoon effe wennen.
luc

luc  externe link

zaterdag 08 juli 2006 @ 16:30 CET - #22721   
@pieterr: "Van gedrukte communicatie van de overheid verwachten we ook geen flitsende layout en blitz proza - je kan niet verwachten van ambtenaren dat het allemaal communcatiespecialisten zijn."

Wel, ik stel de laatste 10, 20 jaar toch een positieve evolutie vast bij overheidscommunicatie. Een professionalisering, een stijging van de kwaliteit. Zeker bij de Vlaamse overheid, maar ook bij de federale. Er wordt vaker beroep gedaan op professionele communicatiebureaus om de boodschap optimaal verstaanbaar te maken en over te brengen, en sommige ambtenaren krijgen ook vorming inzake (interne, maar ook externe) communicatievaardigheden.

Deze video lijkt wel een anachronisme, omdat hij ingaat tegen die trend tot professionalisering van de overheidscommunicatie. Precies daarom is deze video zo verrassend.
Cogito

Cogito

zaterdag 08 juli 2006 @ 23:03 CET - #22730   
Vooral de 'foute' casting vind ik om te smullen. Duidelijk kennen niet alle gelovigen hun catechismus. Pieterr hierboven wijdt daar een wijs woordje aan op zijn blog.
Die casting is echt door de mazen van de <A HREF=http://nl.wikipedia.org/wik... TARGET=_blank>Raad Van Beroerten</A> gevallen en zal van HogerHand veel ernstiger worden gevonden dan de taalfouten of andere amateuristische kenmerken.
uw foto hier?

dof

zondag 09 juli 2006 @ 10:37 CET - #22740   
"hooggespannen verwachtingen"

Met een tekst hoef je maar één keer de fouten eruit te halen. Als je video gebruikt moet je filmen tot het er goed opstaat. Als je niet de discipline, of het geld of de tijd daarvoor hebt, maak dan gewoon geen film, zowel uit puur elementair respect voor de burger, als om het imago van je "firma" te behouden.

Tenzij je natuurlijk geen probleem hebt met te adverteren dat "tevreden klanten" het laatste van je zorgen is.

Voeg reactie toe

:

:
:



Verwijzers ("TrackBack")

TrackBack is een weblog-mechanisme dat aangeeft welke andere weblogs of websites dit artikel citeerden, er zich op inspireerden of ernaar verwezen. Sommige weblog-software laat verwijzers toe om hun log zelf toe te voegen aan de trackback-lijst. In andere gevallen voegen we de verwijzer zelf toe, op basis van de informatie over doorverwijzers ("referrers") in onze logbestanden.
DISALLOWED (TrackBack)