Geef pariteit in Brussel op
De kern van het probleem is de 48.000 stemmen van de MR in Vlaams-Brabant. Bij een splitsing van B-H-V gaan die verloren voor de MR. Wil men een oplossing voor B-H-V, dan moet men een oplossing vinden voor die 48.000 stemmen, dan moet men de MR op een of andere manier compenseren. (...) Neen, géén inschrijvingsrecht, het moet om een zuivere oplossing gaan. Er kan ook géén sprake zijn van een uitbreiding van Brussel. Wat dan wel? Ik denk dat we de Vlaamse pariteit in Brussel in vraag moeten durven stellen. Daar zijn nog maar 60.000 Vlaamse stemmen. Als gevolg van de pariteit en als gevolg van het cordon rond het Vlaams Belang kan een Vlaming daar met amper 2.000 stemmen minister voor het leven worden. Ik zeg niet meteen dat we de pariteit moeten opgeven, ik zeg wel dat we moeten durven denken.
Jean-Marie Dedecker, geïnterviewd door Erik Donckier in Het Belang van Limburg, 7 juni 2008
Reacties
dendof
zaterdag, 7 juni, 2008 - 14:10"Bij een splitsing van B-H-V gaan die verloren voor de MR."
Hum ja.
Wat gebeurt en nu met de stemmen voor Vlaamse Brusselaars in Waals Brabant?
Dedecker gij hansworst, het is wel de bedoeling dat je dingen eist voor jouw kiezers, niet voor die van een andere partij.
EricJans
zaterdag, 7 juni, 2008 - 14:31Die pariteit mag opgeheven worden op voorwaarde dat het Brussels Gewest mee opgeheven wordt. Anders niet natuurlijk. Bovendien staat die pariteit tegenover Vlaamse benadeling bij zetelverdeling in de federale praatbarak. Nog maar 20 jaar geleden was dat de deal om nu die deal weer te gaan opzeggen;
Overigens: B-H/V moet G R A T I S gesplitst worden. Dát is wat Vlaamse politici hebben ondertekend en beloofd.
De Brusselse MR verliest die 48000 stemmen tvv van een MR die in Vlaamse structuren mag komen zetelen. Dat is geen verlies. Halle-Vilvoorde is Vlaams grondgebied. Daar vallen geen deals over te sluiten, meneer De Decker. Als we de toestand laten zoals die is, kunnen de Francofonen no 2 belangenconflicten inroepen, waarna de stemming in het Federaal Parlement kan beslissen dat H-V electoraal gesplitst is van B.
Waarom moet daar een deal over gemaakt worden. De kwestie komt in orde. De Decker laat hier het achterste van zijn tong zien? Elke real over een grondwettelijk recht is een waardevermindering van dat recht... en dus de feitelijke afschaffing ervan.
Ik voel me niet vertegenwoordigd door politici die deals sluiten over Grondwettelijke rechten. Deals sluit je over het tot stand komen van wetten. Maar de wetten omtrent B-H/V liggen verankerd in de grondwet. Wie er deals over sluit maakt de grondwet tot een vodje papier en schaft de rechtstaat af.
Daar is geen speld tussen te krijgen: onze grondwettelijke rechten dienen niet om er deals over te sluiten, meneer De Decker. Zo simpel is dat.
EricJans
zaterdag, 7 juni, 2008 - 14:40Toevoeging: eigenlijk bevestigt De Decker met deze uitspraak dat België niet kan bestuurd worden in het kader van de Belgische grondwet. België is niet in staat als democratie te functioneren. Neen... het kan maar bestaan door te koehandelen met haar eigen grondwet. Waarom of waarvoor hebben dan al die jaren die parlementen en die senaat gediend? Waarvoor waren al die commissies goed? Om ze met veel bomarie besluiten te laten goedkeuren waar dan toch weer deals over gesloten kunnen worden?
Dit is het bewijs dat België niet bestaat.Uw taak is het, Jean-Marie, om dat te bekrachtigen.
Leo Norekens
zaterdag, 7 juni, 2008 - 14:56Helemaal eens met EricJans.
Moeten we volgens JMDD dan over de pariteit op nationaal niveau ook maar eens durven denken? Even polsen bij onze Franstalige vrienden of ze dat zien zitten.
EricJans
zaterdag, 7 juni, 2008 - 15:26@ Leo:
We moeten weigeren nog langer belastingen te betalen als ze aan onze grondwettelijke waarborgen beginnen prutsen. Ik meen dat. Dit kan écht niet door mijn beugel.
Ik verwacht ook een oorlogsinitiatief vanuit de Vlaamse Beweging als ze die show weer gaan draaien. Dat kan écht niet meer.
Het kan niet aanvaard worden dat ze ons hier 50 jaar en langer met die Brusselkwestie politiek voor 't lapje gehouden hebben. Echt waar: dat zou ik in geen geval pikken. Dan is het wat mij betreft opstand.
Poten af van onze zéér duur bevochten grondwettelijke rechten! Dit kan écht niet. Dan móeten we wel in opstand komen.
Patient X
zaterdag, 7 juni, 2008 - 16:37Fciliteiten voor francophones? regards from Manila?
Pieter_Cleppe
zaterdag, 7 juni, 2008 - 16:48Het antwoord moet duidelijk zijn: de Brusselse waarborgen zijn verbonden met de pariteit op federaal niveau.
Als België ophoudt te bestaan is het inderdaad niet onlogisch als de Vlamingen hun speciale politieke voorrechten in Brussel zouden verliezen. Maar enkel dus als België ophoudt te bestaan. Misschien wel na de volgende verkiezingen: http://cleppe0.blogspot.com...
Maar zelfs in een 3 staten - oplossing (V-B-W) zullen de Vlamingen in Brussel misschien wel wat minder verkozenen hebben, maar daarom niet minder macht. Het "Monaco aan de Zenne" zal zich met respect moeten richten op Vlaanderen, maar Vlaanderen zal niet langer de betaler van de uitkeringen zijn, maar wel de klant. En met de klant spreekt men zijn taal.
Dat de PS haar macht zal verliezen na de splitsing, bij de bevrijding van Wallonië en dus ook van Brussel, zal de positie van het Nederlands zeker niet ten kwade komen. Want socialisme en (taal-)racisme zijn onafscheidelijke bloedbroeders.
Briggs
zaterdag, 7 juni, 2008 - 16:52Pieter Cleppe...mag ik uit uw commentaar afleiden dat ge apriori Brussel weggeeft aan de Franstaligen?
Pariteit van de 'Vlamingen' opgeven in BHG daartegenover staat minstens de ontbinding van het BHG.
Pieter_Cleppe
zaterdag, 7 juni, 2008 - 17:01@Briggs: Neen, a posteriori, dus enkel na België. En ik bedoel dat ze enkel voor-rechten verliezen.
traveller
zaterdag, 7 juni, 2008 - 17:20Vlaanderen vandaag onafhankelijk zonder Brussel en zonder toegevingen. Taalgrens is staatsgrens. Ik geef de brusselaars 6 maand en ze staan hier met een bedelzak. Dan pas praten.
Ook alle Vlaamse instellingen uit Brussel weg. Alle firmazetels en hoofdkwartieren van Vlaamse firmas moeten in Vlaanderen zijn.
Zo simpel is dat.
Binnen het jaar is Europa weg uit Brussel.
fcal
zondag, 8 juni, 2008 - 01:01@traveller
Zo er, geen serieuse democratie mogelijk is met iedereen gelijk voor de wet, die voor iedereen gelijk is op een Zwitserse confederale en democratische wijze, dan maar onafhankelijkheid voor Vlaanderen zonder meer (grondwettelijke taalgrens).
Inderdaad Brussel cadeau doen aan Brussel. Wallonië zal er wel voor bedanken.
En dan rest Brussel niets meer dan een bankroet Monaco aan de Zenne zonder Europa, zonder NAVO, zonder Vlaamse administraties en zonder onnoemelijk veel ondernemingen, die ook wel weten waar hun markt ligt.
Judo is tactiek echter geen strategie.
traveller
zondag, 8 juni, 2008 - 10:08@ fcal
Juist, het grote probleem met na-oorlogse Vlaamse politiekers is dat ze geloven dat het geld automatisch uit een gat in de muur komt. Ze denken dat het een soort natuurverschijnsel is en dat niemand daar voor hoeft te werken. Die stelling, hoewel zeer simplistisch, brengt mee dat ze nooit naar de financiële hefbomen kijken. De walen vergeten dat nooit, het is het enige waar ze met respect naar kijken.
Wij worden nazis, racisten, fascisten enz. enz. genoemd om onze aandacht af te leiden van de beurzensnijders.
De zaak is zo eenvoudig dat het pijn doet om te zien hoe stom een Vlaamse politieker wel kan zijn. Daarom denk ik ook dat JMDD een paard van Troje is, hij is zelf zakenman genoeg om de macht van het geld niet te kennen. De mensen op dit blog die denken dat JMDD een vrije blauwbloedige liberaal is zullen nog verschieten van zijn capriolen, zoals steeds in Vlaanderen.
Eerst onafhankelijkheid zonder Brussel, dan al de rest.
Heb je de nieuwe diefstal van 1,4 miljard euro gemerkt door de heilige Onkelinx ten bate van de waalse ziekenhuizen? Hebben de Vlamingen Brussel al op stelten gezet voor die diefstal? Ik zit in het buitenland sinds 2 weken en ik heb nog geen rellen in Brussel wegens die diefstal gezien. Alleen de vissers en de boeren voor véél minder geld. Wanneer gaan ze het nu verdomme leren?
Cogito
zondag, 8 juni, 2008 - 12:16Hier blijkt uit dat JM eigenlijk Brussel heeft opgegeven. Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel vind ik te verteren. Liever dat dan een aanslepende strijd om The Lost City.
EricJans
zondag, 8 juni, 2008 - 17:51@ Cogito:
Je bedoelt dat je je realiseert dat bij een gevecht het risico bestaat dat een hond zijn been eraf bijt om zich te bevrijden. Eerst moet er echter een (dyplomatiek) gevecht zijn. Wat JM hier doet is roepen: "Hé Walen, zie... ik bijt mijn been eraf"
De Walen antwoorden niet maar denken: "Fijn, Jean-Marie gaat op drie benen vechten... daar kan minstens nog een tweede been vanaf gebeten worden... en wie weet zelfs zijn strot."
Sorry hoor... maar zulke gedachten formuleer je niet vóór de strijd. Dat is moedwillig dom.
Cogito
zondag, 8 juni, 2008 - 21:36Dat is onderhandelingstechnisch gezien juist Eric.
Jean
zondag, 8 juni, 2008 - 21:55Je mag het dan principieel oneens zijn met JMDD, toch schuilt er veel waarheid in z'n stelling, bovendien is de pariteit in Brussel een veel groter onevenwicht dan in dat in België. Dat Vlaanderen meer belastingen betaalt is een feit, maar mag in een democratie (en de zetelverdeling) geen rol spelen.
@traveller: Je verwijzing naar de "diefstal van 1,4 miljard Euro door de heilige Onkelinx" is een blunder: het is geen diefstal (en dit zonder enige sympathie voor LO), maar een volledige opname (in één keer) van de federale kredieten voor de Waalse gewest; maw de federaal vastgelegde verdeelsleutel 60-40 blijft gerespecteerd. Het Waals gewest investeert eht in een paar grote projecten, Vlaanderen over vele kleinere.
Maar, interessanter, het is andermaal een mooi voorbeeld van een hysterische reactie op halve en foutieve informatie ... die bovendien door de 'rode' VRT gelanceerd is (en bij hun middagnieuws op zaterdag al gecorrigeerd).
traveller
zondag, 8 juni, 2008 - 22:02@ Jean
Ik zit in het buitenland en heb het dus niet van de rode megafoon.
Je wilt me nu vertellen dat Vlaanderen en de Vlaamse hospitalen niet weten dat ze 2,1 miljard euro mogen opnemen? Zijn ze dan allemaal zot? Want ze hebben wel geprotesteerd?
traveller
zondag, 8 juni, 2008 - 22:04@ Jean
Een ongelijke belasting en verdeling sinds 1830 is normaal? Er is niets normaal in de belgische on-democratie.
fcal
maandag, 9 juni, 2008 - 00:35@traveller
In een verzorgingsstaat denken op termijn alle politici, dat geld zo naar “behoefte” bij-gedrukt kan worden. Daarom kenden we in de 70-er en de 80-er jaren ook zo’n hoge inflatie en werd de munt keer op keer gedevalueerd t.a.v. de DEM bijvoorbeeld. En als dat onmogelijk wordt gaan ze leningen aan en ten slotte verkopen ze de doening en de inboedel (rijksgebouwen, rioleringen...) om die dan terug te huren tegen schandalige prijzen. In dit opzicht falen alle Belgische politici en niet alleen de Vlaamse.
Door de afschaffing van het eenpersoons-kiesdistrictstelsel (o.a. de grondwet-wijziging 1900) zitten bovendien alle politici geklemd in een electoraal particratisch systeem, dat in handen van de Belgicistisch ingestelde partijleidingen de dienst uitmaakt en hen tot onderdanigheid dwingt en de breuk met de burger normaal wordt. Dit wordt straks in Europa nog erger, gezien daar ook hetzelfde kiessysteem is ingevoerd.
Het voorgaande in België gecombineerd met een jarenlange openlijke en geniepige selectieve politieke vervolging en het tot stand brengen van een net van collaborateurs en verklikkers/verraders kon alleen maar leiden tot het vastgestelde gedrag.
Zie maar hoe vertwijfeld de collaborateurs (bvb “Holy” Mary the FINO, Fleming in Name Only) zich roeren nu ze geconfronteerd worden met een Vlaming halve Waal als 1ste minister, die zich niet zo gemakkelijk laat intimideren.
Tja 1,4 miljard euro voor de Waalse socialistische ziekenhuizen is een herhaling van wat eind 80-er jaren ook nodig was om dergelijk bankroet te vermijden. Dus om de 20 jaar een extra betoelaging. Het zal wel weer gebeurd zijn met de onvermijdelijke Waalse chantage (val van de regering enz...).
Ik vrees alleen, dat de CD&V bij de huidige onderhandelingen om grotendeels interne redenen een te minimale vertrekpositie (onvoldoende confederaal) heeft ingenomen. Leterme weze gewaarschuwd in het Belgische kluwen kan hij zo tot een 2de Martens gemaakt worden met alle gevolgen van dien.