LVBlog vermeld in T-Zine
Welkom aan de lezers van T-Zine, de internetactualiteit-nieuwsbrief van De Tijd, opgericht in 1996 en met meer dan 85.000 abonnees zowat het meest prestigieuze e-zine van Vlaanderen. Een tip voor de T-Zine lezers die hier voor de eerste keer langskomen: neem eens een kijkje in de linkerkolom en scroll wat naar onder, dan zie je mijn blogroll, een verzameling van zo'n 250 interessante weblogs die ik regelmatig bezoek.



Reacties
Luc (den andere)
zaterdag, 9 oktober, 2004 - 00:43Proficiat met die vermelding in T-zine Luc. Schitterend!
Luc (nog nen andere)
zaterdag, 9 oktober, 2004 - 09:07Pro-Bush, dat is juist. En zeer jammer.
LVB
zaterdag, 9 oktober, 2004 - 15:08@nog nen andere Luc, maar laten we jou voor het gemak 'Joe' noemen, of 'Joop' als je liever een niet-Amerikaanse naam hoort ...
Laten we even onderzoeken waarom het 'zeer jammer' zou kunnen zijn dat iemand als ik, die geen Belgisch minister van buitenlandse zaken is, die geen Amerikaan is en die bijgevolg geen enkele invloed heeft op de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, pro-Bush is.
Mogelijke redenen:
- jij bent pro-Kerry en je houdt er niet van om af en toe geconfronteerd te worden met andere meningen of met andersdenkenden;
- je vreest dat ik misschien hier en daar een enkeling ook zal meesleuren in mijn verderfelijke pro-Bush dwalingen;
- euhm ... shit, ik vind geen andere redenen meer!
Vermits de eerste reden enkel op jezelf betrekking heeft, en het tweede punt jouw misschien tegen de borst stuit, maar in wezen geen enkele invloed uitoefent op jouw leven (dat zou anders zijn indien ik minister van Buitenlandse Zaken zou zijn, of indien ik Amerikaan zou zijn en dus de uitslag van de verkiezingen zou kunnen beïnvloeden, ook al is het op minieme wijze), kan ik moeilijk inzien waarom mijn mening 'jammer' is. Je kunt met mij van mening verschillen, maar mijn mening 'spijtig' of 'jammer' vinden is toch nog iets anders.
Alleen al het feit dat een krant het nuttig oordeelt om het feit dat iemand "pro-Bush" is, te vermelden, zegt al genoeg over de mentaliteit in onze contreien. Ja, een Belgische blogger die pro-Bush is, het lijkt wel het schaap met de vijf poten. Komt dat zien mensen, komt dat zien! Weet je, als de berichtgeving hier te lande niet zo onevenwichtig was, zou ik wellicht een tikkeltje kritischer zijn tegenover Bush. Maar als blogger wil ik een tegengewicht vormen voor het onevenwicht in de MSM (mainstream media). Iemand die zo eenzijdig gebashed wordt (afgelopen week alleen al: 2 uur Bush-bashing films op Arte, en 2 uur heiligverklaring van Kerry in 'Going Upriver' bij de VPRO), verdient enige mildheid.
Paul
zaterdag, 9 oktober, 2004 - 17:15'Maar als blogger wil ik een tegengewicht vormen voor het onevenwicht in de MSM ' - dus je bent niet pro- bush uit overtuiging, alleen maar om dwars te liggen?
'Iemand die zo eenzijdig gebashed wordt (afgelopen week alleen al: 2 uur Bush-bashing films op Arte, en 2 uur heiligverklaring van Kerry in 'Going Upriver' bij de VPRO), verdient enige mildheid.' - dus je bent pro-bush uit medelijden en niet uit overtuiging?
als dat de enige redenen zijn dat je voor Bush bent, is dat inderdaad heel jammer.
LVB
zaterdag, 9 oktober, 2004 - 17:21@Paul: me dunkt dat je hier een karikatuur maakt van mijn uitspraken. Ik ben het niet eens met alles wat Bush doet. Bijvoorbeeld zijn landbouwsubsidies en zijn invoertaksen op buitenlands staal, die in tegenspraak zijn met de vrijhandel (de EU heeft op dat vlak natuurlijk nog meer boter op het hoofd dan Bush). Ik zou deze punten van kritiek in de verf kunnen zetten, maar dan voeg ik gewoon een druppeltje toe in de zee van Bush-bashing in de Vlaamse media. Dan voeg ik liever een druppeltje toe in het vingerhoedje van de Vlaamse Bush-verdedigers. Als VS-kiezer zou ik uiteraard voor Bush kiezen, ook al ligt presidentskandidaat Badnarik van The Libertarian Party ideologisch misschien wel dichter bij mijn ideeëngoed.
Luc L-A den andere dus
zaterdag, 9 oktober, 2004 - 19:10Luc
Weet je wat leuk zou zijn?
De politieke eigenschappen, en de eventuele gevolgen van hun beleid, van de twee hoofdrolspelers voor de presidentsverkiezingen in THE USA, eens naast mekaar te zetten.
Ook ik zie niet goed in, tot op heden dus, welke echte kwaliteiten ze beiden te bieden hebben, en welk verschil het voor ons zou uitmaken.
Ik zie momenteel, als leek dus, twee mediafiguren die ingezet worden als in een elektronisch schaakspelletje...
Soms zet de ene een schitterende zet naar de meet, soms ook de andere..
Mag ik echter wel zeggen dat ze me allebei marjonetten lijken van een systeem.
In dat geval is het goed om eens ingelicht te worden over HUN syteem, zo leer ik, en misschien vele anderen met mij, ook iets bij.
Zo kunnen we dan zelf een oordeel vellen over "de kwaliteiten" van de actoren ginds.
Outlaw Mike
zaterdag, 9 oktober, 2004 - 22:26Proficiat Luc Van Braekel!!!!
"Weet je, als de berichtgeving hier te lande niet zo onevenwichtig was, zou ik wellicht een tikkeltje kritischer zijn tegenover Bush."
Een waarheid als een koe. Eén foutje: "te lande" moet eigenlijk zijn "ter wereld".
Het is heel merkwaardig eigenlijk. Los van het feit dat Bush 45 miljoen mensen bevrijd heeft, Saddam achter slot en grendel gestoken, de halve top van AQ onthoofd, al drie jaar lang aanslagen in de VS verijdeld, Irak en Afhanistan op het spoor gezet van democratie, Libië in het gareel gebracht etc. ad infinitum, zijn er de talloze tidbits van informatie die minder op de voorgrond treden. Zoals daar zijn:
* zijn brief aan de Malagasische verkozen president Ravalomanane met de erkenning van diens verkiezingsoverwinning, ten nadele van generaal Ratsiraka, die van plan was te revolteren tegen Ravalomanane. Op deze wijze werd een ander potentieel bloedbad vermeden.
* het vrijmaken van 15 miljard dollar voor de strijd tegen AIDS in Afrika.
* het succesvol afsluiten van de 20 jaar durende strijd van de Soedanese regering tegen de rebellen van John Garang in het zuiden van Soedan.
* het weglopen van de VS uit de VN meeting waarin datzelfde Soedan tot lid van de VN Commissie van de Mensenrechten benoemd werd
* de aanstelling van gezant Danforth om de Soedanese regering aansprakelijk te stellen voor genocide in Darfour; toen dat niet lukte het kwaad openlijk noemen wat het is: een genocide
* Bush kwam persoonlijk tussenbeide om ervoor te zorgen dat het volledige bedrag van de 18,7 miljard steun voor Irak als een gift door het Congres werd goedgekeurd (het Congres wou de helft ervan enkel als lening toekennen, maar Bush dreigde zijn veto te stellen)
* de Medicare Bill
* enorme belastingverlaging, gigantische jobcreatie, werkloosheidsgraad 5,4%
* orde op zaken stellen in Haïti
....
Michel Barnier, Frans BZ Minister, noemt de slachting in Darfour "slechts een gewone burgeroorlog". Er is de zwerende etterbuil van het UNSCAM-schandaal waarin de VS, op twee of drie privé-ondernemingen na (één gerund door een arabier!) NIET in betrokken zijn...
Begrijpe wie kan... ik alvast niet.
Edwin
zaterdag, 9 oktober, 2004 - 23:58Goede vrienden, ik herinner me dat het Vlaams ministerie van Onderwijs in de jaren '90 ooit een Soedanees ambassadeur - zij het als waarnemer - heeft uitgenodigd op een conferentie over haar integratiebeleid in Vlaamse scholen!
Ook toen waren er in Soedan al zware vervolgingen van animisten en christenen in het zuiden van het land, waarover in onze kwaliteitskrantjes nauwelijks werd gerept.
Paste het niet in het tollerante plaatje dat van de wereldislam diende te worden opgehangen? Je vraagt het je af.
Ik ken tollerante islamieten genoeg maar daaruit besluit ik nog niet dat de islam een tollerante leer zou zijn... of beter: 'kan' zijn.
@ Luc: Bush vecht tegen het terrorisme. Dat is een blinde vijand. Maar hij kan toch niet zomaar 'blind' terugslaan door Irak aan te vallen?!
Dat is geen humanistisch uitgangspunt voor een staatshoofd van een wereldmacht die zegt op humanisme gebouwd te zijn.
Bush blijft een indruk van blinde wraak nalaten en blinde wraak slaat altijd terug in je gezicht.
In die zin nemen de Amerikanen met Bush II een bijzonder groot risico. 'Wir haben es nicht gewusst!' geldt alleen voor Bush I, niet voor II.
Hij heeft het vreselijk slecht aan boord gelegd, wat niet wil zeggen dat zijn actie 'omsingel Iran' (want dáár gaat het meer over dan om olie, vermoed ik) op termijn geen succes zou kunnen worden.
Het zijn verwarrende tijden, maar dus ook geen tijden om Bush zomaar te verwerpen. Michael Cosyn's lijstje illustreert inderdaad de doorzichtige eenzijdigheid van onze media.
LVB
zondag, 10 oktober, 2004 - 00:24@Michael: ken je deze al, en wat vind je ervan? http://www.cnsnews.com/Spec...
Outlaw Mike
zondag, 10 oktober, 2004 - 03:02Ja Luc, die link heb ik via Downeast leren kennen. Wheelers tekst was exact dezelfde, maar de layout verschillend, alhoewel de domeinnaam eveneens dezelfde was. Mijn browser geeft dezelfde site heel af en toe verschillend weer (eens refreshen en de klassieke layout verschijnt meestal).
Ik ken CNS al een tijdje en weet eerlijk gezegd niet goed waar ik het moet plaatsen. Is het zoals DEBKAfile een rechtse site en zo ja, is het dan betrouwbaarder (DEBKA heeft geen al te beste reputatie voor feiten)? Wel, het lijkt in elk geval serieuzer.
Wat de inhoud van het artikel betreft: het lijkt allemaal heel plausibel. Laten we het nu even niet hebben over de WMD maar over de link met AQ en verwante terroristenorganisaties. Het is natuurlijk heel moeilijk om zelf deze feiten te checken bvb. was er inderdaad een link Irak/Hekmatyar? Ik ben geneigd het te geloven, daar in het milieu van het internationaal terrorisme "ons ons kent", zeker wanneer er een gemeenschappelijke vijand is. Bovendien, als je links en rechts wat snuffelt zijn er voldoende feiten die dit stuk van CNS een zekere geloofwaardigheid geven. Wheeler vermeldt bijvoorbeeld contacten tussen Saddam Husseins regime en de Abu Nidal Groep. Welnu, het is een FEIT dat Abu Nidal in Irak verbleef en er trouwens op verdachte wijze aan zijn eind kwam voor OIF (omdat hij teveel wist?).
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het regime banden had met Al Qaeda en geaffilieerde organisaties. Wie denkt dat dat niet zo is gelooft waarschijnlijk ook dat hij, als hij vijf jaar op een eiland zou zitten met J.Lo., zich enkel onledig zou houden met Monopoly. Let wel, ik acht het wel goed mogelijk, zelfs heel waarschijnlijk, dat Saddam's regime NIET operationeel betrokken was bij 9/11. Maar ze kunnen mogelijks wel geweten hebben wat hun buddies van plan waren.
Over de WMD nog dit: er is een boek uit van de kerngeleerde Dr. Mahdi al-Obeidi, die in 1991 op bevel van Uday Hussein plannen en onderdelen van een of meerdere centrifuges om Uranium te verrijken onder een rozenstruik in zijn tuin verborg, met het oog op latere herneming van U-verrijking wanneer de sancties afgelopen waren.
Ik heb dit op CNN al ergens in Juli 2003 vernomen, nu heeft de kerel dus zijn wedervaren te boek gesteld. Men kan er gerust van uitgaan dat ook dit item in de Belgische pers heel zorgvuldig zal begraven worden, aangezien het vooruitzicht van een tweede ambtstermijn van Bush voorwaar veel schrikwekkender is dan de idee dat hij het bij het rechte eind zou kunnen gehad hebben.
Hier is de link: http://books.thepricesearch...
Outlaw Mike
zondag, 10 oktober, 2004 - 03:34Nog een treffend voorbeeld van MSM spin is het geval-Bremer. In het begin van de week werd hij geciteerd als volgt:
"On Monday, former occupation administrator Paul Bremer told an audience, "We never had enough troops on the ground" in Iraq to prevent looting and lawlessness. Bremer later described his criticism as a "tactical disagreement.""
CNN had er vandaag een stukje over onder de titel: "With allies like these, who needs Democrats", tevens refererend naar de ogenschijnlijk zeer ongelukkige uitspraken (voor Bush) van Rumsfeld en Duelfer, hoofd van de Iraq Survey Group.
Wat CNN om één of andere reden schijnt te zijn ontgaan is de rechtzetting waartoe Bremer zich klaarblijkelijk genoopt zag na gezien te hebben hoe (voor de Democraten gunstige) delen van zijn toespraak buiten proportie gehypet werden:
"Our troops continue to work closely with Iraqis to isolate and destroy terrorist strongholds. And the United States is supporting Prime Minister Ayad Allawi in his determined effort to bring security and democracy to Iraq. Elections will be held in January and, though there will be challenges and hardships, progress is being made. For the task before us now, I believe we have enough troops in Iraq.
The press has been curiously reluctant to report my constant public support for the president’s strategy in Iraq and his policies to fight terrorism. I have been involved in the war on terrorism for two decades, and in my view no world leader has better understood the stakes in this global war than President Bush.
The president was right when he concluded that Saddam Hussein was a menace who needed to be removed from power. He understands that our enemies are not confined to Al Qaeda, and certainly not just to Osama bin Laden, who is probably trapped in his hide-out in Afghanistan. As the bipartisan 9/11 commission reported, there were contacts between Al Qaeda and Saddam Hussein’s regime going back a decade. We will win the war against global terror only by staying on the offensive and confronting terrorists and state sponsors of terror - wherever they are. Right now, Abu Musab al-Zarqawi, a Qaeda ally, is a dangerous threat. He is in Iraq."
Eigenaardig genoeg stond de rechtzetting wel in de NYT. Maar dat ze minder zal opvallen (understatement)dan CNN's stuk is duidelijk.
Ik vind het eigenlijk allemaal een beetje griezelig. Allé, TV1 werkt ook met MIJN belastinggeld. Ik verwacht dat ze gebalanceerde berichtgeving bieden, maar de poltieke agenda die gediend wordt is zo in het oog springend dat zich er voor mij gerust een Parlementaire Onderzoekscommissie mee bezig mag houden.
Goede nacht iedereen. Ik moet ergens toch wel zot zijn om nu nog te posten.
nog nen andere Luc
zondag, 10 oktober, 2004 - 22:24Euh Luc: relax, schiet niet zo uit je sloffen. En schiet aub niet met de verkeerde kogels, want je "2 mogelijke redenen" zijn allebei verkeerd, en je interpreteert me dus verkeerd op basis van 1 regeltje commentaar. Ik vind het gewoon jammer dat iemand zoals jij die een zekere "kennis van zaken" ten toon spreidt tegelijkertijd zo pro-Bush kan zijn. Maar "kennis" en "morele waarden" zijn twee verschillende fenomenen, dat is waar.
Voor de rest sluit ik me aan bij Paul. Die je trouwens ook verkeerd interpreteert: hij maakt helemaal geen karikatuur van jou.
LVB
zondag, 10 oktober, 2004 - 22:33Paul heeft geen karikatuur gemaakt van mij, maar van mijn standpunt. Ik schreef dat ik kritischer zou zijn voor Bush (en inmiddels heb ik hier een mogelijk punt van kritiek neergeschreven) indien onze media wat evenwichtiger zouden zijn in hun behandeling van Bush. Daaruit concludeert Paul dat de enige reden waarom ik Bush verdedig, de onevenwichtige berichtgeving van onze media is. Ik hoef er wel geen tekeningetje bij te maken om de denkfout in die redenering aan te geven. Maar als je woorden wil blijven verdraaien, ga je gang.
nog nen andere Luc
zondag, 10 oktober, 2004 - 22:46Luc, je hebt gelijk: er zit meer achter je pro-Bush attitude dan de zogenaamde "onevenwichtige berichtgeving van onze media".
Maar over smaken, kleuren, morele waarden, milieuzorg versus blinde economische vooruitgang, solidariteit versus cynisch egoïsme, democratisch bestuur versus machtsgeilheid, redelijkheid versus smerigheid, eerlijkheid versus manipulatie, etc... valt blijkbaar niet echt te discussiëren.