Media

Wanneer een Ronald Reaganstraat?



Gisteren stond het alleen nog maar op deze blog en was het bijgevolg slechts een hersenspinsel van een blogger. Maar vandaag stond het in de krant, heeft er zelfs een professor zijn licht laten over schijnen, en dus moet het vanaf nu wel om een belangrijke maatschappelijke kwestie gaan.

Het eerste Vlaamse gemeentebestuur dat een straat of plein naar Ronald Reagan noemt, kan op mijn medewerking rekenen om de Amerikaanse media te mobiliseren. Een cameraploeg van Fox News bij de inhuldiging van pakweg de Reagandreef in Schuiferskapelle, dat zit er misschien wel in.

Alle gekheid op een stokje, zoals een lezer opmerkte is het wel grappig dat het bewuste artikel in Het Laatste Nieuws werd geschreven door een journalist die Vanderstraeten heet. Chapeau voor de layoutafdeling van HLN die de kaart helemaal opnieuw getekend heeft en de 101 rode en blauwe punten nauwkeurig gereproduceerd heeft, maar dan met bolletjes in plaats van pinnetjes. De correctoren waren er minder met hun gedachten bij, want "Eisenhouwer" en "Republiekeinen", dat is toch niet meteen wat het zou moeten zijn.


Maar inhoudelijk heb ik uiteraard de nodige bedenkingen bij wat Tom Sauer in het artikel zegt:
"In de eerste jaren van zijn presidentschap maakte hij zich met zijn rakettenwedloop niet meteen populair, maar uiteindelijk heeft Reagan wel meegewerkt aan het einde van de Koude Oorlog."

Dat is zo verwoord dat het lijkt alsof Reagan tussen zijn eerste en tweede ambtstermijn zijn kar gekeerd heeft. De rakettenwedloop (kruisraketten, Star Wars) én de steun aan het verzet in Afghanistan kaderde evenwel in een doelbewuste strategie om de Koude Oorlog te winnen. De verheviging van de bewapeningswedloop dwong de Sovjetunie tot inspanningen die moeilijk vol te houden bleven. De ontwerpfouten van het communisme en de glasnost van Gorbatsjov deden de rest.

Maar ik ben uiteraard al tevreden dat professor Sauer vindt dat Reagan een straat verdient.


Reacties

uw foto hier?

Rick

donderdag 17 april 2008 @ 02:30 CET - #62682   
"Alle gekheid op een stokje" is zowat de synthese van de besluitvorming van de lokale besturen die - alle glasnost of perestroïka ten spijt (zover staan we hier nog niet) - elk initiatief terzake naar de griekse kalender zullen verschuiven.
Neenee, liever een Obamasteeg dan...
uw foto hier?

Neverbeendead Religion  externe link

donderdag 17 april 2008 @ 03:10 CET - #62683   
Naar aanleiding van deze post en een vorige reactie van mezelf ( http://lvb.net/item/6157#61813 ) en omdat lvb het graag over grote projecten heeft zoals the windmillparks, mag hij zijn lezers eens gedetailleerd op de hoogte brengen van the underground large hadron collider om al wat meer in de sfeer te geraken.
http://www.youtube.com/watc...
EricJans

EricJans - eric_jans001 (at) hotmail (dot) com

donderdag 17 april 2008 @ 09:28 CET - #62684   
@ Luc:

Ronald Reagansteenweg... misschien in Kleine Brogel?
uw foto hier?

joe

donderdag 17 april 2008 @ 09:43 CET - #62686   
Allee, ik zal het weggetje naar mijn compostbakken vol met rottend organisch materiaal de "Reagandreef" noemen, OK, Professor Tom Sauer?
(BTW ik denk dat zijn ouders fans waren van Mark Twain)
isaiah

isaiah  externe link

donderdag 17 april 2008 @ 10:43 CET - #62692   
@ Rick:
het zijn de Griekse kalendeN. Vraag maar aan Bart De Wever en Koen Fillet.
uw foto hier?

Rick

donderdag 17 april 2008 @ 13:34 CET - #62702   
Isaiah:

Gaan we weer een rondje discussie voeren over die kalende Grieken ja?
http://lvb.net/item/5705

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk.
Cogito

Cogito  externe link

donderdag 17 april 2008 @ 22:06 CET - #62715   
Er bestaat, denk ik, ook geen Fidel Castrostraat in BE-NL, of in ieder geval, maps.google.be/nl vindt die niet.
uw foto hier?

OutlawMike  externe link

donderdag 17 april 2008 @ 23:23 CET - #62718   
Als Outlaw heb ik de vrijheid te doen wat ik wil. Ik heb al lang de bosweg die naar mijn domein voert en waar ik zowat de enige ingezetene ben de George W Bushlaan genoemd, en mijn huisnummer veranderd in 43.

Overigens, voor 1 keer ben ik het roerend eens met neverbeendeaddinges. Een post over de LHC zou zeer interessant zijn. Zou zelf wel willen maar heb het hart nog niet gehad me er aan te zetten. In feite mot je eerst een minicursus kleine deeltjesfysica geven anders is het een slag in het water. Maar er staat daar inderdaad wat te gebeuren in, of onder, Geneve.
uw foto hier?

OutlawMike  externe link

donderdag 17 april 2008 @ 23:28 CET - #62719   
Wel kurieus

*prot*

Sorry.

...dat ik sindsdien veel minder post krijg.
EricJans

EricJans - eric_jans001 (at) hotmail (dot) com

donderdag 17 april 2008 @ 23:52 CET - #62721   
@ Mike:

Wat scheelt er Mike? Kan ik helpen?
uw foto hier?

Yves

vrijdag 18 april 2008 @ 02:52 CET - #62727   
Het valt nog mee met straten genaamd naar communisten. Geen Guevarastraat in Vlaanderen, wel in Utrecht en Delft. Wel enkele Marxstraten en een Allendestraat in Vlaanderen, volgens mijn korte zoektocht.
uw foto hier?

A.Rouet

vrijdag 18 april 2008 @ 09:36 CET - #62729   
Zijn er in België ook straten genoemd naar ter dood veroordeelden? (grapje natuurlijk)
vuurland

vuurland  externe link

vrijdag 18 april 2008 @ 09:56 CET - #62730   
Yves: Geen Guevarastraat in Vlaanderen, wel in Utrecht en Delft

In Delft hebben ze een ganse wijk "derdewereldnamen" gegeven, met zelfs een 3e Werelddreef. Naast de reeks landen e.d. (Chinalaan, Tibetstraat, Himalayapad :-)) heb je er inderdaad ook Guevara, Lumumba, Sandino, Biko en een hoop andere. Maar ook juiste maar grappige als Straat van Malakka.
Utrecht maakt ook veel goed met zijn Nijntje Pleintje :-)
vuurland

vuurland  externe link

vrijdag 18 april 2008 @ 09:58 CET - #62731   
Euh, het Castroplein in Hechtel-Eksel, dat zal toch niet ...
uw foto hier?

joe

vrijdag 18 april 2008 @ 12:27 CET - #62733   
Wat ook niet mis zou zijn: de Tetstraat, naar het gelijknamige offensief. Waar Lien van de Kelder woont bijvoorbeeld.
Cogito

Cogito  externe link

vrijdag 18 april 2008 @ 14:35 CET - #62737   
@Joe: Vraag het eens aan die blote censuurburgemeester in de Limburg, die wil zo`n straat misschien wel in Kuttekoven?
Benny Marcelo

Benny Marcelo  externe link

vrijdag 18 april 2008 @ 14:59 CET - #62739   
A Rouette, bedoeld ge Borms of zo?
Leo Norekens

Leo Norekens  externe link

vrijdag 18 april 2008 @ 19:35 CET - #62748   
Ach nee Benny, dat zou venijnig zijn.
Hij bedoelt Egmont en Horne, Zinovjev en Kamenev, Coucke en Goethals, ... of misschien wel Jezus Christus ?
uw foto hier?

wimadrid

vrijdag 18 april 2008 @ 21:20 CET - #62755   
18 reakties en we zijn nog altijd bij het onderwerp ;-)
uw foto hier?

wimadrid

vrijdag 18 april 2008 @ 21:55 CET - #62758   
Uit niewsgierigheid eens geprobeerd na te gaan, of in de VS straten naar europese politici genoemd worden.

Dat is maar povertjes. Ik heb gezocht (met google maps) op De Gaulle, Churchill, Spaak, Adenauer, Garibaldi en Charlemagne in New York, San Francisco, Seattle en Washington DC.

Het weinige dat ik gevonden heb is:
Garibaldi Ave in New York
Churchill St in San Francisco

Ik geef toe dat mijn "methode" niet zo professioneel is als die van Luc, maar als er in de hoofdstad van de VS geen straten genoemd worden naar europese presidenten, waarom doen wij dan wel vice versa?
uw foto hier?

wimadrid

vrijdag 18 april 2008 @ 21:58 CET - #62759   
@luc offtopic

CET die je aangeeft klopt niet, ik schrijf dit om 20:58 ;-)
uw foto hier?

A.Rouet

vrijdag 18 april 2008 @ 23:29 CET - #62763   
'bedoeld ge Borms'

Bijna Benny, ik bedoelde Cyriel Verschaeve die net als Abraham Lincoln heel veel voor de zwarten heeft gedaan. Beiden werden in ons landje dan ook met drie straten beloond. Simpele lui als Coucke en Goethals daarentegen zijn het lot van Reagan beschoren.
uw foto hier?

dendof

vrijdag 18 april 2008 @ 23:29 CET - #62764   
@Wim

CET is corect. Jouw klok is CEST.

(q bad jokes...)
uw foto hier?

Nicolas (niet ingelogd)

vrijdag 18 april 2008 @ 23:49 CET - #62765   
Ik moet zeggen, nog nooit zo hartelijk gelachen met een woordspeling van A.Rouet.
uw foto hier?

dendof

vrijdag 18 april 2008 @ 23:52 CET - #62767   
@me

Wim loopt op CEST, maar CET is 2 uur verkeerd.
luc

luc  externe link

zaterdag 19 april 2008 @ 00:30 CET - #62773   
De klok staat verkeerd omdat ik een paar weken geleden, vlak na de omschakeling naar zomertijd, de klok manueel 'juist' gezet heb, op vraag van een lezer. En een paar weken later dacht de webserver (die in Texas staat) dan "ha, nu is het tijd voor zomeruur", en verzette uit zichzelf nog eens de klok. Met andere woorden, normaal had ik niet moeten ingrijpen, maar de server ging uit van een verkeerde datum voor omschakeling van winter- naar zomeruur.
uw foto hier?

Sponzen Ridder  externe link

zaterdag 19 april 2008 @ 00:39 CET - #62769   
Ronald Reagan heeft geen eigen straat omdat het al decennia geleden is dat een buitenlands (of binnenlands) politicus nog eens een straat gekregen heeft. We doen dat gewoon niet meer. Het heeft m.i. niets met zijn beleid te maken. Of je nu denkt dat hij een handpop was dan wel een erg handig politicus.
uw foto hier?

Nicolas (niet ingelogd)

zaterdag 19 april 2008 @ 00:43 CET - #62771   
En het Clintonpark dan? (PS: blijkbaar wordt toch nog steeds de Vlaamse naam van het park gehanteerd. Onlangs nog een brief gekregen van een bedrijf dat er is gevestigd)
uw foto hier?

Rick

zaterdag 19 april 2008 @ 05:34 CET - #62777   
@ niet-ingelogde Nicolas:

Ik leefde tot nu in de onwetenheid dat Awwouwette zwart was.
Niet dat het veel belang heeft, maar toch...
Ver van mij om kleurenblinden te discrimineren...
Leo Norekens

Leo Norekens  externe link

zaterdag 19 april 2008 @ 10:07 CET - #62784   
Hoe zit het eigenlijk met Marx, Engels, Lenin, Stalin, etc.?
uw foto hier?

Nicolas (niet ingelogd)

zaterdag 19 april 2008 @ 13:14 CET - #62788   
Is er geen Stalingrad boulevard ergens in België (Brussel??), maar dat is dan weer een referentie naar de slag bij Stalingrad en niet naar Stalin zelf.
luc

luc  externe link

zaterdag 19 april 2008 @ 13:34 CET - #62789   
"Rue Staline": Trooz, Binche
"Rue Joseph Staline": Frameries

(In Antwerpen bestaat een Stalinsstraat, met 2 essen, dus niet genoemd naar Stalin maar naar Stalins)

Geen enkele straat in België is genoemd naar Lenin.

"Marxweg": Sankt Vith

"Castroplein": Hechtel-Eksel

Maar dit heeft weinig met de discussie over een Reaganstraat te maken, of gaan we beweren dat Reagan even totalitair en extremistisch was ter rechterzijde als Stalin en Castro dat waren/zijn ter linkerzijde? Reagan was democratisch verkozen, dus elke analogie met communistische dictators lijkt mij uit den boze.
Leo Norekens

Leo Norekens  externe link

zaterdag 19 april 2008 @ 13:49 CET - #62790   
Luc, ik zocht ook niet naar een analogie, wel integendeel. Als er in Wallonië 2 gemeenten zijn die een dictator als Stalin de eer van een eigen straat bewijzen, dan lijkt het mij juist des te straffer dat diezelfde eer de 'leader of the free world' nog nergens te beurt gevallen is.
Het bestaan van Stalin en Castro-straten/pleinen is dus als een 'a fortiori'-argument op te vatten. :-)
chris impens

chris impens - chris (dot) impens (at) telenet (dot) be

zaterdag 19 april 2008 @ 15:14 CET - #62792   
@ A.Rouet "ik bedoelde Cyriel Verschaeve die net als Abraham Lincoln heel veel voor de zwarten heeft gedaan. Beiden werden in ons landje dan ook met drie straten beloond."

Van Verschaeve kan men beweren dat het de dichter en niet de politieke figuur is die geëerd wordt. Ik denk niet dat er in Frankrijk "Céline"-straten bestaan, maar een "Gabriele d'Annunzio"-plein in Italië lijkt mij goed denkbaar. En zou Knut Hamsun ook niet een drietal Noorse straatjes op zijn naam staan hebben? Men kan een groot kunstenaar zijn en toch de foute politieke ideeën hebben.
uw foto hier?

Marco

zaterdag 19 april 2008 @ 17:40 CET - #62794   
@Luc De US heeft een andere datum om over te schakelen naar DST. Dit jaar viel dit op 9 maart, heel wat vroeger dan bij ons. Kan dit geen verklaring zijn ?
uw foto hier?

A.Rouet

maandag 21 april 2008 @ 09:34 CET - #62823   
@ chris impens

Van Verschaeve kan men beweren dat hij *ook* literair thuishoort in een rijtje met Wies Moens en Bert Peleman. Al kreeg Moens (voorlopig?) nog geen straat.
Advertentie

Voeg reactie toe

:

:
:



Verwijzers ("TrackBack")

TrackBack is een weblog-mechanisme dat aangeeft welke andere weblogs of websites dit artikel citeerden, er zich op inspireerden of ernaar verwezen. Sommige weblog-software laat verwijzers toe om hun log zelf toe te voegen aan de trackback-lijst. In andere gevallen voegen we de verwijzer zelf toe, op basis van de informatie over doorverwijzers ("referrers") in onze logbestanden.
DISALLOWED (TrackBack)