Overbevolking is tijdelijk en plaatselijk probleem
De wereld bestaat momenteel uit een meerderheid van landen waar het goed gaat, of in elk geval toch veel beter dan vroeger. Alle indicatoren van de wereldgezondheid zijn dramatisch verbeterd. Het kindertal is overal sterk gedaald. (...)
Er is één zieke man: het Indische subcontinent, met belofte op beterschap. Er is één terminale patiënt: zwart Afrika. Daar blijft het kindertal hoog door een onaanvaardbaar hoge kindersterfte, die weer het gevolg is van armoede. Die is op zijn beurt een gevolg van slecht beleid: Congo, het meest extreme voorbeeld, is onderbevolkt en wat betreft natuurlijke hulpbronnen per hoofd van de bevolking het rijkste land op aarde. (...)
De wereldbevolking zal nog groeien tot ergens in het derde kwart van de eenentwintigste eeuw, maar zal dan slinken. De gemiddelde voorspelling blijft onder de tien miljard: dat is veel, maar haalbaar.
Luc Bonneux, epidemioloog en demograaf, in een lezersbrief in Humo, 23 maart 2010



Reacties
Cogito
dinsdag, 23 maart, 2010 - 14:40Ik vind dat verhaaltje over die bodemschatten, grondstoffen en hulpbronnen die wij uit Afrikaanse landen "roven" toch maar een eigenaardige vorm van nationalisme uit monde van linksdraaienden.
Benny Marcelo
dinsdag, 23 maart, 2010 - 18:57"als er uit de klimaatconferenties van Kopenhagen niets uit de bus kwam, is het omdat het volk wetenschappers niet meer gelooft, en met reden."
Zou de linkse kerk dat al doorhebben?
Johan B
dinsdag, 23 maart, 2010 - 20:30"Daar blijft het kindertal hoog door een onaanvaardbaar hoge kindersterfte"
???
Koen Robeysgsm448
dinsdag, 23 maart, 2010 - 21:52Johan: je moet goed voor ogen houden dat in "de natuurstaat" (ik zou bijna zeggen: "in de pré-kapitalistische fase") zowel de geboorten als de kindersterfte op een zeer hoog niveau liggen. Mensen proberen dat wel eens uit te leggen in termen van "de nood voor de oude dag" maar in feite heeft de mens dat gemeenschappelijk met andere dieren. Hoe dan ook, dat is de beginfase.
Indien de ecologie (klimaatverbetering, minder roofdieren,...) of de economie verbetert daalt in eerste instantie de kindersterfte. Het gevolg is een enorm bevolkingsoverschot dat vaak resulteert in een tenietgaan van de voordelen. Dan krijg je weer dat evenwicht van enorm hoge geboortes en enorm veel sterftes; we noemen het wel eens "Malthus".
Maar af en toe duurt de welvaartstijging lang genoeg om verworven te raken, en dan beginnen de geboorten de weg van de sterften te volgen: ook de geboortecijfers beginnen te dalen en de bevolkingsexplosie neemt af en houdt zelfs op. trefwoord "demografische transitie". De Islamlanden zitten er momenteel middenin.
Dus de kindersterfte staat wel degelijk in een (nogal complex) causaal verband met de geboorten. Als je een daling kan realiseren èn lang genoeg kan volhouden, dan nemen de geboortes ook af, en anders doen ze dat niet.
EricJans
woensdag, 24 maart, 2010 - 14:15Opmerkelijk hoe zelden je wetenschappers en wetenschappelijk denkenden de verhouding polygamie/monogamie mee in hun redeneringen en bevindingen hoort of ziet betrekken.
Zéker... het zal niet het enige aspect zijn dat hoge geboortecijfers moet verklaren maar toch...
Een man met drie vrouwen heeft gemiddeld genomen natuurlijk sneller 20 kinderen dan een man met één vrouw, niet?
De gedachte dat overbolking een plaatselijk probleem is lijkt me evenwel geen slechte benadering.
In onze eigen Vlaamse gemeenschap leefde vroeger de overtuiging dat als er maar genoeg kinders op de wereld werden gezet, dat 'de Vlamingen' op termijn wel de overhand zouden krijgen.
Spreek maar eens met de oudjes... je zal merken dat die redenering vroeger bestond en zelfs zeer levendig was, nog niet zo heel lang geleden.
Daar is dan - toen de Belgische demografie inderdaad kantelde - het 'federalisme op z'n Belgisch' voor uitgevonden. Haha.
Ik kan me dus voorstellen dat in overbevolkte regio's soortgelijk groepsdenken deels mee aan de basis ligt van een hoge nataliteit en de algemene mentaliteit die er mee gepaard gaat.
Bovendien is het stamdenken in een polygame omgeving vermoedelijk nog sterker geworteld dan in een monogame omgeving.
'De vrouw is de helper van de man'... dat klopt: inzake voortplanting. Mannen baren nu eenmaal geen kinderen.
Het Bijbelse verhaal van Abraham illustreert zeer sterk hoe groot de verbittering over kinderloosheid wel was in primitieve omstandigheden. Er werd met een leenmoeder gewerkt en dat verklaart mogelijks wat er mee aan de basis van polygamie lag. Vandaar dat er soms ook sprake is van 'eerste vrouw' en 'bijvrouwen'. Om zoiets voor elkaar te krijgen heb je - in de 'cultuur' totale vrouwelijke onderworpenheid nodig, liefst mét hoofddoek.
Dat het vroege christendom die polygamie met succes bestreden heeft, blijft een opmerkelijk gegeven, ook al keerden de eerste gemeenschappen zich niet meteen tegen de hoofddoek en dus de onderworpenheid van vrouw aan man: er leefden immers nog heelwat (vooral Joodse, minder Griekse) polygame huwelijken in de vroeke christelijke gemeenschappen. Zij werden getollereerd maar omdat een vrouw toch nog op elk moment kon worden uitgehuwelijkt (ook als 'bijvrouw') gold volgende algemene stelregel die in het NT ook in één adem wordt uitgesproken: alle vrouwen en alle mannen met méér dan één vrouw werden uitgesloten van alle ambten en bedieningen in de vroege christelijke kerkgemeenschappen.
Dat betekent echter ook dat er vandaag - in een niet polygame leefwereld - in kerken geen goede reden meer is om vrouwen nog verder uit te sluiten van welke (wereldse of kerkelijke) ambten dan ook: zij zijn in de cultuur immers niet langer op elk moment polygame 'uithuwelijkskandidaten'.
Dat kerken dus nu nog vasthouden aan die oude (toen begrijpelijke) stelregels m.b.t. vrouwen en ambten is werkelijk aberrant te noemen... 'afwijkend van de norm'!
Wat dit met het geboortencijfer te maken heeft? Eenvoudig: geboortenbeheersing (en niet minder economische groei!) staat niet minder in rechtstreeks verband met de status (en dus het gelijkwaardig medezeggenschap!) van de vrouw in een (locale) samenleving!
Zij zijn tenslotte letterlijk de 'dragers' van kinderen; de 'helpers' van de man (inzake voortplanting). (Speciaal voor Koen Robeys citeer ik hier het scheppingsverhaal!)
Religieuze leiders (meestal verantwoordelijk voor 'de locale kijk, de mentaliteit') van allerlei kunne mogen deze - nochtans niet minder Bijbels onderbouwde! - visie op huwelijken en vrouwen eens hoogdringend mee opnemen in hun 'behoudsgezinde' visie op vrouwen in huwelijk en samenleving.
Dingen als hoofddoeken of het verbod in de (kerkelijke) ambten zijn totaal achterhaald en overbodig in een (cultureel-christelijke) samenleving waarin de polygamie al ruim 18 eeuwen met wortel en tak blijkt uitgeroeid te zijn.
Vele zgn. 'behoudsgezinden' willen immers al eeuwen en eeuwen iets behouden dat niet in die Bijbelse, Nieuw-Testamentische (con-)teksten staat!
Er staat in de Bijbel immers niet dat vrouwen moeten uitgesloten worden uit de ambten; er staat dat 'vrouwen en mannen met méér dan één vrouw' moeten uitgesloten worden uit de ambten. Dat is iets heel anders! Het diende een doel dat intussen allang werd bereikt.
In een samenleving waarin vrouwen gelijkwaardig zijn aan mannen wordt geboortenplanning veeleer een vanzelfsprekendheid dan een 'regeringsplan'.
Economie, vrijheid en probleembeheersing beginnen in het kopje van de mensen, zoals bvb. in Noord-Europa en andere 'Westerse' voorbeeldlanden overduidelijk gebleken is.
Johan B
woensdag, 24 maart, 2010 - 20:16Volgens mij had daar moeten staan: "Daar blijft het kindertal hoog ONDANKS een onaanvaardbaar hoge kindersterfte".
LVB
woensdag, 24 maart, 2010 - 20:26@Johan B: Juist niet. Precies wegens de hoge kindersterfte kiezen mensen ervoor (bewust of onbewust) om veel kinderen te krijgen, opdat er toch enkele zouden overleven. Dat is een evolutionaire reflex (die ook in de rest van het dierenrijk bestaat); individuen bij wie die reflex niet aanwezig was, werden weggeselecteerd.
Johan B
woensdag, 24 maart, 2010 - 21:12@Luc: "opdat er toch enkele zouden overleven"
Dat er "enkele overleven" lijkt mij geen teken te zijn van een hoog kindertal. Een hoog kindertal krijg je als er velen overleven.
Lizzie
donderdag, 25 maart, 2010 - 00:13@Luc
Inderdaad, dieren hebben in het algemeen een groter aantal nakomelingen (bijvoorbeeld per worp of voortplantingsperiode) wanneer jonge individuen een kleinere overlevingskans hebben.
Er bestaan zelfs heel kenmerkende voorbeelden van wat jij 'reflexen' benoemt, die niet 'evolutionair' zijn. Hoe meer bijvoorbeeld vossen worden bejaagd (of bestreden), hoe groter hun worpen worden. In plaats van 4 tot 6, krijgen ze soms tot 10 jongen per worp.
Het zogenaamde 'wegselecteren' of uitsterven van diersoorten (als je dat bedoelt), behoort echter tot een veel complexere materie waarin vele andere factoren een rol spelen.
@Johan B
"Een hoog kindertal krijg je als er velen overleven."
Maar dat kunnen er IN VERHOUDING tot het totaal aantal geboorten, weinig zijn. Ik denk dat Luc dat bedoelde.
Lizzie
donderdag, 25 maart, 2010 - 01:07"Er is één terminale patiënt: zwart Afrika. Daar blijft het kindertal hoog door een onaanvaardbaar hoge kindersterfte, die weer het gevolg is van armoede."
Dit kan ook (deels of grotendeels) te wijten zijn aan polygamie. Zoals EricJans het hiervoor aanwijst: "Een man met drie vrouwen heeft gemiddeld genomen natuurlijk sneller 20 kinderen dan een man met één vrouw, niet?"
In Senegal bijvoorbeeld, overwegend islamitisch, hebben moslimmannen meestal meerdere vrouwen en in totaal dus ook vele kinderen. Omdat zij hen niet kunnen onderhouden, worden hun kinderen vanaf heel jonge leeftijd toevertrouwd aan een imam, marabout genoemd. Die zou hen zogezegd de koran onderwijzen maar in werkelijkheid stuurt hij die kinderen op straat om voor hem te bedelen en geld te verzamelen. Daardoor hebben zij een hard en armoedig bestaan, zijn ze ook ondervoed en krijgen ze zo goed als geen enkele vorm van scholing of ontwikkeling. Een aantal onder hen sterft vroegtijdig, dikwijls door malaria, door andere gevaarlijke infecties, in elk geval door een groot tekort aan elementaire zorgen.
Een kleine minderheid van die bevolking zijn Christenen, die doorgaans monogaam zijn en er (daarom al) ook beter voorstaan. In tegenstelling met de islamieten groeien zij ook niet op met een strakke regelgeving en met de beknottende vaste overtuiging dat zij altijd, hun leven lang, hun 'marabout' om raad moeten vragen en alles wat hij zegt ook blindelings moeten opvolgen.
Dat er nauwelijks of weinig conflicten zijn tussen islamieten en Christenen komt doordat zij meestal familie zijn van elkaar.
LVB
donderdag, 25 maart, 2010 - 01:51"Een man met drie vrouwen heeft gemiddeld genomen natuurlijk sneller 20 kinderen dan een man met één vrouw, niet?"
Wat een rare, onlogische redenering. Je moet het over de hele polygame bevolking bekijken, natuurlijk, en niet vanuit het standpunt van één enkele polygame man.
Anders gesteld: als die man géén drie vrouwen had, maar slechts één vrouw, zouden die twee andere vrouwen dan geen man hebben, geen kinderen krijgen, of minder vaak kinderen krijgen?
Me dunkt dat Eric Jans hier niet de juiste logica volgt, en dat Lizzie dat niet ontdekt heeft.
BC
donderdag, 25 maart, 2010 - 01:52"Dit kan ook (deels of grotendeels) te wijten zijn aan polygamie. Zoals EricJans het hiervoor aanwijst: "Een man met drie vrouwen heeft gemiddeld genomen natuurlijk sneller 20 kinderen dan een man met één vrouw, niet?" "
Inderdaad, die man heeft sneller 20 kinderen. Maar "nataliteit" verwijst toch naar het aantal kinderen per vrouw? Wie zegt dat het aantal kinderen per vrouw stijgt door polygamie?
EricJans
donderdag, 25 maart, 2010 - 03:37@ Luc, BC:
Inderdaad, nataliteit tel je 'per vrouw' en zo gezien zou de redenering dat polygamie noodzakelijk 'méér kinderen' betekent mathematisch niet kloppen.
Maar... als het onder controle krijgen van nataliteit iets te maken heeft met de mate waarin die vrouwen medezeggenschap hebben, met de mate waarin zij invloed kunnen uitoefenen op een man en dus een mondje kunnen 'meebeslissen'... dan is nataliteit in een polygame context haast volstrekt onbeheersbaar.
En dat punt maakte ik wat later (misschien te laat, inderdaad) door te zeggen:
<<Wat dit met het geboortencijfer te maken heeft? Eenvoudig: geboortenbeheersing (en niet minder economische groei!) staat niet minder in rechtstreeks verband met de status (en dus het gelijkwaardig medezeggenschap!) van de vrouw in een (locale) samenleving!>>
Overigens: hangt de status en dus de levenskwaliteit van kinderen ook niet goeddeels samen met de rechten die vrouwen in een samenleving hebben?
Maar je hebt zeker een punt, Luc: de nataliteit per vrouw hoeft niet noodzakelijk hoger te zijn omdat een samenleving polygaan is (communistisch China lijkt dat zelfs tegen te spreken want het verbood van meet af aan polygame huwelijken zoals die in de tijd van het keizerrijk wél konden (!), maar de polygame praktijk is er daarom en daarme nooit echt uitgebannen geraakt).
Niettemin was mijn punt dit: een geboortenbeperkingspolitiek voeren lijkt me in een polygame omgeving een heel stuk moeilijker.
Het beste relatiemodel om geboortebeperking te bewerkstelligen is ongetwijfeld het homohuwelijk, natuurlijk... en dat is niet om te lachen, maar het mag wel.
marcfrans
donderdag, 25 maart, 2010 - 18:34@ EricJans
Ik denk dat u het bij het rechte eind heeft. Er spelen veel factoren mee in de determinatie van het geboortecijfer, maar onder 'normale' gezondheidsomstandigheden (geen epidemieen, oorlogen en dergelijke) de belangrijkste lijkt me te zijn de graad van onafhankelijkheid of zelf-determinatie van de vrouw in een maatschappij. En dat is hoofdzakelijk cultureel bepaald. Polygamie is bij uitstek een indicatie van vrouwelijke ondergeschiktheid en afwezigheid van vrouwelijke individuele 'vrijheid' in een maatschappij. De meeste vrouwen worden dan gereduceerd tot 'baby-factories'. De empirische observatie bevestigt dat het kinderaantal per vrouw hoger ligt onder polygamie dan onder monogamie (ook al zullen er uitzonderingen zijn omwille van andere 'speciale' factoren).
Maar, er heeft een ongemerkte 'verschuiving' plaats gegrepen hier. Het ging niet over enige "geboortenbeperkingspolitiek", maar wel over een vergelijking tussen 'natuurlijke' verschillen in geboortencijfers onder polygamie versus monogamie. Ik begrijp uw China voorbeeld niet. Na het verbod op polygamie kan men die maatschappij niet echt als polygaam betitelen (ook al is er altijd een zeker verschil tussen de feitelijke realiteit en de officiele voorstelling ervan). Waarom zou een geboortenbeperkingspolitiek "moeilijker" zijn in een polygame omgeving? Het is waar dat moslemculturen doorgaans niet aan geboortenbeperking denken, maar dat is niet omdat het er "moeilijker" zou zijn. Vermits polygamie op zich al een sterke indicatie is dat het individu van weinig tel is in een bepaalde cultuur, zou men mogen verwachten dat het in principe gemakkelijker zou moeten zijn om strikte beperkingen te kunnen opleggen 'van bovenaf' in zulk een cultuur. In de veronderstelling dat ze 'aan de top daarboven' dat zouden willen, wat doorgaans niet het geval is in de moslemwereld. Het lijkt me evident dat polygamie als maatschappelijk fenomeen incompatibel is met democratie, en dat een (voormalige) democratische maatschppij die gradueel terug naar polygamie zou evolueren, onmogelijk haar democratie zou kunnen behouden. Democratie vereist "Vrij Denken, Vrij Spreken" - de grote slogan van deze website - en dat is ondenkbaar in een polygame samenleving evenals in een socialistische samenleving. Socialisme is eigenlijk een moderne vorm van 'polygamie', waarbij de staat de eewenoude polygame 'klan' vervangt. Monogamie, in het algemeen, doet een betere job in het voortbrengen van vrije onafhankelijk-denkende mensen.
Wat "mag wel"? Lachen met het homohuwelijk zelf, of lachen met het homohuwelijk als geboortebeperkinsgmodel?
Cogito
donderdag, 25 maart, 2010 - 19:46Probeer het maar eens, lachen met het homohuwelijk. Zelfs katholieke paters(!) komen U dan voor het gerecht slepen. He witte?
EricJans
vrijdag, 26 maart, 2010 - 13:43@ marcfrans:
<<Ik begrijp uw China voorbeeld niet. Na het verbod op polygamie kan men die maatschappij niet echt als polygaam betitelen>>
Dat is zeer juist gezien: polygamie eindigt juridisch inderdaad bij wet maar daarom niet in de hoofden.
De introductie van monogamie in de eerste christelijke gemeenschappen kwam er echter niet 'bij wet' maar door ontrading en door het uitsluiten uit alle ambten van ieder die zelfs maar potentiële kanshebber was op een (later) polygaam bestaan: 1. alle vrouwen dus, want steeds uithuwelijkbaar (ook) buiten hun wil om en 2. alle polygame mannen.
Uit wat ik erover gelezen heb blijkt dat de Grieken in het algemeen en dus ook de Griekse christenen in die eerste christelijke gemeenten vanuit hun cultuur niet polygaam, dus monogaam waren. De Joden (de Joodse christenen) kenden wél polygamie als ruimverspreide samenlevingsvorm.
Je ziet in de Nieuw-Testamentische teksten regelmatig de uitdrukking 'zo den Jood en den Griek' terugkeren over tal van thema's (niet enkel huwelijk, vooral ook als het om besnijdenis, wet houden é.d. gaat) waarover dingen worden gezegd en soms beslissingen worden genomen. Het duidt erop dat het samengaan van die twee achtergronden in één gemeenschappelijk christelijke gemeenschap niet altijd van een leien dakje liep. Zo vonden joden - zeer begrijpelijk op basis van de Torah - dat tot het christendom bekeerde Grieken zich (eerst) moesten laten besnijden.
Anderzijds hadden de joden natuurlijk wél een monoTHEÏSTISCHE achtergrond, herkomst in tegenstelling tot die vanouds polytheïstische Grieken.
Het ziet er naar uit dat de Grieken hun polytheïsme inruilden voor monotheïsme en de Joden hun polygamie voor monogamie, waarmee ik niet bedoel dat het om een soort 'deal' ging, natuurlijk. Maar dat was het gegeven. Het zou het snelle succes van de monogamie in het christendom (en zéker de zeven Grieks-koloniale gemeenten uit openbaring!) kunnen verklaren.
Interessant zou zijn om te zien hoe andere vroegchristelijke gemeenten (Egyptische kopten, Libanese Syrische... Maronieten en andere vroegchristelijke gemeenschappen in andere werelddelen tegenover polygamie stonden en hoe dat evolueerde. Mijn kennis hierover is te klein.
Feit is dat het christendom als geheel zich in geen tijd haast spontaan en vanzelfsprekend monogaam bleek te gedragen en als een op het jodendom voortbordurende nieuwe levensbeschouwing was dat zeker geen vanzelfsprekendheid voor bekeerde joden die er niettemin en niet minder en onmiskenbaar veelvuldig waren!
Het is verbazend hoe weinig erover in het NT terug te vinden is en wat erover staat lijkt precies alle polemiek juist uit de weg te willen gaan. Misschien bieden de apocriefe geschriften meer soelaas?
De profeet mohammed (of wat ervoor moet doorgaan) herbevestigt en bestentigt het polytheïsme als vanzelfsprekend. Ook dat is opmerkelijk. Hij declareert zijn maangod als enig geldende, plaatst het historisch joodse én het historisch christelijke monotheîsme in het teken van die maangod en bestendigt het polytheïsme uit de samenleving waarin hij zich beweegt.
Je zegt: <<ook al is er altijd een zeker verschil tussen de feitelijke realiteit en de officiele voorstelling ervan). Waarom zou een geboortenbeperkingspolitiek "moeilijker" zijn in een polygame omgeving?>>
In China declareerden de communisten de monogamie. Die is dus goed 60, 70 jaar of wat oud. Huwelijkswetgeving is er net als geboortenbeperking - typisch voor het communistische denken - dus een eenzijdige kwestie van van bovenaf opgelegde maatstaven en wetten, daarom niet kwaad bedoeld, natuurlijk. Maar of het het gewenste resultaat oplevert bij de intussen 1.3 miljard Chinezen?
Ja en nee...?
Kinderen zijn een rijkdom als je ze uit de armoede weet te houden. Het feit dat China overbemand en onderbevrouwd is duidt misschien op... precies: een vanouds wijdverspreid polygaam denken over de status van man en vrouw?
Alle leven hoort heilig te zijn, zouden de eerste christenen gezegd hebben: dus ook dat van vrouwen!
EricJans
vrijdag, 26 maart, 2010 - 13:59Toevoeging: waarmee ik niet zeg dat 'het christendom' inzake vrouwen altijd even gunstig evolueerde. Maar de monogamie bleek een succes, zou de vrouwen minstens uit hun kwalijkste status halen en zou een belangrijke voorwaarde blijken voor het welslagen van hun emancipatie...
Waarom moeten alleen vrouwen hoofddoeken dragen (islam) of hun voeten inwikkelen (China)? Zij zijn de uithuwelijkbaren, niet de mannen! Polygamie... een onderschatte factor?
En hoe zit dat met onze gezinsherenigingspolitiek? Wat verstaan wij daarbij onder 'gezin'?
Benny Marcelo
zaterdag, 27 maart, 2010 - 13:46@Eric, Wat het oude Egypte betreft kan ik je wel deels een verklaring geven:
De oude Egyptenaren waren vrij vrouwvriendelijk voor die tijd. Een annekdote: Herodotes schreef zelfs dat in Egypte de vrouwen staand en de mannen zittend plassen. Het zal wel een eufemisme zijn maar de egyptische vrouw kon erven, bezitten en vrij beschikken over haar eigendom. Polygamie was er wel getolereerd maar niet gangbaar. De farao's konden er dan wel een harem op nahouden, het gewone volk kon zich dat niet permiteren.
Het monotheïsme is een korte tijd ook bekend geweest, meer bepaald tijdens de Armarna periode. Toetanchamon's voorganger (Vader? men weet het niet) Achnaton was er de stichter-bezieler van. Toetanchamon noemde eerst Toetanchaton, afgeleid van de enige god Aton (de zonneschijf). Vooral de Amon-priesters kwamen hiertegenop, zij zagen al hun privileges verdwijnen ten voordele van de Aton-aanbidders. Na Achnaton kwam de veelgoderij terug met Amon als voornaamste godheid. Achnaton wordt in de geschiedenis dan ook de koning-ketter genoemd.
De exodus heeft waarschijnlijk plaats gevonden onder Ramses de grote, 1 dynastie na de Armarna-periode (18de dynastie).
Sommige geschiedschrijvers houden het voor mogelijk dat het joodse monotheïsme zijn oorsprong vond onder Achnaton.
EricJans
zondag, 28 maart, 2010 - 09:41@ Benny Marcelo:
<<Sommige geschiedschrijvers houden het voor mogelijk dat het joodse monotheïsme zijn oorsprong vond onder Achnaton.>>
Ja, voorwaar een zeer opmerkelijk gegeven, met dat onderscheid dat joden gruwden voor zon-aanbidding.
Maar het blijft desondankt inderdaad een opmerkelijk gegeven: ineens waren daar korte tijd twee monotheïsmen naast elkaar.
Ik denk wel eens dat het feit dat in het Bijbelse scheppingsverhaal die zon pas op dag 4 (ipv op dag 1) aan de hemel verschijnt daar mee te maken had. Als om te zeggen: eerst was er onze (Joodse, onzichtbare) God, daarna pas jullie Zonnegod.
Er zijn daar trouwens onzegbaar vele theorieën en hypotheses over, natuurlijk. Joden en Egyptenaren huisden samen in één land en 'toevallig' zijn beiden heel even monotheïstisch.
Het Egyptische monotheïsme heeft het inderdaad ook geen eeuw lang volgehouden.
De Egyptische variant speelde zich ook af tegen de politieke agenda van de vereniging van Opper -en Neder-Egypte.
Zoals gezegd: vele theses daarover en misschien hoeft zelfs niet te worden uitgesloten dat beide monotheïsmen een gemeenschappelijke 'bron', een gemeenschappelijke herkomst kenden.
Met Abraham zit je echter rond -2000 v.C, met Aechnaton tussen 1352 en 1338 vC. Maar: het is wél min of meer dezelfde periode waarin Mozes voorkwam, zij het nog dat Mozes ruim een eeuw vroeger voorkwam. De enige historische datering die in overeenstemming lijkt te kunnen worden gebracht met Bijbelse en andere bronnen - en waarover dus weinig tot geen discussie bestaat - is het jaar 1401 v.Chr., het sterfjaar van farao Amenhotep II, de periode van de uittocht uit Egypte.
Wie 3500 jaar terug gaat in de tijd vindt vooral heel veel discussie tussen de professionele historici en lang niet alleen omdat ze wel of niet godgelovig zouden zijn. 3500 jaar... er lijkt minder discussie te bestaan over kwesties waarvoor we 100 000 of beter nog 2 miljoen jaar terug in de tijd moeten teruggaan.
EricJans
zondag, 28 maart, 2010 - 10:18@ Benny Marcelo:
... maar het monotheïsme was geen garantie voor monogamie, inderdaad. Het hoeft niet te verbazen dat het statuut van vrouwen beter was onder de Egyptenaren dan onder de Joden, zoals het in de rijd van de vroege christelijke kerk ook beter was onder de Grieken dan onder de joden... op het gebied van de polygamie dan toch.
Grieken waren (waarschijnlijk redelijk) monogaam sinds de tijd van Alexander de Grote en de mannen huwden rond de 30 jaar, de vrouwen rond de 15 jaar. Dat had precies met die monogamie te maken: de kindersterfte lag hoog en er werd dus in het geval van de vrouw veel vroeger begonnen met kinderen 'paren en baren'.
Dat 'vrouwen moesten zwijgen' had mogelijks deels ook met de Grieks-koloniale samenlevingsstructuur in die zin te maken.
Een Griekse familias bestond uit een huis met een gelijkvloerse verdieping, vrij toegankelijk voor iedereen (ook de straat!), een eerste verdieping voor slaven en kinderen en een bovenste verdieping met vaak twee aparte vertrekken voor resp. de patrias familias en zijn vrouw. Soms had de vrouw haar vertrek ook een verdieping lager.
Het schetst een beeld.
Het was aan de patrias Familias om op het stadsplein 'zijn Familia' (incl. slaven, tot op zekere hoogte statutair een soort 'mede-kinderen' dus) te gaan vertegenwoorigen.
Het feit dat in het Nieuwe Testament de kwestie van het spreekrecht zelfs maar ter sprake komt, duidt erop dat die eerste christelijke gemeenten een erg vrije (wij zouden zeggen 'progressieve') levenssfeer kenden vergeleken met hun directe omgeving.
De 'vrouwenteksten' (over statuut van de vrouw, dus) die we in het NT terugvinden zijn zo gezien dus een reactie, ingegeven uit vrees voor de omgeving: die Griekse christenen hadden hun goden al afgezworen... als ze nu ook nog eens gingen morrelen aan het statuut van de patria familias... dan was 't helemaal koekenbak met de omgeving en zou de boel op stelten kunnen komen staan.
Vandaar de argumentaie in het NT die verwijst naar het scheppingsverhaal: het trad de (polygame) joden een stuk tegemoet en tegelijk de Grieken met hun sterk patriarchale familiasstructuur.
Maar het blijft een lezing, een these, voor alle duidelijkheid, hoewel... in de teksten staat desondanks duidelijk tegelijk de gelijkwaardigheid van man en vrouw neergeschreven, zij het zeer dyplomatisch uitgedrukt: 'elkander onderdanig zijn'(m/v), hetgeen zondermeer behoorlijk revolutionair was.
adriana
maandag, 14 februari, 2011 - 16:27Brutale moslim dictators en hun handlangers in Nederland.
Moslim Dictators en proces tegen Wilders!
Het proces tegen Wilders, oorspronkelijk een internationale actie van de moslimdictators via Nederlandse verlenging, is een schande, het is niet legitiem! Zie eerder de opmerkingen van moslim dictators, als Abdullah van Saudi Arabië, Kadhaffi van libie, dictator Ali Abdullah Saleh van Jemen, Ahmedinejad van Iran , De Jordaanse dictator Abdullah, Marokkaanse dictator Mohammed, leiders van Turkije, Islamitische dictator Omar al-Bashir van Soedan en even later een rechtbank tegen Geert Wilders. Gezien deze dictatoriale regiemes niet legitiem zijn, zou die waanzinnige proces samen met die dictators, zo snel mogelijk moeten verdwijnen. Het proces tegen Wilders die mede dankzij door deze dictators tot stand kwam, is dodelijk voor Nederland. Het is een grote schande dat al die barbaarse dictators in Nederland rechters, advocaten, ambtenaren kunnen mobiliseren...Moslim dictators hebben niet alleen in hun eigen land, maar ook in het buitenland een enorme schade ingericht: In eigen land, onafhankelijke kranten en oppositiepartijen zo goed als verboden. In het buitenland willen ze ook geen tegenstanders: Wie doodsbedreigingen uit de islamwereld krijgen, kunnen dus óók nog strafrechtelijk vervolgd worden, met eigen wapen. Dit is een ergere doodsbedreiging. En als het zo doorgaat, kunnen islamitische lange tenen tot in het Europese Gerechtshof reiken. Ze hebben zoveel macht dat ze openlijk Nederlandse politicus met de dood kunnen bedreigen en journalisten, schrijvers, docenten van de universiteiten in het openbaar kunnen bedreigen. Rechtbank tegen Wilders is onderdeel van deze campagne.
Via islamitische cultuur-wetgeving gestimuleerde bevolkingsgroei is nog steeds exponentieel en als gevolg, in alle moslimslanden gevreesde overbevolking: Neem nu even Egypte, de overbevolking is een grote probleem. Het bewoonbare gedeelte van Egypte is zo groot als Nederland maar er wonen negentig miljoen mensen, vijfmaal zo veel als in Nederland. De hoofdstad Cairo beslaat een oppervlakte van Amsterdam en voorsteden maar herbergt meer mensen dan heel Nederland. Pakistan is weer hetzelfde. In Marokko, binnen 23 jaar meer dan 28 miljoen Moslims bij, Turkije stijgt naar 80 miljoen, Iran telt meer dan 85 miljoen Moslims. Pakistan meer dan 110 miljoen: dit is een grote probleem. Snel groeiende bevolking en dictators die nog meer Moslims willen: moeder aarde in een grote gevaar! Turken hebben circa 12 miljoen Moslims geëxporteerd, 99% naar Europa en leider Erdogan die nog meer bevolkingsgroei wilt, beschouwt deze volksverplaatsing een buitengewoon belangrijke job voor Turkije. Gelijktijdig zet hij Nederlandse autoriteiten onder druk om G. Wilders ten val te brengen. Vreselijke Marokkaanse dictatuur die eigen volk onderdrukt, is ook in Nederland actief. Deze leiders zijn bezig met frauderen dus de overbevolking zal blijven toenemen omdat er geen aandacht aanbesteed word en zijn blij dat er meer moslims op de aarde komen zo dat ze meer macht krijgen.
Deze moslim dictators willen via hun vijfde colonne in Nederland domineren door te terroriseren.
Het zijn juist deze dictators die massa moslims onder de controle houden. In Marokko, alles wordt streng gecontroleerd, zware onderdrukking wordt ook buiten de grenzen toegepast. Marokkaanse en Turkse leiders hebben hun handlangers tegen G. Wilders gemobiliseerd. Corrupte advocaten, rechters, gesubsidieerde stichtingen gaan gewoon door met hun activiteiten, terwijl in veel landen opstanden begonnen tegen hun bazen. Moslimdictaturen die nu aan het wankelen zijn, hebben miljoenen Moslims naar Europa gesmokkeld om strategische doelen te bereiken. 5 de colonne, hoofdproduct van deze dictators heeft vaste voet in Nederland. Deze moslims krijgen orders om het stichten van een islamitische enclave. Moslims bewegingen die hun steun vinden in de basis, in het wanbeleid van EU landen, hanteren antiwesterse ideologieën om mensen te mobiliseren. Als je goed volgt hoe deze moslims middels onnoemelijke methodes worden gedwongen verlenging te worden... Nergens kan een immigrant zo snel het voor het zeggen hebben als in Nederland. Er is veels te zwak op de intrede van grote moslim populaties gereageerd wel 40 jr. lang. In Nederland zijn er voorbeelden te over. Je geeft een vinger en er word gelijk een hele hand genomen. Maar arrogant genoeg willen ze die hand niet schudden! Je moet wel heel erg naïef zijn om nu nog ook in Nederland medewerking te verlenen aan de bouw van gebouwen waarin deze haatzaaiende ideologie gepredikt gaat worden. Islamitische politieke ideologie is de basis van onderdrukking, dictatuur en geweld. Seculiere partijen of organisaties bestaan niet in de islamitische wereld. Er zal dus ook nooit secularisatie en democratisering plaatsvinden van binnenuit.
Als we naar islamitische wereld kijken, zien we vooralsnog alleen maar armoede, analfabetisme, onwetendheid en onvrijheid, met steeds meer invloed van de radicale islam, waardoor deze landen steeds meer achterblijven en richting duistere middeleeuwen gaan. En nu moeten we al die islamitische ellende na 1400 jaar hier gaan simuleren, terwijl veel volkeren in opstand kwamen tegen de brutale moslimdictators. Een voorproefje van wat ons te wachten staat. Hier zouden dus ook ooit 90 miljoen mensen kunnen wonen.
Als de huidige, door de elite gedoogde, trend doorzet, zullen dat in meerderheid islamieten zijn, met alle gevolgen van dien voor de dragers van de oudere cultuur, weer onderworpen aan de moslim dictators! Het is hen weer gelukt, proces tegen G. Wilders gaat weer starten. Oude garde en hun dictatoriale nationaal socialistische islamitische regimes, proberen met deze proces de verdediging van Nederland definitief af te breken. Dit proces is een hetze die is aangewakkerd door o.a. Kleurrijk Nederland {een organisatie met de militante moslims die alleen 1 kleur erkennen, subsidie vreters: ga maar met die mensen over islam discussiëren! Ze terroriseren meteen...}, een obscuur clubje narrow-minders die nauwe banden heeft met de anti-Nederlandse handlangers van islamitische regimes. Het is toch te gek, dat een rechtbank het OM kan dwingen, een zaak aan te klagen. Daar blijkt duidelijk uit, dat de rechterlijke macht vooringenomen is en probeert haar invloed buiten haar grondwettelijke grenzen uit te breiden. Orders (in die zin van "schakel eerst die Wilders uit") aan de Nederlandse ambtenaren zijn puur terroristisch, er moet hoognodig een onderzoek komen naar de bevangenheid van deze personen, die indien nodig uit hun functie moeten worden verwijderd.
Het is een politiek proces met de bedoeling een politieke partij te ontmoedigen die tegen de islamitische verbreiding is en niet om de grenzen van de vrijheid te toetsen.
De islam is een misdadige en abjecte ideologie en verdient het predikaat religie m.i. niet. Het wordt alleen meer geweld, meer onderdrukking; kijk maar eens naar de vergiftigde verhoudingen in sommige wijken van grote steden, waar met name islamitische jongeren de autochtone burgers terroriseren en buurten onleefbaar maken. Kijk naar hun herkomstlanden waar de islamitische dictatuur heerst; je ziet dat ze geen respect hebben voor alles wat niet-islamitisch is. De laffe en walgelijke terreurdaden van dictators tegen de volkeren is hier het zoveelste bewijs van.
De islam ven deze dictaturen is in opmars en overal te wereld voor ellende, zelfs genocide, terreur en vervolging zal blijven zorgen. In 1973 waren er ongeveer een half miljard moslims in de wereld, vandaag is dat aantal ongeveer 1.8 miljard. In afwachting van een machtsovername in West-Europa bouwen zij met de steun van de Europese regeringen hun structuren uit. De Islam heeft in Europa voet aan de grond en zal niet rusten voor ze het publieke domein overheerst en andere levensbeschouwingen kan onderdrukken, nog voor het jaar 2050. Zoals bekend groeien moslims razendsnel in Nederland; 9 keer meer dan de Nederlanders, verscheidene haatpredikende imams roepen op voor non stop groei tot de meerderheid, en jonge moslims polariseren via hun omgangsvormen en gelaatsbedekking. Turken en Marokkanen controleren grote massa moslims binnen west Europese landen: als voorbeeld,
Landelijk beraad Marokkanen, Contactgroep Islam (CGI),Federatie van Marokkaanse gemeenschap Nederland Milli Görüs Noord Nederland Nederlands Islamitische Federatie (NIF) Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland (RMMN) Stichting Islamitisch Centrum Nederland (SICN) Turkse Islamitische Culturele Federatie (TICF)Unie van Marokkaanse Moskeeorganisaties Amsterdam en Omgeving (UMMAO) Federatie van Islamitische Organisaties Nederland (FION), Islamitische Stichting Nederland (ISN) enz. enz.. Deze organisaties hebben tienduizenden leden en groei is nog steeds gestaag.
Dit is toch de basis van hun toekomstige Islamitische dictatuur. In de islamitische wereld word precies bijgehouden hoe ze de "racisten" via hun eigen wapens kunnen vervolgen en hoeveel moskeeën, moslimscholen er in europa worden gebouwd om hun eigen volk te laten zien dat europa veroverd kan worden.
Het is een feit dat allerlei politieke partijen meer dan 40 jaar lang dictaturen in het Midden Oosten financieel en militair gesteund hebben. Ze kunnen hun verantwoordelijkheid hiervoor niet langer ontlopen.
PVDA, CDA, Groenlinks en D66 zeggen dat ze voor de hoofddoek zijn en bovendien is die voor hen een belangrijke breekpunt. Ze zeggen elke keer dat ze verdragen onderschreven en ook aangenomen met die moslimlanden, allemaal met die dictators. Deze partijen hebben allerlei banden met de verlenging (moslim "maatschappij" in Nederland) van de dictators en willen ze graag verder, terwijl onderdrukten hun vrijheid en rechten eisen. PVDA, CDA, Groenlinks en D66 hebben elke keer over de rechtsstaat, maar tegelijkertijd steunen ze in Nederland een nieuwe implementatie van al die dictatoriale regimes {Haram - Salam bij Utrechtse gemeente, Hallal eten bij overheid instellingen, onderwijs, aparte zwemplaats en regels voor vrouwen met een andere achtergrond, hoofddoek organisaties, militaire dienst in moslim landen voor in Nederland geboren jongeren} die geen rechtstaat zijn, ze vergeten weer dat het grondslag van de moslimregimes, een politieke ideologie die op tal van punten in strijd is met onze rechtsstaat. PVDA, CDA, Groenlinks en D66 willen niet stoppen met dat primitieve ideologie die hen zeker vastbindt aan een eeuwenlange onderdrukking en ellende die nu 1.8 miljard mensen ondervinden. Deze partijen ontkennen dat Islam de ideologische bron is van al die dictatoriale regiems, van Marokko tot Indonesië. Het autoritaire en repressieve karakter van de moslim regimes, zijn wortel, kunnen we terugvinden in de kern van Islam. Allah, Muhammed en 1 dictator. Hosni Mubarak begon altijd: "ik heb alles in naam van Allah gedaan", Jemense en Saudische dictators zeggen hetzelfde...Dit is de kern van de islam. Allah, Mohammed en een dictator! Er zijn revoluties begonnen tegen deze politieke ideologische stelsel...In veel Arabische landen wordt nu Islamitische ideologie bestreden, mensen willen af van de onderdrukking, er zijn opstanden tegen het kern van hele systeem. Maar, PVDA, CDA, Groenlinks en D66 willen toch verder met hun implementatie. Ze hebben 40 jaar lang de immigratie politiek van al die dictators toegepast. Dictators wankelen maar onze partijen willen toch verder. Dit is krankzinnig. Iraanse Nederlandse vrouw doodgemarteld in Iran en PVDA, CDA, Groenlinks, D66 zeggen weer niks, voor hun walgelijke hoofddoek hebben ze wel een breekpunt!. Bij Nederlandse overheid deden zogenaamde "beleidsmakkers" alles wat hun dictators dicteerden en als gevolg huidige grootsteden ramp. Onder de naam positieve discriminatie zijn er tienduizenden Moslims gestationeerd bij de overheid instellingen. Velen ven hen hebben nog steeds banden met hun dictators. Deze implementatie is zeer gevaarlijk, Gemeente ambtenaren met de namenlijsten van Moslimlanden, ministers die moskee openen, burgemeesters en wethouders die islam scholen oprichten, hoogste minaretten lanceren enz.. enz.. Maar welke namen stonden op die lijsten van onze beleidmakkers? Allemaal de namen van de islamitische dictators!
Deze partijen willen niet zien en horen hoe miljoenen mensen onderdrukt worden in hun geliefde Islamitische wereld....Je kunt aan de opstanden in Tunesië, Egypte, Jordanië, Algerije, Marokko en Jemen zien dat de mensen daar niet houden van dictatuur.
Moslim wethouders en burgemeesters die banden hebben met hun dictators openen nog steeds grote moskeen in Nederland.
PVDA, CDA, Groenlinks en D66 en hun burgemeesters, wethouders gaan gewoon door met hun wanbeleid; Ahmed Aboutaleb, wethouder Hamit Karakus hebben regelmatig overleg met de dicterende macht uit hun herkomstlanden. Ze bouwen structuren, de orders van hun dictators worden nog steeds doorgevoerd, ze zorgen ervoor dat de structuren van verovering doorgaan. Als jij naar zogenaamde gelovigen die moskeen willen bouwen kijkt, zie jij alleen werkloze Moslims, soms 35 jaar in uikeringen! Financiering is zeker via zware uitbuiting van overbevolkte moslimlanden, dus met de bloed van die mensen hier bezetting structuren bouwen voor de moslim dictators: en hier als gevolg het verval van samenleving, hardwerkende mensen die het land ontvluchten. politieke partijen die de macht in de steden hebben kunnen kopen met subsidies en uitkeringen.
De onzekerheid over onze vrijheid in de toekomst kweekt wantrouwen. De Koran, het rode boek van al die dictators, geeft uitdrukkelijk opdracht tot de bekering en onderwerping van andersdenkenden. Dus: De islam is een misdaad, niet alleen tegen de mens(elijk)heid, maar tegen de dieren ook. Terecht wil Geert Wilders een verbod op deze misdadige politieke ideologie.
Het is nu tijd om te stoppen met dit waanzinnige proces. Moslim dictators en hun druk op de Nederlandse politiek kan nu afgebroken worden, het is nu afgelopen: opstanden zijn begonnen. Hele strijd kan weer teruggeplaatst worden naar hun landen. Meer dan 2 duizend jaar geleden deden Romeinen ook: Hannibal zat in Europa, kon niet verslagen worden, Uiteindelijk wist Scipio de oorlog naar Noord-afrika te verplaatsen. Na een jaar van voorbereidingen landde Scipio in 204 v. Chr. in Afrika, waar hij de Carthaagse stad Utica innam. Anders zou Hannibal zijn blijven kampen en zich continue verbreiden. Meer Romeinse successen volgden en de situatie was nu zo ernstig dat Hannibal met het restant van zijn leger naar huis terugkeerde (202 v. Chr.).
Wij moeten ook huidige moslim export van de dictators zo snel mogelijk stoppen en via remigratie hele strijd naar hun eigen landen terugplaatsen.
Het is nu tijd om hele proces terug te draaien: niet Geert Wilders maar Moslim dictators moeten veroordeeld worden.
Met Vriendelijke Groeten
Adriana Thraces
isaak
donderdag, 21 juli, 2011 - 15:23