South Park over Mohammed en cartoons (update)
[update: Youtube heeft de videofragmenten verwijderd wegens inbreuk op het copyright]

In de serie South Park is er een aflevering in seizoen 5 "Super Best Friends" waarin Mohammed wordt afgebeeld. Geen haan die erom kraaide destijds (enkele maanden voor 9/11 uitgezonden!).
In seizoen 10 heb je dan de aflevering Cartoon Wars over de hele cartoon-affaire (Comedy Central heeft de afbeelding van Mohammed in de aflevering gecensureerd BTW).
BC in een commentaar op LVB.net, 7 maart 2008



Reacties
VI
zaterdag, 8 maart, 2008 - 18:12Een heerlijke ridiculisering van het absurde Mohammedcartoon-verhaal. Eigenlijk zouden wij als Europeaan door de grond moeten zakken van schaamte, omdat men hier die moslim-fantasten zo au serieux neemt.
De episode van Southpark over global warming was ook fantastisch.
Tweaker(niet ingelogd)
zondag, 9 maart, 2008 - 04:36op termijn zal de islam volledig uitroeien de enige oplossing zijn om de westerse maatschappij van de ondergang te redden... trust me!
alleen jammer dat de socialisten in europa dit moment elke dag dichter en dichter brengen door terrorisme te importeren en te sponsoren met ons belastingsgeld
Cogito
zondag, 9 maart, 2008 - 13:04Noteer dat tweaker hier niet zegt dat er anderhalf miljard moslims moeten uitgeroeid worden.
In die zin geef ik hem gelijk: de Islam in haar huidige vorm moet verdwijnen want zij is de grootste bedreiging voor de westerse beschaving ooit.
Zij is geen bedreiging voor de chinese beschaving: die zullen als het zover komt gewoon scrupuleloos anderhalf miljard moslims afmaken. De menselijkheid zit bij ons. Teveel humanisme soms, zoals hier al ter sprake kwam.
Koen Robeys
zondag, 9 maart, 2008 - 13:18Cogito: Maar de "Islam in haar huidige vorm" *zal* verdwijnen, daar bestaat geen enkele twijfel aan: 0.0000.
De Islam in haar huidige vorm is al een 500 jaar aan een ineenstorting bezig die de wereldgeschiedenis zelden heeft gezien. Er zijn geen tekenen dat er uitgerekend nu veel aan het veranderen is. En dus geraakt de Islam met mathematische zekerheid elke dag meer achterop, materiëel (nog iemand ergens "made in Arabia" gezien, ergens?) moreel & spiritueel (Bin Laden als grote held...) en in welk opzicht ook. Achterop op iedereen die maar beweegt in de positieve zin.
En de harde waarheid (voor de Islam in haar huidige vorm, dan) is dat momenteel *de halve wereld* "beweegt in de positieve zin" (China en Indië, terwijl de andere helft er door wordt meegezogen). Om niet te herhalen wat ik al eerder heb gezegd:
http://speelsmaarserieus.bl...
Het is in twee woorden zo dat er gewoon maar twee mogelijkheden zijn. OFWEL passen ze zich aan aan de overwinning van het kapitalisme of het liberalisme of welke naam je ook wil geven aan wat je in de cijfers kan zien, zoals Indië en China aan het doen zijn, en praktisch de hele wereld zal doen. OFWEL worden ze daaraan aangepast, zoals dat met, pakweg, de Indianen of de Zoeloes is gebeurd: wegens te grote ongelijkheid in de mogelijkheden, opgeslorpt door de één of ander.
Gewoon een beetje meer vertrouwen hebben in de kracht van onze eigen beschaving, nota bene *terwijl* je overal om je heen kan zien dat iedereen staat aan te schuiven om het model te volgen, of juist bezig is aan die ineenstorting - dat kan toch echt niet *zo* moeilijk zijn?
LVB
zondag, 9 maart, 2008 - 13:36De "cartoon wars" aflevering van South Park zegt volgens mij niet zozeer iets over de islam, maar over de dwaze en laffe houding van sommigen in het westen: de massa die verkiest om de kop in het zand te steken in plaats van massaal mohammedcartoons te maken; de persmeute in het Witte Huis die in het First Amendment een probleem ziet; de televisiedirecteur die geneigd is om toe te geven aan wie dreigt met geweld (een voorspelling die werkelijkheid werd bij Comedy Central); de hypocriete houding om de gevoelens van de moslims te ontzien terwijl er wel gelachen mag worden met de eigen iconen.
LVB
zondag, 9 maart, 2008 - 13:43De parallel tussen de reacties op de (nog niet uitgebrachte) film van Wilders en wat South Park laat zien gaat verder. Het volgende doet mij denken aan wat zich in de Town Hall Meeting afspeelde: http://www.wildersisnotholl...
Cogito
zondag, 9 maart, 2008 - 14:10Naief en te optimistisch Koen. Je verwachting wordt niet door de praktijk ondersteund door ervaringen waar dan ook ter wereld met moslims.
Benny Marcelo
maandag, 10 maart, 2008 - 02:00Het kan best zijn Koen dat de moslims ooit(?) zullen aangepast of opgeslorpt worden. Wat ook telt zijn de slachtoffers die vandaag door de niet aangepasten worden gemaakt. Zoals Luc zegt zijn de medeschuldigen aan die slachtoffers de dwazen en de lafaards.
Het lijkt er meer en meer op dat vooral jouw en mijn kinderen potentiële slachtoffers zijn. Vandaag telt vooral de kritikasters op de niet-aangepasten uit te schakelen, daar hebben ze zelfs een heel centrum voor in leven geroepen.
De lafaards zitten vooral in het regime, er zijn er zelfs al die het dragen van een shadorreke tot heldendaad willen verheffen. Zoals Cogito stelt, de ervaring ondersteunt voorlopig je verwachting niet.
isaiah
maandag, 10 maart, 2008 - 10:46Koen heeft mijns inziens gelijk. Het westerse hedonisme dat nu de vijand lijkt van de islam, oefent een dusdanige aantrekkingskracht uit op iedereen dat mensen hun religieus geïnspireerd ascetisme graag laten vallen in ruil voor al wat lekker westers is.
Wat we nu zien, lijkt mij niet veel meer dan een achterhoedgevecht van een islamitische minderheid, een achterhoedegevecht dat wel slachtoffers eist, maar waarvan de strijders op termijn gedoemd zijn het onderspit te delven.
Dat die islamitische minderheid vandaag Mohammed-cartoons en Wilders-films misbruikt om aanhang te werven, betekent onder meer dat de moreel juiste keuze misschien strategisch de verkeerde keuze is. Het sluipende gif van McDonalds en Playboy en Stella Artois is veel doeltreffender dan de confrontatiepolitiek van Jylland Posten.
Cogito
maandag, 10 maart, 2008 - 11:11"Koen heeft mijns inziens gelijk. Het westerse hedonisme dat nu de vijand lijkt van de islam, oefent een dusdanige aantrekkingskracht uit op iedereen dat mensen hun religieus geïnspireerd ascetisme graag laten vallen in ruil voor al wat lekker westers is.
"
Wie zoiets zegt heeft nooit geloof van dichtbij meegemaakt. Wat een mispakking!
Al te makkelijk denkt men hier in Europa dat welvaart het antwoord is op religioziteit. Men vergeet dat onze ontkerkelijking een incubatieperiode heeft gekend van wel honderd jaar en dat de grote leegloop tegelijk met de grote welvaartstijging is gekomen. Daarom koppelt men het ene met het andere, maar het zijn fenomenen zonder rechtstreeks verband.
Kijk maar naar Amerika, waar de welvaartstijging ook heeft plaatsgehad maar de kerkleegloop in het geheel niet.
isaiah
maandag, 10 maart, 2008 - 12:03@cogito:
je hebt natuurlijk gelijk dat de secularisatie in de VS minder heeft plaats gevonden dan in Europa. Er is wel degelijk sprake van een 'American exceptionalism'. Over de redenen hiervoor discussiëren godsdienstsociologen al meer dan honderd jaar. Wat hoe dan ook duidelijk is, is (1) dat de VS echt de uitzondering is, (2) dat religiositeit hoe dan ook sterker is bij groepen die zich gediscrimineerd voelen en bij groepen die het economisch minder goed doen. Van zodra een goede opleiding mogelijk wordt en een hoog inkomen realiteit, vermindert de kerkelijkheid (wat nog niet betekent dat men atheist wordt). Zie bijvoorbeeld dit artikel:
Verweij, Ester, & Nauru (1997). Secularization is an economic and cultural phenomenon: A cross-national analysis. Journal for the Scientific Study of Religion 36: 309-324.
BTW: gisteren Panorama gezien?
Questing Beast
maandag, 10 maart, 2008 - 12:20@isaiah: dat de USA de uitzondering is die de regel bevestigt, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Onder gegoede Zuidafrikanen zie je net hetzelfde: dat zijn dus al twee uitzonderingen. Misschien heeft het wat te maken met de oorspronkelijke kolonisatie door religieuze vluchtelingen.
isaiah
maandag, 10 maart, 2008 - 12:42@QB:
ik heb geschreven dat de uitzonderingspositie van de USA reëel, maar relatief is. Ook daar geldt dat de toegang tot luxe-goederen de secularisering doet toenemen. Natuurlijk zijn er altijd ook andere factoren en de Zuidafrikaanse upper-class zou een interessant studieobject zijn voor een godsdienstsocioloog (ik ben dat niet, God verhoedde).
LVB
maandag, 10 maart, 2008 - 12:56In de zaak van de Mohammed-cartoons en van de Wilders-film gaat het in eerste instantie over het fundamentele recht op vrije meningsuiting.
Het meest stuitende aan deze toestanden is dat er in het Westen zelf mensen zijn die, naar aanleiding van die publicaties, dat fundamentele recht relativeren. En als er gewelddadige reacties komen op die publicaties, de schuld daarvoor bij de auteurs of de uitgevers steken.
Wie naar aanleiding van deze zaak begint te discussiëren over moslimfundamentalisme, wekt bij mij alvast de indruk dat hij de aandacht afleidt van de essentie, met name het recht op vrije meningsuiting. Wie het daarenboven heeft over "de confrontatiepolitiek van Jyllands Posten", wekt bij mij de indruk dat de intentie waarmee men iets publiceert belang heeft bij de beoordeling van het recht op vrije meningsuiting. Als het maar om te lachen is mag het, als het om te provoceren is, dan is het foei, zoiets?
Toen men Sovjet-dissidenten als Alexander Solsjenitsin naar een goelag verbande, wat was er dan essentieel in de discussie: het fundamentele recht op het uiten van politieke kritiek, of de vraag of de analyses van Marx al dan niet correct of gevaarlijk waren?
pepperjack
maandag, 10 maart, 2008 - 13:19@LVB: ik denk dat beide aspecten onlosmakelijk samenhangen: de mensen die niet inzien dat ze een fundamenteel recht aan het afbreken zijn, zijn diezelfde mensen die met deze houding tegelijk de voedingsbodem, humus en warmtelamp vormen voor de kweek van het islam fundamentalisme alhier (en onder die verschrikkelijke nuance dat een letterlijke tekstlezing eigenlijk niet 'fundamentalistisch' is). En net die Islaam-houding laat het inbeuken op het fundamenteel recht toe, enz. De vicieuze cirkel, ofte beide aspecten van dezelfde medaille.
Los van die beschouwing, is het inderdaad merkwaardig hoe ongeloofelijke oppervlakkig het rechtsaanvoelen van heel veel mensen is, en hoe weinigen dus eigenlijk garant staan voor de verworven vrijheden.
In de dagdagelijkse praktijk merk ik dat ook rond een ander - mi fundameneel - rechtsbeginsel: dat van de tegenspraak. Het is onvoorstelbaar hoe vaak er (in professionele omgevingen) op basis van één bron van informatie ge- en beoordeeld wordt, terwijl men niet de reflex heeft de andere partij **nog maar te horen**!
Dan heb ik het nog niet over de argumentenafweging en motivatie van de beslissing die volgt (zou moeten volgen).
Die conforontatie is pijnlijk anno 2008.
isaiah
maandag, 10 maart, 2008 - 14:31@lvb:
ik heb uitdrukkelijk gezegd dat het morele gelijk van de verdedigers van de vrije meningsuiting buiten kijf staat. Tegelijk zou het leuk zijn mocht er wat meer strategisch denken zijn in de strijd tegen het moslimfundamentalisme. Aangezien het Wilders erom te doen is de islam klein te krijgen, zou ik hem aanraden de wijsheid van mijn bomma in overweging te nemen dat je meer vliegen vangt met stroop dan met een vat azijn. In dat opzicht doet de intentie van Wilders en co er dus wel degelijk toe: niet omdat hun intentie hun recht op vrije meningsuiting zou ondermijnen, maar wel omdat hun doel imho op een andere manier beter kan worden gerealiseerd.
LVB
maandag, 10 maart, 2008 - 14:46Denkbeeldige West-Europese filosoof in de jaren '60 als reactie op het nieuws over Solsjenitsin in de goelag;
"Ik heb uitdrukkelijk gezegd dat het morele gelijk van de verdedigers van de pluralistische democratie buiten kijf staat. Tegelijk zou het leuk zijn mocht er wat meer strategisch denken zijn in de strijd tegen het marxisme. Aangezien het Solsjenitsin erom te doen is het stalinisme klein te krijgen, zou ik hem aanraden de wijsheid van mijn bomma in overweging te nemen dat je meer vliegen vangt met stroop dan met een vat azijn. In dat opzicht doet de intentie van Solsjenitsin en co er dus wel degelijk toe: niet omdat zijn intentie zijn recht op vrije meningsuiting zou ondermijnen, maar wel omdat zijn doel imho op een andere manier beter kan worden gerealiseerd."
Ja, die stoute Solsjenitsin had de sovjets niet zo met azijn moeten provoceren, hij had het met stroop moeten doen. Ahum. Dat die kwibussen die hem de nobelprijs hebben toegekend daar niet aan gedacht hebben...
En wanneer iemands fundamentele mensenrechten onder vuur liggen, moeten we vooral véél discussiëren over de vraag of die iemand eigenlijk zelf wel goed bezig was op het moment dat hij onder vuur kwam te liggen... Ahum.
Questing Beast
maandag, 10 maart, 2008 - 15:03Wel, laat ons enige verdienste toekennen aan beide manieren van redeneren: Wilders & C° zouden er inderdaad strategisch beter aan doen stroop te hanteren i.p.v. azijn. Verkiezen ze echter toch de azijnmethode, dan is het aan ons om hard te maken dat er inderdaad het recht bestaat om een keuze te maken tussen stroop en azijn en dat aan dat recht niet getornd kan worden.
LVB
maandag, 10 maart, 2008 - 15:16"Aangezien het er Wilders om te doen is de islam klein te krijgen"
Mijns inziens denkt Wilders dat dit stapsgewijze moet gebeuren en ziet hij zijn eigen rol met het uitbrengen van deze film slechts op het vlak van een eerste faze: aan iedereen het intolerante karakter van de islam aantonen.
Hij maakt deze film volgens mij precies met de bedoeling om gewelddadige reacties bij bepaalde moslims te veroorzaken. Die reacties moeten de twijfelaars hier in het westen overtuigen van het intolerante karakter van het islamisme.
Het prioritaire probleem is niet de fundamentalistische islam, maar wel de laffe houding van sommigen in het westen bij de verdediging van enkele fundamentele verworvenheden. Wat meer assertiviteit bij de verdediging van die verworvenheden, en het probleem zou hier in het westen alvast tot kleinere proporties herleid worden.
isaiah
maandag, 10 maart, 2008 - 15:22@luc:
mag ik u erop wijzen dat Cogito en Tweaker en Koen begonnen zijn over de beste manier om (een bepaalde fractie binnen) de islam aan te pakken. Ik heb me m.i. met redelijke argumenten aangesloten bij Koen Robeys. Ik heb dus niet gezegd dat Wilders moreel fout ('stout') is, wel dat hij het onverstandig aanpakt.
Ik weet niet wat ik moet denken van de Solzjenitsyn-vergelijking, behalve dan dat ze op cruciale punten niet opgaat. Wilders wordt bijvoorbeeld beschermd door de overheid (en maar goed ook dat dat gebeurt), Solzjenitsyn had het wat minder getroffen met die overheid van hem.
Tenslotte nog dit: het is niet omdat het recht op vrije meningsuiting redelijk absoluut is, dat niet meer zou mogen worden geoordeeld over wat er zoal gezegd wordt. Immorele en domme meningen, ja zelfs onzinnige meningen moeten worden toegelaten, maar niets of niemand verplicht me om het met die meningen eens te zijn. Wat een verarming van het publieke debat zou het niet zijn als iedere mening die aanleiding geeft tot een of andere dreiging plotseling gesacraliseerd wordt omwille van die dreiging.
Cogito
maandag, 10 maart, 2008 - 16:36Tegen al die positief-evolutionisten hier ten aanzien van de Islam zou ik toch wel willen zeggen dat dat "moslimfundamentalisme", dat men graag zo onderscheid van de "echte" islam, wel degelijk onlosmakelijk met de "gewone" islam verbonden is en er een essentieel onderdeel van uitmaakt.
Dat moslimterrorisme is zoals de boeg van een schip.
De boeg is inderdaad het schip niet, en aan de boeg kan je het schip niet kennen, maar de boeg hangt wel vast aan het schip en heeft een bepaald doel: penetratie.
Zonder boeg ook geen schip.
De voorschriften van en de aard van de Islam zorgen er altijd voor (al 1400 jaar) dat er een dergelijke penetrante boeg aan het schip vasthangt. Het is een deel van de "gewone" islam om een klein deel "fundamentalisten" te recruteren, bestaande uit bevlogen jonge mannen, met precies het doel de penetratie van de Islam in de wereld te bevorderen. Het "moslimfundamentalisme" of "moslimterrorisme" is een ORGAAN van de Islam.
Daarom heeft iemand die de Islam en "moslimfundamentalisme" of "moslimterrorisme" als twee of drie verschillende dingen behandelt ongelijk, en wie het in zijn hoofd haalt om termen als "anti-moslimterrorisme" in elkaar te bakken dient naar een psychiater verwezen te worden.
Demosthenes
dinsdag, 11 maart, 2008 - 00:54De verwijdering door YouTube is eigenlijk voor een deel ridicuul, aangezien de makers van South Park herhaaldelijk hebben benadrukt dat zij als libertariërs contra intellectuele eigendomsrechten zijn en dat South Park naar hartelust mag worden gedownload of verspreid. Comedy Central daarentegen heeft een heel andere visie, zoals hier blijkt (waarschijnlijk is er een beperkte overdracht van eigendomsrechten naar CC)
thomas
dinsdag, 11 maart, 2008 - 19:42Luc, ik heb die mail niet gekregen hoewel YouTube de filmpjes er op mijn kanaal ook heeft afgehaald. (Ik had ze daar overgenomen van jou.) Merkwaardig eentje van de vier hebben ze laten staan... Ik zie ook dat op jouw kanaal de andere SP-filmpjes niet geband zijn. Vreemd. Ik vind ze wel zeer goed die vier. Jammer dat ze weg moeten...
LVB
dinsdag, 11 maart, 2008 - 20:08@thomas: Als jij mijn filmpjes op jouw kanaal "overneemt", dan is de hosting van die filmpjes enkel en alleen aan mijn Youtube-account gekoppeld, omdat ik ze geupload heb. Normaal dus, dat jij geen mail kreeg, tenzij je mijn filmpjes eerst zou gedownload hebben en dan weer naar Youtube geupload.
Dat er één filmpje nog zichtbaar is, komt wellicht door caching op verschillende servers. Als je een Youtube-filmpje opvraagt, kan je in de statusbalk van je browser zien of het van de Youtube-servers in LA, San Jose, Miami of New York komt. Als men een filmpje verwijdert, dan verdwijnt dat niet tegelijkertijd op al die servers.
BC
dinsdag, 11 maart, 2008 - 20:27@ Demosthenes: de verwijderde filmpjes zijn ook slechts fragmenten uit de afleveringen. Je mag uit schrijfsels met copyright citeren onder voorwaarden, zoals daar een is: dat het citaat kort is. En: "het citaat moet de bedoeling hebben kritiek en polemiek op gang te brengen en te onderrichten of moet een wetenschappelijk doel hebben"**. Het zijn geen volledige afleveringen die hier werden getoond. En die fragmenten doen alleen maar naar méér verlangen. Geen goede publiciteit, want geen publiciteit at all. (** http://lvb.net/item/252 voor meer over het citaatrecht)
Er is zonet (11 maart) in de US een DVD uitgekomen met 3 afleveringen van seizoen 11 die samen een trilogie vormen (Imaginationland: http://www.amazon.com/South...). Het ganse 11de seizoen op DVD is pas voor over een maand of 5. Ik vraag me af hoeveel de makers er zelf aan gaan verdienen, als vraag bij een aantal commentaren op Amazon die het product alleen maar of vooral zien als een manier om mensen "nog meer geld uit de zakken te slaan".
Ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het volgende: David Byrne (Talking Heads) interviewt Thom Yorke (Radiohead): David Byrne and Thom Yorke on the Real Value of Music: http://www.wired.com/entert...): Radiohead heeft zijn laatste album digitaal verkocht aan een prijs die de koper zelf koos, desnoods betaalde die gewoon niets. De cijfers in het interview geven aan dat meer dan een miljoen mensen het album heeft gedownload, en dat 60% niets betaalde, en de 40% die wel betaalde, gaf gemiddeld 6 dollar. Dat leverde de groep dus bijna 3 miljoen dollar op.
Yorke: In terms of digital income, we've made more money out of this record than out of all the other Radiohead albums put together, forever ? in terms of anything on the Net. And that's nuts. It's partly due to the fact that EMI wasn't giving us any money for digital sales. All the contracts signed in a certain era have none of that stuff.
thomas
dinsdag, 11 maart, 2008 - 21:05@Luc. Ik heb ze wel degelijk gedownload en opnieuw geüpload. Kreeg nadat ik jouw update over de filmpjes las bij 3 van de 4 filmpjes een balkje bovenaan dat de filmpjes verwijderd waren wegens copyrights... Verder geen bericht hierover naar mij van YouTube. Maar ze doen blijkbaar enkel iets aan die filmpjes alleen?
BC
vrijdag, 10 april, 2009 - 00:41De 4 clips hierboven zijn in hoge kwaliteit te bekijken op de officiële website:
Dit zijn ze alle 4:
- http://www.southparkstudios...
- http://www.southparkstudios...
- http://www.southparkstudios...
- http://www.southparkstudios...
BC
dinsdag, 20 april, 2010 - 17:09De meest recente (en 200ste!) aflevering van South Park handelt weer grotendeels over de Mohammed-kwestie: http://www.southparkstudios... - Het is een twee-delig verhaal. Normaal gezien zal je deel 1 moeten bekijken voor donderdagmorgen onze tijd (wanneer deel 2 zal verschijnen), want na een week verdwijnen de afleveringen voor een maand omwille van "pre-existing contractual obligations".
De gevolgen blijven niet uit: South Park Insults The Prophet Muhammad Salaa Allahu 'Alayhi Wa Salam In 200th Episode - Ansar Al-Mujahideen: http://www.ansar1.info/show...
BC
donderdag, 22 april, 2010 - 20:37Fantastische 201ste episode! Alleen, je kan ze momenteel niet online bekijken op de officiële website. Je krijgt enkel volgende waarschuwing:
"We apologize that South Park Studios cannot stream episode 201 at this time.
After we delivered the show, and prior to broadcast, Comedy Central placed numerous additional audio bleeps throughout the episode. We do not have network approval to stream our original version of the show.
We will bring you a version of 201 as soon as we can."
Die "numerous additional audio bleeps": de naam "Mohammed", verwijzend naar de profeet, wordt telkens weggebleept. Op het einde van de episode wordt ook gans de moraal ('You know, I learned something today...") weggebleept. Tenzij dat laatste is gekozen door de makers zelf (om de draak te steken met hun neiging tot moraliseren aan het einde van episodes), heeft Comedy Central dus ook daar gecensureerd.
BC
donderdag, 22 april, 2010 - 23:58http://www.southparkstudios... - "A Statement from Matt and Trey [Posted on: 04.22.10] - In the 14 years we've been doing South Park we have never done a show that we couldn't stand behind. We delivered our version of the show to Comedy Central and they made a determination to alter the episode. It wasn't some meta-joke on our part. Comedy Central added the bleeps. In fact, Kyle's customary final speech was about intimidation and fear. It didn't mention Muhammad at all but it got bleeped too. We'll be back next week with a whole new show about something completely different and we'll see what happens to it."