Pleidooi voor een autonome moraal
(...) Zelf ben ik geen atheïst 'pur sang'. Als men met atheïsme bedoelt dat men absoluut zeker is dat er geen God bestaat dan ben ik geen atheïst. Ik volg immers de ideeën van Karl Popper die zich in zijn geschriften keerde tegen de notie van de absolute waarheid. Overeenkomstig zijn falsificatiemethode aanvaard ik enkel hypotheses die ik aan de groots mogelijk kritiek onderwerp om vast te stellen of ze al dan niet standhouden. (...)
Waar het mij om gaat en wat ik vandaag wil beklemtonen is het recht om atheïst te zijn, en vooral de waarde van het atheïsme als basis voor onze moraal. Het recht om atheïst te zijn vloeit mijn inziens voort uit het individualisme dat ik tegen de algemene stroom in verdedig als de meest positieve ontwikkeling voor de mensheid. Het individualisme wordt door heel wat mensen verketterd. Ze spreken over een teveel of een doorgeschoten individualisme. Dat klopt niet. Wat zij in feite bedoelen is een teveel of doorgeschoten egoïsme, maar dat heeft niets te maken met het individualisme. Het individualisme is in essentie het recht om zelf zijn of haar levensplan in te vullen, om vrij en zelfstandig te beslissen of men al dan niet gaat trouwen en met wie, om te beslissen of men kinderen wil of niet, om te beslissen wat men voor de kost gaat doen, om te beslissen of men gelooft of niet gelooft. En voor kinderen, zieken, senioren, gehandicapten en kansarmen betekent dit dat de overheid, via goed onderwijs en een sterke sociale zekerheid, zorgt dat ook zij invulling kunnen geven aan hun levensplan. Dat alles is in feite het recht op zelfbeschikking, naar mijn oordeel het belangrijkste mensenrecht dat er bestaat. (...)
Zoals we vroeger de natuurwetenschappen, de geneeskunde, de biologie en andere wetenschapstakken ontdaan hebben van de religie, wordt het nu tijd de ethiek te ontdoen van de religie. Waar ik voor pleit is wat de Nederlandse filosoof Paul Cliteur de noodzaak van een 'universele seculiere moraal' noemt of zoals hij in zijn laatste boek schreef de noodzaak van een 'Moreel Esperanto'. Wat is immers het probleem: we leven niet alleen in een multiculturele samenleving, maar steeds meer in een multireligieuze samenleving. Daarbij zullen vertegenwoordigers van die religies steeds meer hun plaats willen opeisen, zoals aparte gebedsruimtes in openbare gebouwen, afwijkingen op leerplannen, formele scheidingen tussen de seksen zoals bij het zwemmen, het in vraag mogen stellen van de evolutietheorie, het mogen opleggen van kledingsvoorschriften aan leden binnen de groep. Allemaal zaken die rechtstreeks ingaan tegen het individualisme en het recht op zelfbeschikking. (...)
Een autonome moraal bevat een aantal bepalingen die voortvloeien uit de rede, die universeel of kosmopolitisch zijn. Het gaat om grondrechten zoals de gelijkwaardigheid van elke mens, de onaantastbaarheid van de fysieke integriteit en het recht op zelfbeschikking, zaken die werden opgenomen in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Sommigen zullen vragen: maar hoe weet gij dat die zaken universeel geldig zouden moeten zijn? Mijn antwoord is dat als we één van die zaken niet aanvaarden, elke moord verantwoord is. Als we de gelijkwaardigheid van elke mens niet aanvaarden, dan vervallen we in barbarij. Dan vallen we terug op de heilige teksten die aan de ene kant wel zeggen 'Gij zult niet doden', maar anderzijds tal van passages bevatten dat deze en gene groep moet uitgemoord worden omdat ze de toorn van God hebben opgewekt of zich weigeren te onderwerpen aan God. Het wordt tijd voor een strijdvaardig atheïsme waarbij we duidelijk zeggen dat een aantal opvattingen die in de Bijbel en de Koran staan moeten worden verworpen, bijvoorbeeld die teksten die schadelijk zijn voor vrouwen, homoseksuelen en ongelovigen. (...)
Een autonome ethiek is evenwel niet voldoende voor een harmonieus samenleven van mensen met uiteenlopende culturele en religieuze overtuigingen. Even belangrijk is een neutrale overheid die ervoor zorgt dat mensen in hun recht op zelfbeschikking beschermd worden tegen al wie iets aan een ander wil opdringen. Neutraliteit betekent dat geen enkele godsdienst wordt bevoordeeld tegenover een andere en dat gelovigen niet worden bevoordeeld tegenover niet-gelovigen of omgekeerd. Religie is een private zaak die niet kan worden bekostigd door de gemeenschap en die niet zichtbaar aanwezig mag zijn "in delen van het publieke domein waar de staat met een pretentie van neutraliteit optreedt", aldus Paul Cliteur en hij heeft gelijk. Misschien nog de belangrijkste opdracht van een neutrale overheid is het toestaan van kritiek en het overdragen en bevorderen van kennis. Kritiek en kennis, twee zaken waar religies het verdomd moeilijk mee hebben omdat ze de fundamenten van het geloof aantasten. (...)
Nog erger is dat steeds meer politici, ook in ons land, religie beschouwen als een middel tot emancipatie en harmonieus samenleven. Zij dwalen. Waar ik toe oproep is tot een krachtiger signaal om de ethiek te ontdoen van de religie. Er bestaat immers geen verband tussen godsdienst en ethiek en het wordt tijd dat we dat klaar en duidelijk zeggen. Ik ben ervan overtuigd dat dit heel wat mensen zal doen schrikken, maar eigenlijk ligt deze oproep in het verlengde van de idee?n van Spinoza, Adriaan Koerbagh en Pierre Bayle die opkwamen voor een filosofische ethiek die losstaat van de religie. Wie het daar niet mee eens is geeft zich over aan God en zijn zelfverklaarde vertegenwoordigers op aarde. (...)
In feite vormden het communisme en nazisme twee seculiere religies waarbij de verering van de dictator op een quasi religieuze manier gebeurde. In tal van Duitse huishoudens stonden zogenaamde 'Hitleraltaren' en in de lofliederen ten aanzien van Stalin klonk een nieuwe religiositeit door. Kruisbeelden maakten plaats voor beeltenissen van Hitler en Stalin. En net als de kerk voordien had gedaan ten aanzien van de paus, werd de mythe van de 'onfeilbaarheid' van de twee dictators gepropageerd en geloofd. Kenmerkend voor het atheïsme is net haar verwerping van elke vorm van onfeilbaarheid. In die zin waren de volgelingen van Hitler en Stalin 'gelovigen', net zoals de hedendaagse volgelingen van ayatollahs en andere geestelijke leiders. Zowel Stalin als Hitler werden vereerd en beschouwd als 'verlossers' en ook hun naaste makkers die stierven in de strijd werden, net als de eerste christenen, beschouwd als 'martelaren' voor de goede zaak. (...)
We mogen religies niet langer aanvaarden als basis van de moraal. Ze zijn immers onverdraagzaam tegenover andersdenkenden en teveel gericht op macht en onderdrukking. Ze zijn gericht tegen het kosmopolitisme en het individualisme. Ze staan haaks op het recht op zelfbeschikking. De geschiedenis leert ons dat waar men regeert in naam van God, de mens ten ondergaat. Net daarom moeten we religies als basis voor de moraal vervangen door het athe?sme. Door afstand te nemen van die almachtige, alwetende en dictatoriale God zullen we juist dichter tot onze medemens komen.
Dirk Verhofstadt in een toespraak op 21 april 2007 naar aanleiding van de eerste atheïstische trefdag in Vlaanderen, gepubliceerd op de website van Liberales, mei 2007.



Reacties
Cogito
donderdag, 3 mei, 2007 - 21:32"Door afstand te nemen van die almachtige, alwetende en dictatoriale God zullen we juist dichter tot onze medemens komen"
Zeker.
Maar hoewel de meeste Christenen hun God als almachtig en alwetend bestempelen (ik niet), zullen de meeste Christenen het bestempelen van hun God als zijnde dictatoriaal wijten aan het misbegrijpen van hun God.
Daarbij denk ik dat het fenomeen "Linkse Kerk" net te maken heeft met secularisatie.
Waar voor de gelovige de bijbel, het gebed, de pastoor of de predikant de autoriteit hebben waar het morele vraagstukken betreft, omdat voor hen God de wetgever is, mankeert het de atheïst aan een levensbeschouwelijk instituut dat voor hem tot moreel platform dient.
De atheïst keert zich daarom bij morele vraagstukken tot zíjn hoogste wetgever en dat is...de Staat!
Zo komen atheïsten de facto tot het beoefenen van hun religie via de politiek en installeren zij de facto een staatsgodsdienst.
...waarvan bovenstaand betoog natuurlijk een perfecte illustratie is. Eigenlijk omzeilen atheïsten op die manier via een achterpoortje de scheiding tussen Kerk en Staat.
Peter Van de Ven
donderdag, 3 mei, 2007 - 21:53Pfff... verlichtingsfundamentalisme, even erg als religieus fundamentalisme.
Cogito
donderdag, 3 mei, 2007 - 23:47Kijk kijk ik ben het ééns met pvdv...brrr ik krijg er zowaar een huivering van.
Nicolas Raemdonck
donderdag, 3 mei, 2007 - 23:51Waar ik me aan erger, is dat mensen als Dirk Verhofstadt het niet kunnen laten om "liberalisme" te verbinden aan "athiësme", terwijl deze uiteraard niet onafscheidelijk zijn. Het is een rabiaat anti-religieus gevoel dat totaal niet meer op zijn plaats is in deze tijd (als het ooit het geval was). Wat is bijvoorbeeld het nut om Christenen met nazis of communisten te vergelijken, dan enkel deze te sarren. Ik zie hem (ondanks zijn steun voor Hirsi Ali) nog niet hetzelfde schrijven over de moslims.
Echt zwak van Dirk Verhofstadt.
LVB
donderdag, 3 mei, 2007 - 23:59@Nicolas: Hij had het in hetzelfde artikel wel degelijk ook over de islam, over de verdrukking in Iran enz. Maar omwille van de structuur van de website van Liberales kan ik niet rechtstreeks naar het artikel linken. Sterker nog: ik vind het artikel zelfs niet meer terug. Twee uur geleden stond het nog op hun homepage, nu is het ergens verdwenen in de donkere krochten van hun onoverzichtelijke website. Of gewoon gewist.
LVB
vrijdag, 4 mei, 2007 - 00:01Ah nee kijk, hier is dan toch een rechtstrekse link, gevonden via hun gearchiveerde nieuwsbrief: http://www.liberales.be/cgi...
Nicolas Raemdonck
vrijdag, 4 mei, 2007 - 00:10Inderdaad, hij is in passage toch kritisch voor de islam.
dd
vrijdag, 4 mei, 2007 - 07:32Misschien is het omdat ik D V om te beginnen al weinig sympathiek vind, maar als ik zijn tekst lees gaan bij mij de alarmbellen af.
Een 'universele seculiere moraal', ik hoop dat ik niet de enige ben die zich daar serieus vragen bij stelt. Hoe gaat dat in zijn werk? Gaan de filosofen en ethici dan bij meerderheid beslissen wat "moreel" is?
En het tragische is dat D V met stommiteiten van dat kaliber juist de weg voorbereidt voor een nieuwe Hitler, of Stalin (en waarom kan D V niet een paar levende voorbeelden opnoemen, zoals Mugabe of Castro?)
Peter Van de Ven
vrijdag, 4 mei, 2007 - 09:39Ik het eens dat de rechtstaat de godsdienst beperkt om de godsdienstvrijheid mogelijk te maken. ik vind het goed godsdiensten te stimuleren om godsdienstvoorschriften leefbaar te maken, en een multiculturele samenleving te verwezenlijken.("christendom zonder erfzonde, islam zonder hoofddoek")
Deze tekst getuigt echter van een stap verder: een anti-godsdienstige instelling die vindt dat godsdienst moet bestreden worden en moet verdwijnen.
Een citaat als:
-->"We mogen religies niet langer aanvaarden als basis van de moraal. Ze zijn immers onverdraagzaam tegenover andersdenkenden en teveel gericht op macht en onderdrukking."
is dan ook ontzettend pretentieus, destructief en negativistisch.
Dit tweede is verlichtingsfundamentalisme, en fundamentalisme is fundamentalisme, is fundamentalisme.
Religie als levenservaring is niet hetzelfde als godsdienst (kerkelijke georganiseere disnt aan een God/goden), religie is zelfs niet hetzelfde als "geloof".
Al die begrippen worden hier op en hoop geggooid.
Een "areligieuze" moraal is gewoon een moraal erbij. Samen bewegen ze zich binnen de grenzen van de democratische rechtstaat.
Peter Fleming
vrijdag, 4 mei, 2007 - 10:50Ik vind dat DV er een hutsepot van maakt met zijn vergelijkingen tussen christendom enerzijds en islam/nazisme/communisme anderzijds
Hij heeft overduidelijk niet opgelet bij de catechese (als hij er uberhaupt geweest is). Eric Jans zal dat wel kunnen beamen. ;-)
Cogito
vrijdag, 4 mei, 2007 - 11:36Een 'universele seculiere moraal'
Dat klinkt ongeveer als "Post-Christelijke Wereldkerk."
Peter Van de Ven
vrijdag, 4 mei, 2007 - 11:51@ Cogito:
Een seculiere moraal is mogelijk, op basis van universele waarden.
Maar dat is er gewoon eentje meer, ik begrijp de tegenstelling niet. Het "interculturalisme" heeft een zelfde probleem: die willen een "synthese-fusie-moraal" boven de multicultuur, een nieuwe monocultuur dus.
DV zegt : "We mogen religies niet langer aanvaarden als basis van de moraal". Persoonlijk begrijp ik die zin niet.
Wie nu seculier is, die gebruikt godsdienst niet als basis, dus, waar moet die mee ophouden?
En wie wel godsdienstig is, wordt die dan het recht op godsdienst verboden/ontraden? Dat is een schending van de godsdienstvrijheid.
Beter is dus aandacht te geven aan aspecten die het samenleven van religies, levensbeschouwingen en godsdiensten mogelijk maken, dwz fundamentalisme, absolutisme en theocratie (ook van "vrijheid") afwijzen, maar niet vrijheid, religie en cultuur.
Christendom zonder erfzonde dus. Dwz de democratische rechtstaat kan godsdiensten stimuleren tot herformulering.
Dat is iets heel anders dan het verlichtingsfundamentalisme dat godsdienst wil "vernietigen", van zulke houdingen komt alleen miserie.
Cogito
vrijdag, 4 mei, 2007 - 14:04"Een seculiere moraal is mogelijk, op basis van universele waarden"
Dat is zo, en de vrijheid van godsdienst garandeert de vrijheid om hieraan te werken, het te promoten en ernaar te leven.
Maar net zo min als godsdienst moet zulke seculiere moraal politieke macht krijgen. Dan krijg je een staatsgodsdienst.
Echter bedrijft DV deze moraal via de politiek. De politiekertjes vormen er zelfs de clerus van (zie de bisschoppelijke stralenkrans rond Frank Vandenbroucke, Marino Keulen en Kat Van Brempt maar eens).
Omdat ze geen georganiseerde rituelen hebben, geen "hogere macht" aanbidden en herkenbare feestdagen vieren, claimen ze geen kerk te zijn en omzeilen zo via de achterdeur de scheiding van kerk en staat.
Peter Van de Ven
vrijdag, 4 mei, 2007 - 18:01Dit vind ik een interessante tekst over de verhouding religie/lekenstaat:
http://www.flwi.ugent.be/ci...
Wat er aan ontbreekt is dat de overheid wel degelijk mag ingrijpen in godsdienst, als die mensenrechten of de rechtstaat schendt.
Maar het onderscheid in deze tekst tussen secularisme als vrijwaring van de godsdienstvrijheid tegenover secularisme als "anti-godsdienst" komt goed tot uiting.
Dwz de cultuur van een democratische rechtstaat is godsdienstvrijheid, maar dat is geen nieuwe moraal of nieuwe godsdienst, maar een legaal kader.
Ik vind het knappe tekst, met bovenstaande randbemerking. Dirk Verhofstadt kan er wat van leren.
Cogito
vrijdag, 4 mei, 2007 - 19:29om van omver te vallen, ik heb gelukkig een stevige stoel.
Niet klikken mannen, niet klikken. (hierboven bedoel ik)
Eric Jans.
vrijdag, 4 mei, 2007 - 21:17@ VdV:
Het kan als basis redelijk dienen... maar dan zónder jouw 'randbemerking, natuurlijk. Dat zou scheiding tss kerk en staat 'op z'n Belgisch' zijn... en dat ís ook wat je beoogt. De staat mag 'ingrijpen' = de staat mag bepalen welke gemeenschappen zich 'kerken' mogen noemen. Zoals destijds in de DDR de staat bepaalde welke kerkleiders 'aanspreekbaar' waren en welke niet. Jaja... m'n beste Belgicist; ik hoor je al op je sokjes aangetrippeld komen: 'randbemerking' hé?
In 'de marge'... daar waar de Bon Belges alles netjes onder elkaar kunnen regelen... in de marge. Verderfelijk creatuur!
De sektenlijst lost alles op... behalve de charismatische club van tante Fabby stond zowat iedereen er netjes op te pronken. Tot en met de Steiner-scholen!
Bedisselaartje!