De Vlaamse PR faalt even erg als de Servische
(...) De brave flaminganten kunnen hier best uit leren dat gelijk hebben absoluut niet helpt om bij degenen die er toe doen ook gelijk te krijgen. De Serviërs zijn van vernedering naar nederlaag gestrompeld omdat zij de dominante opiniemakers tegen zich hadden, en voor de Vlamingen ziet het er niet veel beter uit.
Een glanspapieren magazine voor buitenlanders in Brussel bloklettert: “Francophones’ moving stories” (Together, jan.-feb. 2008). Noteer de woordspeling: “moving” staat hier zowel voor “roerend” als voor “verhuizen”, i.c. vluchten. Bij deze hartbrekende getuigenissen van verdrukte en vluchtende Franstaligen staat een foto van een dreigende avondhemel achter prikkeldraad met bijschrift: “Flemish Region hostility towards the Francophone majority has grown”, d.w.z.: “Vijandigheid van Vlaams gewest tegen Franstalige meerderheid toegenomen”. Binnen de gezapige Belgische verhoudingen gaat dat al een heel eind in de richting van de onzinpropaganda over een “genocide” op een kwart miljoen Albanezen die het terrein moest effenen voor de bombardementen op Servië.
Dát is wat Euro- en Navocraten over de Vlaamse strijd te lezen krijgen. Dáárdoor zullen zij zich laten beïnvloeden de dag dat zij een standpunt moeten bepalen tegenover een uiteenvallend België. Zouden Vlaamse politici beter doen dan Kostunica in het neutraliseren van dit soort haatzaaierij?
Koenraad Elst op The Brussels Journal en in 't Pallieterke, 27 februari 2008



Reacties
Cogito
woensdag, 27 februari, 2008 - 13:44Bedoelt Koenraad Elst dat indien Servie de onafhankelijkheid geambieerd had van Kosovo dat ze dan de wind van voren hadden gekregen?
LVB
woensdag, 27 februari, 2008 - 14:39@Cogito: nee, Elst bedoelt niet dat de 'dominante opiniemakers' per definitie het tegenovergestelde willen van wat Servië wil, zoals jij lijkt te willen begrijpen.
Elst bedoelt dat er in een opinie- en lobby-markt waarbij verschillende belanghebbende partijen naar de gunst van de dominante opiniemakers dingen, er winnaars en verliezers zijn, dat "gelijk hebben" niet garant staat voor "winnen", en dat je met stuntelige public relations, goede bedoelingen en "wij hebben nu eenmaal gelijk" niet vooruit komt.
Willy
woensdag, 27 februari, 2008 - 15:35Wat voor mij telt is de inslag van de mededelingen. Impact, op zijn vloms. Vandaar de uitdrukkingen : Parels voor de zwijnen, Prediken in de woestijn, bestemd voor dovemansoren.
De krantenboer waar ik mijn Pallieterke haal, biedt er wekelijks 3 (drie) tekoop aan. Soms heeft hij er 1 tekort, meestal 1 over. Faalt hier de PR ? Is dat daarom dat de opiniemaker numero uno van DS ook de prijs van de marketing heeft gekregen ?
Koenraad Elst slaat meestal de nagel op de kop. Spijtig voor hem en voor wat hij wil verkondigen, weinigen zien die nagel, weinigen horen die klop, laat staan : voelen aan wat er ingeklopt wil worden.
Servië krijgt internationale steun van reuzen als China en Rusland. Op wie moet Vlaanderen rekenen ? Belgium, one point, zoals in het eurovisiesongfestival ?
Ik wil niemand ontmoedigen. Meer zelfs, wie ons land en ons landsgedeelte wil promoten krijgt mijn volledige steun. Wel wetende dat de windmolens op volle toeren draaien, en dat er nog vele zullen bijgebouwd worden. Vechten tegen windmolens, je moet er de moed voor hebben.
EricJans
woensdag, 27 februari, 2008 - 19:13Ons discours is helemaal en integraal fout. En het ergste is: de communicatieve fouten die we maken zijn een Belgicistische uitvinding! Concience was een Belgicist... en precies daarin ligt het probleem.
Lees door en geef me de kans dit uit te leggen.
Stel dat je een uitzonderlijke intellectuele Duitser of Spanjaard bent die zich de moeite neemt zich voor het probleem te interesseren... zij hetniet langer dan een uur of zo.
Wat krijg je te zien?
België: + 10 000 000 inwoners; + 60% Vlamingen; die zich willen 'afscheuren/verzelfstandigen'; rijkdom: + 75% BBP; Vlaamstalig (soort Nederlands); Vl=centrum-rechts tot rechts, W= centrum-links tot links; W=verouderde industrie; enz.
Conclusie: de Vlaamse egoïsten.
Ziet u: daarom noem ik mij liever Heel-Nederlander:
In dát verhaal is België tot stand gekomen als een wederrechtelijke en separatistische constructie; cultuuronderdrukkend en daar vandaag nog de vruchten van plukkend; Luxemburg gehalveerd; cultuurvreemd koningshuis; anti-Nederlands-politiek; grondannexatie; enz. ...
Vlaanderen tegen wil en dank doen geboren worden. Vlaamse Heel-Nederlanders: streven naar maximale, confederale BENELUX-context en willen van Belgique bevrijd worden; BENELUX = embrio van de EU!!!;
Als Walen niet willen: PAS DAN confederaal Groot-Nederlander (bij gebrek aan beter) en... ALS MIDDEL om dat mogelijk te maken: eventueel scheuren van het 'ondemocratische' (ELECTORAAL DEFICIET VOOR VLAMINGEN!!!) Belgique.
België doe je best ontploffen door het democratisch te maken:
1. gelijkheid van stem (nu: Vlaamse stem = +/- 81% van een stem)
2. scheiding der machten: officieel politiek benoemde rechters
3. scheiding kerk en staat: België is (zogezegd) mede ontstaan omdat het 'katholiek' was. Belgische staatskerk is mede schuldig aan anti-Nederlands klimaat.
Dát zijn dingen die een buitenstaander begrijpt. Vlamingen kunnen momenteel nog maar één ding doen: hun (voorlopig nog bestaand) numerieke overwicht gebruiken. Zoals in de stemming B/H-V.
Daarnaast moeten we ons zo pro-Nederlands en pro-Brits mogelijk profileren. Het zal ons geen windeieren leggen.
En... we moeten berekenen en publiceren wat ons de 'vrede' met de Francofonen de voorbije jaren per hoofd bevolking gekost heeft en dat communiceren.
Maar finaal helpt maar één ding: De Vlaamse regering moet beslissingen nemen die de Belgische wet straal negeren. Niet zeveren; gewoon doen. En verklaren dat nieuwe Belgische schulden niet door Vlaanderen gedekt worden zonder toestemming. Het geld... dat verstaat de hele wereld.
Doen we dat niet... dan zijn we inderdaad de Servische paria's. En daar zijn de Belgisch gezinden ook voor aan het zorgen. Dag in dag uit.
EricJans
woensdag, 27 februari, 2008 - 21:50Overigens... het VB verwijst naar dit initiatief:µ
http://www.flemishrepublic....
koen
donderdag, 28 februari, 2008 - 08:30je zou denken dat pr tot de kerntaken van de Vlaamse regering behoort ...
Leo Norekens
donderdag, 28 februari, 2008 - 09:52Ik zou denken dat The Brussels Journal op de juiste koers zit wat betreft het informeren van de Engelstalige pers.
Dat dit echt werkt is genoegzaam gebleken uit de berichtgeving van sommige Engelstalige kranten over de regimecrisis van 2007. (We hebben altijd gezeurd dat de buitenlandse berichtgeving over ons land overgepend leek uit Le Soir. Nu leken sommige artikelen wel gewone copy/paste van TBJ... Of waren ze door Belien zelf gedicteerd?)
Maar inderdaad, ook het bewerken (=correct informeren) van de in België gestationeerde (buitenlandse) diplomaten en van de "Euro- en Navocraten" (dixit K. Elst) mag men niet over het hoofd zien.
@EricJans: Als Karim Van Overmeire (met zijn Friends of Flemish Independence) wil scoren bij objectieve Engelstalige waarnemers, dan zou hij er goed aan doen een vertaler in dienst te nemen die weet dat "our francophone enemies" (i.p.v. "opponents" bvb) erg oorlogszuchtig overkomt. Wie in het gevlei wil komen moet over elk woord goed nadenken. Dit soort foutjes zijn dodelijk. Het is de 'perceptie', *stupid*... Dat weet toch elke 'communicatiespecialist'?
:-)
A.Rouet
donderdag, 28 februari, 2008 - 11:15Zou Valkeniers wel durven verwijzen naar TBJ, als buitenlandse 'havenmensen' hem vragen naar het persorgaan in Vlaanderen dat zijn partijstandpunten het dichtst benadert? En zo het deftigheids-aureool van zijn partij nog meer in gevaar brengen? Neen, zo dom is hij zeker niet. Want wat krijgen die mensen daar, na drie keer klikken, zoal te lezen van de hand van Beliën en co? Dat ze er 'bewerkt worden' door een fanaticus en paar 't Pallieterkeschrijvelaars (met 0 comments), zullen ze heus niet als 'correcte informatie' percipiëren.
Dat buitenlandse investeerders aan Antwerpen zouden beginnen twijfelen (en hun geld in Charleroi stoppen?), zou dat geen zonde zijn voor ons, Vlamingen?
pepperjack
donderdag, 28 februari, 2008 - 12:02Investeerders - over de haven gesproken komen mijn gedachten bij Chinezen - die beslissingen laten afhangen van ethische aspecten bij handelspartners (in casu woorden, dan nog wel en slechts over bepaalde politieke themata). En vervolgens ethisch gaan investeren in...Charleroi. Weer iets nieuws.
Coolsaet indachtig zeg ik bij dat woord: "STOP!".
Juist, bij nader inzicht is het eigenlijk the same old PC-spraak, in combine met intimidatie.
U zou heden een uitstekend minister zijn in Nederland, Rouet, waar men Wilders in gelijke tred probeert te intimideren.
Ook naar Rotterdam zullen de investeerders dus niet kunnen gaan.
Gelukkig is er nu de PC-staat Kosovo.
Leo Norekens
donderdag, 28 februari, 2008 - 12:18@A.Rouet: "een paar 't Pallieterkeschrijvelaars (met 0 comments)"
Bedoel je de hierboven geciteerde Koenraad Elst (wiens laatste Engelstalige artikel van november 2006 dateert, en die nog nooit een Engels woord aan de binnenlandse politiek wijdde)?
Benny Marcelo
donderdag, 28 februari, 2008 - 17:46Mischien weet Rouet dat nog niet, Koenraad Elst was vroeger zo een nogal links georiênteerde jongen en voor zover ik weet nog altijd geen supporter van VB.
Je ziet, met wat verstand kom je er wel uit. Al denk ik dat koeraad Elst veel verstand heeft.
traveller
donderdag, 28 februari, 2008 - 17:55@ A.Rouet
Die buitenlanders die met Valkeniers praten zullen het niet over journalisten hebben en zeker niet over Vlaamse journalisten. Er was in Vlaanderen één gazet die iets over havens kon schrijven en dat was de voor-Janssens GVA. Nu die de GVJ geworden is en alle goede journalisten ofwel buiten gebonjourd ofwel op andere, minder strategische posten zitten, kan die krant geen enkel serieus artikel meer produceren.
Valkeniers is echter zelf een authoriteit op dat gebied en heeft zeker geen journalisten nodig om aan chinezen uit te leggen waarom de Vlaamse, Antwerpse haven een veel beter rendement voor stukgoed, overslag en containertraffic heeft dan gelijk welke haven in de wereld.
Je hebt natuurlijk gelijk dat Antwerpen de concurrentie met Charleroi en hun binnenhaven niet aankan, de waalse energie en werkkracht in de binnenhaven van Charleroi is legendarisch.
traveller
donderdag, 28 februari, 2008 - 18:00@ Benny
Dr. Elst is een reus in de kleine vijver van de orientalisten. Ik ben geweldig blij dat hij terug op zijn normale creativiteit is terug gekomen na zijn zeer zware ziekte.
Je hebt gelijk, hij was puur links georienteerd maar is daarvan serieus terug gekomen met af en toe een oprisping van de oude revolutionair.
Zoals Dr. Elst zijn er zeer weinig in de ganse wereld, zijn talenkennis en culturele bagage maakt mij jaloers en dwingt mijn grootste respect af.
joe
donderdag, 28 februari, 2008 - 21:02Leo: hoe aandoenlijk schattig hoe je het totaal gebrek aan bekwaamheid van Karim Van Overmeire minimaliseert...
EricJans
donderdag, 28 februari, 2008 - 21:59@ A. Rouet e.a.:
Het is simpel... link Vlaanderen aan Nederland... eens zien naar waar de sympathie van het Oval Office gaat.
Je zou nog wel eens verbaasd kunnen staan.
EricJans
donderdag, 28 februari, 2008 - 22:02@ Leo:
Ik heb de link doorgegeven. Het was daarom niet noodzakelijk als sympathiebetuiging bedoeld, hé.
Ik heb er niet bijgeschreven: "Kijk eens wat een voorbeeld!".
Leo Norekens
vrijdag, 29 februari, 2008 - 09:21Joe: Integendeel, ik leg mijn vinger op de wonde. Ik heb de site van de FFI geopend en mijn oog is onmiddellijk op deze blunder gevallen. Ik heb meteen weer afgesloten. Ik krijg daar namelijk 'stenen kloten' van (mocht je met die uitdrukking vertrouwd zijn). Maar het blijft een loutere vertaalfout, en ik zal Van Overmeire inderdaad niet verwijten dat hij onvoldoende Engels taalgevoel heeft. Wel dat hij beter een native speaker als vertaler had gekozen. Culpa in eligendo, zeg maar.
"Totaal gebrek aan bekwaamheid" zou ik inderdaad niet zeggen. Lees "Het Verloren Vaderland", en je merkt meteen dat Van Overmeire allesbehalve een onnozelaar is. (En zo krijg je dan toch nog gelijk, Joe).
@Eric: Dat initiatief is lovenswaardig, de poging tot opening naar andere politieke strekkingen echter bij voorbaat verloren wegens de identiteit van de initiatiefnemers. Ook hier is het cordon de spelbreker...
En wat de aanpak betreft, zoals ik zei: perceptie is alles.
Kaal
vrijdag, 29 februari, 2008 - 09:26Leo Noorekens heeft gelijk : ik lees regelmatig de angelsaxische pers en het is mij al verschillende keren opgevallen hoe vaak The Brussels Jounal als bron wordt vermeldt, en dan vooral in cosnervatieve Amerikaanse publicaties zoals The National Review. Ook op republikeinse / conservatieve blogs (inclusief Britse blogs) en zelfs op the almachtige Instapundit. Het zou me niet verwonderen dat TBJ veel meer op de beeldvorming weegt - in Amerikaanse conservatieve kringen althans - dan De Standaard of Le Soir.
Het grote voordeel van TBJ is uiteraard dat het online is en in het Engels.
Briggs
vrijdag, 29 februari, 2008 - 12:54Leo: Stenen kloten? Leg eens uit a.u.b., lijkt mij nog een leuke uitdrukking om te gebruiken ;p.
Wat de PR betreft: Taak van de Vlaamse regering en als die het niet wil doen. Dan zouden de diverse verenigingen die men rijk is eens mee mogen beginnen (I/d Warande bv, die zullen wel geld hebben?). Ik zou mij vooral eerst toespitsen op historische redenen, noodzaakt diepgaander historisch onderzoek (Verfransing van Brussel, verdrukking Vl cultuur,collaboratie eigen en Belgische/Waalse, fiscaliteit, overheidsschulden). Naast een brede waaier hedendaagse argumenten.
Leo Norekens
vrijdag, 29 februari, 2008 - 14:05Briggs, (off topic) sommigen spreken van gekrulde tenen, anderen drukken zich iets plastischer uit. Die uitdrukking (die ik ooit nog uit de mond van Bart Peeters hoorde rollen) verwijst naar een voor mij zeer reële fysische reactie, die zich niet enkel voordoet in geval van plaatsvervangende schaamte, maar die elk hevig onbehagen kan begeleiden. Woensdagavond nog gehad tijdens de tweede helft van Standard-Cercle (89ste minuut vooral).
:-)
Leo Norekens
vrijdag, 29 februari, 2008 - 14:20Overigens werd ook al op de noodzaak aan een Vlaamse strategie voor het buitenland gewezen in Doorbraak, door Guido Naets (febr.08) en door Manu Ruys (maart 08).
traveller
vrijdag, 29 februari, 2008 - 17:04@ Briggs
Elke buitenlander die ik ooit over dit onderwerp heb ingelicht kon alleen maar ongelovig met het hoofd schudden:
een betalende meerderheid die haar meerderheid en haar controle over haar eigen centen wegstemde hoort niet thuis in een normale maatschappij maar in een speciaal asiel voor mentaal gehandicapten.
Geloof me het duurt niet lang om een buitenlander op onze hand te krijgen als je dan nog wijst op onze verwezenlijkingen in die omstandigheden.
Briggs
vrijdag, 29 februari, 2008 - 18:05traveller: Ik wil vooral een hele waslijst hebben, paar telefoonboeken qua dikte om de tegenstander murw te slaan op basis van een breed scala aan argumentatie.