Islamofobie en de toespraak van de paus
(...) De haat voor de islam is zo diepgeworteld in de westerse cultuur dat hij mensen verenigt die anders met getrokken messen tegenover elkaar staan. Noch de Deense cartoonisten die in februari beledigende cartoons van de profeet Mohammed maakten, noch de christelijke fundamentalisten die Mohammed een pedofiel en een terrorist genoemd hebben, zouden anders gemene zaak maken met de paus. Maar wat de islam betreft, zijn ze het helemaal eens met elkaar.
Onze islamofobie dateert van de tijd van de kruistochten en hangt nauw samen met ons chronische antisemitisme. Sommigen van de eerste kruisvaarders vatten hun reis naar het Heilige land aan met het uitmoorden van de joodse gemeenschappen in de Rijnvallei. De kruisvaarders beëindigden hun campagne in 1099 door 30.000 joden en moslims af te slachten in Jeruzalem. Het is altijd moeilijk om mensen te vergeven van wie we weten dat we ze kwaad hebben berokkend. Vanaf dat ogenblik werden joden en moslims een schaduwbeeld van onszelf, het spiegelbeeld van al wat we hoopten niet te zijn - of vreesden wel te zijn. (...)
Paus Benedictus hield zijn controversiële toespraak in Duitsland, de dag na de vijfde verjaardag van 9/11. Het is moeilijk aan te nemen dat zijn verwijzing naar de inherent gewelddadige inslag van de islam geheel toevallig was. Hij heeft zich teruggetrokken uit de oecumenische initiatieven die zijn voorganger had genomen, op een moment dat die meer dan ooit nodig zijn. Zijn uitlatingen, zo kort na de crisis van de Deense cartoons, waren uiterst gevaarlijk. Nog meer moslims zullen nu denken dat het Westen ongeneeslijk islamofoob is en een nieuwe kruistocht wil voeren. Dat soort vooroordelen kunnen we ons gewoon niet permitteren. Het probleem is dat te veel westerlingen dat vooroordeel onbewust delen en ervan overtuigd zijn dat de islam en de koran aansporen tot geweld. (...)
Karen Armstrong in een opiniestuk in De Standaard, 19 september 2006



Reacties
Rudy
dinsdag, 19 september, 2006 - 01:56Gaan wij nu DS in brand steken omdat op het artikel deze cartoon staat?
http://www.standaard.be/Ass...
Iedereen die getracht heeft Karen Armstrong te lezen weet dat ze met haar voeten nit op de aarde staat en met haar hoofd in de halve maan.
Na tien paginas van haar boek wist ik dat de rest zuiver tijdsverlies was. Idem voor deze zever!
Cogito
dinsdag, 19 september, 2006 - 03:11Niet-te-geloven dat iemand zoiets denkt en schrijft. Ik reken dit niet tot het normale. Dit is van de orde psychiatrie: Stockholm-syndroom of Kampusch-syndroom. (Natascha Kampusch had diverse gelegenheden om te ontsnappen maar deed het niet. Eén keer was ze zelfs weggelopen en kwam gewoon teruggewandeld ????) Het moet ook typischer voor vrouwen zijn dan voor mannen. De fascinatie voor mannelijke dominantie als sexuele fetisj doet Karen smachten naar donkere m**s*ntr****nde moslims en haar eigen onderworpen mannensoort verachten.
Cogito
dinsdag, 19 september, 2006 - 03:12en nogmaals: van omkering gesproken!
Eric Jans
dinsdag, 19 september, 2006 - 03:57@ Karen:
Ik ben het als protestant niet eens met tal van Roomse standpunten. Ik weet niet of ik dat oecumenisch vaarwel van de paus nodzakelijk moet betreuren. Valt te bezien. Bovendien heeft dat verlaten van die oecumenische dialoog niet tot uitgesproken vijandschap geleid.
Wanneer ik naar de verdedigingswallen tegen de Islam kijk, die je in Malta kan bezichtigen, dan kan ik de pauselijke politiek van destijds een stuk beter begrijpen. Er als prtestant zelfs enig begrip voor opbrengen vanuit toenmalig perspectief: de eenheid onder de christenheid.
Maar excuus, beste Laren, ik denk niet dat de angst voor én de achterlijkheid van de islam, én de actuele brutaliteit die OOK en EVENGOED uitgaat van deze maakbaarheidsideologie, enig wantrouwen rechtvaardigd!
U moet weten dat er 5 jaar geleden Twee hoge torengebouwen - de Twin Towers - zijn ingestort omdat islamisten er met gekaapte vliegtuigen zijn ingevlogen. Ook in Madrid en Londen zijn zware aanslagen geweest.
U was op dat moment juist op een verdraagzaamheidscoferentie om tegen ruime betaling verslag uit te brengen voor de Standaard. Ik begrijp dat. Een mens moet zijn kost verdienen, hé.
Daarom zeg ik het u nu: op 11 september 2001 is het WTC ingestort. Zoek er eens wat over op. Dan ga je die angst en die bondgenootschappen tegenover de islam zéker beter kunnen verstaan.
Oh ja... de kruistoschten... lang geleden. Ik was er niet bij. Zelfs mijn overgrootvader was er niet bij. Maar ik kan me niet voorstellen dat die kruisvaarders al enigen brutaliteiten hebben begaan. Hebben die islamieten destijds enkel lijdzaam ondergaan? Hebben ze niet ook hier of daar wat gebieden 'veroverd'?
Zijn ze niet eens komen picnicken in Poitiers? Ik meen ooit zoiets gelezen te hebben.
Benny Marcelo
dinsdag, 19 september, 2006 - 07:32Zou mevrouw de wetenschapper arabisch kennen? Van twee arabisten heb ik al gelezen dat Mohammedje de stad Mekka te zwaard veroverd heeft, omdat ze daar niet zo opgezet waren met zijn profetische gaven. Mekka was nog maar het begin.
Ook hield die brave Mohammed zich bezig met kleine meisjes. Zijn Aïsha was geloof ik negen jaar (het zou zes jaar geweest zijn indien haar vader zich niet zou verzet hebben.)
Als begin van een boekbespreking kan dit even tellen:
''De hoogste dichtheid aantoonbare flauwekul per vierkante centimeter kom je steevast tegen bij Karen Armstrong.''
zie: http://www.8weekly.nl/index...
Questing Beast
dinsdag, 19 september, 2006 - 08:48Wat mij geweldig stoort, los van de rest van de discussie, is dat vanuit onze politiek correcte kringen altijd wordt voorgehouden dat de problemen tussen het westen en de islam begonnen zijn met de kruistochten. Het verhaal komt steevast op hetzelfde neer: schuimbekkende horden kruisvaarders, enkel bezeten door lust naar verkrachting en plundering stortten zich als een zwerm sprinkhanen op de nietsvermoedende vreedzame moslims. De Joden worden er nu ook nog snel bijgesleurd zie ik, kwestie van de link met de nazi's nog even te kunnen leggen. De waarheid, zoals Eric Jans hierboven ook al aanhaalt, is natuurlijk enigszins anders: reeds van bij het ontstaan van de islam zijn zijn aanhangers op veroveringstocht getrokken; eerst in het Midden-oosten, vervolgens in Europa. Spanje en het uiterste Zuiden van Frankrijk werden onder de voet gelopen tot Karel Martel in 722 te Poitiers de opmars een halt wist toe te roepen. Dus, om het een beetje kinderachtig te zeggen: "zij zijn begonnen!". Ook hetgeen tijdens de kruistochten gebeurd is dient enigszins genuanceerder bekeken te worden. Hebben de kruisvaarders wreedheden begaan (bekeken door onze 21e eeuwse ogen): jazeker, maar dat geldt eveneens voor de moslims. Niet alle kruisvaarders waren rovende en plunderende maniakken: een aantal van hen geloofde oprecht in hun missie om het (in hun ogen) Heilige Land te bevrijden van de moslimtirannie. Waren alle moslims tirannen? Zeker niet: een aantal van hen waren zeer tolerant ten opzichte van Joden en Christenen. Relevantie van dat alles: nul komma nul, wegens zeer zeer lang geleden. Als we gaan blijven zeveren over wat een paar honderd of duizend jaar geleden gebeurd is, dan kunnen we wel bezig blijven. Ik stel dan bijvoorbeeld voor dat een aantal van ons (ikzelf natuurlijk niet) zelfmoordaanslagen gaan plegen in Rome. Niet tegen de Paus hoor, maar het wordt tijd dat die Romeinen de rekening eens gepresenteerd krijgen voor wat Julius Caesar hier allemaal heeft uitgestoken.
Oh ja, en tot slot nog iets over mevrouw Armstrong's vlotte gebruik van de woordjes "onze" en "we" i.v.m. islamofobie, antisemitisme en dergelijke: geachte mevrouw: spreek voor uzelf!
Olav
dinsdag, 19 september, 2006 - 09:05"onze islamofobie dateert van bij de kruistochten..." en nog wat vroeger ook : zoals vermeld stonden ze al in 722 in Poitiers...
Natuurlijk gaat het hier niet over islamofobie. Het is de normaalste zaak dat mensen die aangevallen worden zich verdedigen : dat is zo in het geval van de Palestijnen die zo'n zestig jaar geleden ineens verdrongen werden omdat europese staatslieden beslisten om joden een stukje land te geven in het midden-oosten, dat is het geval geweest in 722 en later in onze streken, dat is het geval geweest tijdens de kruistochten in de arabische wereld, dat is het geval in vele van de kolonies, dat is het geval nu in onze streken waar mensen bang zijn door de grote toevloed van immigranten bovenop de snel vorderende globalisering.
Dat mensen zoals Karen Armstrong dat niet vatten is eigen aan de arrogantie van betweters. Maar zoals ik elders al zei : ze zorgen gewoon voor een aanwas van het VB, en zullen dan later klagen dat die partij opnieuw meer kiezers heeft weten aantrekken, en dan opnieuw wijzen op een "toenemend racisme". Het is een vicieuze cirkel die alleen kan verbroken worden door henzelf.
Paulus
dinsdag, 19 september, 2006 - 09:18Het boek "DE HEILIGE KORAN" uitgegeven door Verba BV te Hoevelaken stelt aan het eind van een lange inleiding op bladzijde 178 en 179 het volgende:
* "Het rijk van de koran zal stellig worden gevestigd, de ernstigste tegenstand ten spijt"
* "Niets en niemand kan de zege van de islam en de heilige profeet tegenhouden"
* "Die omwenteling zal leiden tot een tijdperk van vrede en orde"
* "Alle pogingen, in strijd met deze principes, om vrede aan de wereld te brengen en onrust te doen verdwijnen, zullen vruchteloos blijven"
Kortom: Vrede in deze wereld is onmogelijk voordat de islam de hele wereld heeft onderworpen. Dit is geen godsdienst maar een oorlogsdoctrine.
maartos
dinsdag, 19 september, 2006 - 11:03Daar gaan we weer, het is allemaal onze schuld, en onze verantwoordelijkheid om de gemoederen niet te verhitten alginder.
Ik beschouw de Islam nog altijd als een vredelievende en respectvolle godsdienst (en ik denk dat iedereen die al eens Islamland bezocht en contact had met de lokale bevolking dat wel zal vinden?), maar het is ook duidelijk dat er krachten werkzaam zijn binnen de Islamitische wereld die aansturen op het conflict om de eigen macht te kunnen vergroten of bestendigen. Anders kan je niet verklaren hoe obscure Deense cartoons of een obscuur regeltje uit een toespraak van de paus ('t is ook de eerste keer dat iemand inhoudelijk naar hem luistert denk ik) zoveel commotie kunnen teweegbrengen over de hele wereld.
Dat is niet onze schuld. Vanuit strategisch oogpunt zou het inderdaad beter zijn als we de oproerkraaiers geen koren op de molen gaven, maar dat kan je de hele Westerse wereld niet vragen of opleggen. Een actieve positievere Midden-Oosten politiek, hoewel hierdoor geenszins uitgesloten, is ook al niet de strategische oplossing - daar is het te laat voor, en bovendien zijn de vijandelijke krachten binnen het Midden-Oosten toch van veel grotere invloed op de publieke opinie ginder dan wij van hieruit, wat we ook doen. Of kijk naar Irak: dat had geweldige PR kunnen worden voor de democratie in het Midden-Oosten, maar als ze van binnen het Midden-Oosten voldoende tegenwerken is het toch allemaal vergeefse moeite en zelfs contraproductief.
Wat we dan wel moeten doen? Ik weet het ook niet. Misschien is het nog het beste om ons te distantieren en hun onderling te laten vechten. Afwachten, en dan strategisch kant kiezen van bewegingen die a) Potentie hebben tot democratie b) De steun van een groot deel van het volk genieten.
Kurt
dinsdag, 19 september, 2006 - 13:48Dat mensen in het Midden-Oosten betaald worden om een beetje stampij te maken tegen de Paus is al verwerpelijk. Dat je daar als Karen Armstrong ook nog maar een slaatje uit moet slaan, is misschien nog wel meer verwerpelijk.
Briggs
dinsdag, 19 september, 2006 - 14:40Karen Sterkenarm heeft blijkbaar haar eigen visie op de geschiedenis. Beetje eenzijdig, zonder het in de tijdscontext te plaatsen. 30.000 slachtingen in Jerusalem; ik weet niet of 30.000 het werkelijke cijfer is. En Waarom kwamen zo die kruistochten enzo tot stand...zou dat iets te maken kunnen hebben met 'imperialistische machthebbers' of iets met Seljoekse Turken & de slag bij Manzikert?
Publius
dinsdag, 19 september, 2006 - 20:59Wat mij steeds opvalt is dat linkse "intelligentia" de argumenten voor het goedpraten van hun kromme redeneringen steeds ver moeten gaan halen: ofwel ver in de tijd terug (het begint echt te vervelen van VB met de nazi's te vergelijken en het verveelt nog meer steeds met de kruistochten te komen aandraven), ofwel ver van het probleem (bvb steeds dat gehamer op sociale achterstand om bvb platte misdaad goed te praten). En dat terwijl het om uitdrukkelijk aanwezige problemen gaat hier (dwz zowat de ganse wereld waar islamieten zijn of willen zijn) en nu.
De niet linkse stemmen of denkende linkse stemmen willen wel degelijk liever dialoog en zelfs compromissen dan vechten. Maar een no nonsense dialoog. Dat arabieren bvb mediakanalen opkopen en manipuleren stoort links niet, maar o wee Berlusconi... Geen discussie van "ja meneer de arabier, het spijt ons meneer de moslim" dat is geen dialoog. dialoog is respect afdwingen met woorden en argumenten en compromissen sluiten, grenzen stellen. In uitzonderlijke gevallen moeten wel degelijk de wapens (militair, maar vooral economisch, cultureel, sociaal beleid, etc...) klaarstaan. Dat vergeet het Westen, de islamieten vergeten dat niet en zoeken voortdurend aanleiding om het spreekwoordelijke zwaard te grijpen. Zo in het grote als in het kleine (als je te lang kijkt of op een verkeerd moment stopt voor het rode licht, risceert ge een rammeling van een marokkaan die toevallig achter je rijdt in zijn dure Mercedes). er is daar een mentaliteitswijziging nodig; Dat vraagt tijd, maar dat lukt NOOIT in een houding van dhimmitude, NOOIT! Dat wordt elke dag duidelijk en het VB wordt er groot door (terecht, want VLD: eigen schuld, dikke bult en over de andere, travaillistische, partijen zwijgen we zelfs, waaronder CD&V).
Die text van de paus verwoordt heel goed een stuk basisgeschiedenis (jammer genoeg vergeet hij het keltische erfgoed) en een basishouding. Links pampert maar aan , maar loopt weg van zijn collectieve verantwoordelijkheid en schiet liever op de boodschapper met woorden als "racist" en instituten als de gedapo van Dewitte, vroeger Leman.
Is dat vooruitzien en verantwoord plannen voor onze kinderen ?
ivanhoe
dinsdag, 19 september, 2006 - 21:23Los van de "gebeurtenissen van 500/1000 jaar geleden hebben nu ons onderbewustzijn bepaalt"-zever:
"Het is altijd moeilijk om mensen te vergeven van wie we weten dat we ze kwaad hebben berokkend. "
qué??? Als sleutelzin in haar logica lijkt me dit wel hééééél dikke nonsens.
Thomas
dinsdag, 19 september, 2006 - 21:49@Publius
"Is dat vooruitzien en verantwoord plannen voor onze kinderen"
Goeie vraag, maar dat interesseert onze linkse vrienden niet : zij hebben immers geen/amper kinderen. Wat kan hen dat schelen dat andermans kinderen moeten leven met een groeiende moslim populatie, het enige dat van die kinderen verwacht wordt is dat ze genoeg belastingen betalen om HUN pensioenen te bekostigen !
Kinderen, waarom eraan beginnen ? Het is zoveel werk, de wereld is zo slecht door al die kapitalisten die niet willen onthaasten en met de auto rijden en zoveel ongelukken maken, en wat als de kindjes ziek worden, en ik moet nog studeren tot mijn 45 a ja permanente vorming en avondcursussen communicatie en spaans blabla, het is bovendien een HEEL bewuste keuze, ik heb er zoveel over nagedacht, en ik heb zoveel werk met die 38 uren per week, dat kan er echt niet bij, en hoe moet ik dan 4 keer per jaar op vakantie gaan, het is o zo duur, en hoe kan ik dan mijn weed opsmoren thuis, en ik heb helemaal geen zin om verantwoordelijkheid op te nemen en zeker niet om 's nachts op te staan dan wil ik slapen, en had ik al gezegd dat de wereld zoooo slecht is... Ik wil gewoon lekker niks doen en op kosten van die kapitalisten leven die mijn luiwammes leventje bekostigen en wiens kinderen lekker MIJN pensioen en ziektekosten gaan betalen !
De zieke linkse geest laat ALLES gebeuren, massa-immigratie, volksverraad, economische vernietiging, zolang hun jobke en pensioentje maar betaald wordt, uiteraard door de anderen, zonder een poot uit te steken.
Benny Marcelo
woensdag, 20 september, 2006 - 08:54Het is cru uitgedrukt Thomas, maar het begint er wel op te gelijken.
Cogito
woensdag, 20 september, 2006 - 09:51@Thomas: die opmerking over linksen en kinderen is een Bull's eye!
Eric Jans
woensdag, 20 september, 2006 - 10:07Oh jawel: er is wel degelijk een kwalijk aspect aan de kruistochten, maar onze linkse intelligentia weigeren de wérkelijke rotte-appel-gedachte van de toenmalige Roomse politiek carrément te vernoemen.
Het meest kwalijke aspect is datgene waarmee de kruisvaarders door de pausen 'beloond' werden, 'religieus' beloond: kwijtschelding van schuld.
Door voor Jeruzalem te vechten kregen zij 'hemelse schuldaflossing', die men later gaandeweg 'aflaat' is gaan noemen.
Dit is een extreem pervers stukje ideologie dat uitdrukkelijk NIET Bijbels is. Maar het is véél erger dan dat. Deze 'nep-Bijbelse schuldaflossingsgedachte' is niet alleen zomaar on-Bijbels; zij raakt de Bijbelse 'Blijde Boodschap' in haar allerdiepste kern en vernietigd alles wat maar enigszins 'Blij' genoemd kan worden aan die 'Boodschap'.
Want waarom heet de 'Boodschap' eigenlijk 'Blij' te zijn?
Simpel: het plaatsvervangende zoenoffer van 'Christus' verlost een mens van (de (eventuele) schuld voor) de 'zonde' (alles dat ingaat tegen de Joodse Wet, dus).
Zó - en niet anders! - zat de oorspronkelijke boodschap van de Bijbel in elkaar.
Concentreer je even op het theologisch-technische 'denkpatroon' van de Bijbel, ipv je de vraag te stellen of je wel of niet in God gelooft.
De 'godheid' GAF (door Christus offer) GRATIS en VOOR NIETS kwijtschelding van zonden. M.a.w.: je moest er GEEN KRUISTOCHT voor ondernemen, GEEN BOETE voor doen, GEEN 'PENETENTIES' voor doen, GEEN AFLAAT voor V E R D I E N E N.
Genade van God kan door een mens niet en nooit 'VERDIEND' worden. Een mens kan die van de volmaakte God alleen maar KRIJGEN. Gratis en voor niks, dus.
Dat is hoedanook en altijd weer de allerdiepste kern van de Bijbelse Boodschap.
Wie daaraan raakt, verwerpt het Nieuwe Testament als geheel.
De Pausen met hun 'verdien kwijtschelding van schuld door op kruistocht te gaan', hebben dus eeuwen lang NIETS van de Bijbel begrepen: geen halve letter.
Zij maakten van het 'Christendom' een ideologie die geen haar beter was dan 'de islam', met dat verschil dat de Koran vanuit zijn geschriften een verdienstelijkheids-ideologie IS, waar de Bijbel die uitdrukkelijk NIET is. De Bijbel is diametraal en radicaal het tegenovergestelde.
Voorbeeldje:
Een boef/moordenaar hangt volgens de Bijbelse vertelling naar Jezus te sterven en hem wordt gezegd dat hij 'VANDAAG NOG' in het 'PARADIJS' zal zijn.
Waar is zijn schuldbetaling? Het feit dat hij de doodstraf kreeg? Neen, dat is zijn veroordeling. Boetedoening? Neen.
Bij wijze van humor zou je kunnen zeggen dat hij ook 'op kruistocht' is getrokken, maar zó bedoelt de Bijbeltekst het uitdrukkelijk niet. Neen hij KRIJGT vergeving van God door het plaatsvervangende offer van de Christus en HIJ NEEMT AAN WAT HIJ KRIJGT: genade van God. (Amazing Grace...)
Dat is de THEOLOGISCHE ESSENTIE van de Bijbel en die werd door de middeleeuwse Pausen duidelijk NIET verkondigd!
Het tegenovergestelde werd verkondigd: ga op kruistocht want dán scheldt God je schulden kwijt. Dat is een uitdrukkelijke, manifeste theologische ontkenning van het plaatsvervangende, definitieve 'zoen-offer' van Christus. Erger kan niet! Het is de ontkenning van de Bijbel zélf!
De katholieke kerk verkondigde bijgevolg geen Blijere Boodschap dan die die Mohammed verkondigd had: je moet je hemel (paradijs, etc.) 'VERDIENEN'.
ANTI-Bijbelser kan het niet!
Maar onze linkse ideologen mogen weten dat de boodschap van de Koran al niet vrolijker is. En dat maakt hun multicul-begrip zo uitzonderlijk hypocriet en vals. Zij houden pleidooi voor een al even primitieve 'offercultuur', een verdienstelijkheidsideologie (vlieg tegen het WTC dan mag je naar het Paradijs!). Een intellectuele misdaad, met onwaarschijnlijk desastreuse gevolgen: terreur, verachtering, onderdrukking en geweld! Een zware stap terug in de geschiedenis.
De muziek van Bach vertelt diametraal het tegenovergestelde: de genade van God is gratis!
En wie niet in God gelooft heeft de vrijheid om dat niet te doen. Het is iemand die een geschenk aangerijkt krijgt en het niet heeft willen aannemen. Je kunt niemand verplichten, wél aanraden, om een geschenk aan te nemen. En zéker niet te zwaard!
Thomas
woensdag, 20 september, 2006 - 22:18@Eric Jans
Het enige kwalijke aspect aan de kruistochten is dat ze een paar honderd jaar te laat waren om nog iets uit te maken !
Eric Jans
woensdag, 20 september, 2006 - 22:33@ Thomas:
Desondanks zijn de Kopten in Egypte, de Armeniërs in Armenië en Libanon, de Maronieten in Libanon, Syrië, Irak (Iran?) en Jordanië... koppig gebleven wat zij al die eeuwen (apostolische, door apostelen gestichte kerken!) altijd al geweest zijn: christenen!
Zij zijn 13 eeuwen lang niet geplooid voor de islam-doctrine. En dat is niet altijd eenvoudig (geweest).
Thomas
donderdag, 21 september, 2006 - 22:49@Eric Jans
Inderdaad, het is ronduit de hel geweest. De vraag is hoelang ze dit nog kunnen volhouden, want de "discriminatie" (wat een vuil woord, liever dhimmitude) duurt nog altijd voort ...