Alle dagen Kerstmis!
De openbare omroep is via het radioprogramma Peeters en Pichal een campagne gestart tegen wat "de vervroegde kerstsfeer" wordt genoemd. Volgens Annemie Peeters en Sven Pichal zou het straatbeeld pas vanaf 15 december aan Kerstmis mogen doen denken. Deze nieuwe keizer-kosters richten een heus "meldpunt" op waar de eerste kerstbomen en kerstmannen verklikt kunnen worden. Ook het weekblad Humo doet mee en verspreidt gratis deze sticker:
De VRT-actie is uiteraard humoristisch bedoeld, maar past toch als bij toeval weer wonderwel in het roodgroenlinkse wereldbeeld dat zich tegen de alhier gesmaakte en fel gewaardeerde consumptiemaatschappij afzet. Naar een humoristisch-ironische actie die de draak steekt met de staat, met overheidsregulering of met vakbonden zal men tevergeefs zoeken in meer dan een halve eeuw VRT-annalen.
Ook katholieken scharen zich gretig achter deze anti-kerstsfeeractie. Pater Karel Stautemas, pastoor van Bollebeek, Merchtem en Mollem, bestelde meteen 1000 stickers om ze aan zijn parochianen uit te delen. De christendemocratische blogger David Geens vindt dat de vroegtijdige kerstsfeer de opvoeding van zijn kinderen bemoeilijkt.
Niet iedereen is ermee opgezet dat de VRT met belastingsgeld de vrije keuze van consumenten en handelaars wil beperken. Zelf kan ik mij soms ergeren aan de hypocriete houding van mensen die rond Kerstmis de mond vol hebben van vrede en goedheid en geluk, terwijl ze de rest van het jaar ongestoord de smeerlap uithangen. Ik probeer op en rond Kerstmis dan ook in de mate van het mogelijke gewoon te doen. Maar wat de alhier gesmaakte en fel gewaardeerde consumptiemaatschappij met het fenomeen "Kerstmis" doet, zal mij eerlijk gezegd worst wezen. Wie zich aan kerstbomen, kerstverlichting en kerstmannen ergert, moet wel erg verzuurd zijn.
Rudi De Kerpel, eigenaar van twee tuincentra, start een tegenactie. Hij stuurde een gastcolumn naar mijn weblog. Onmiddellijk kwamen er reacties op van lezers. Peter Fleming stelde in een commentaar de slogan "Alle dagen Kerstmis" voor. De Kerpel las de slogan en zette meteen zijn reclameman aan het werk, die deze affiche ontwierp:
Koen Fillet las de column van De Kerpel en nam met hem contact op voor een interview, dat maandagavond werd uitgezonden [MP3] in "Feyten en Fillet".
Gratis stickers met "Alle dagen Kerstmis" kunnen worden aangevraagd via [email protected]
Wie naar de website van Humo surft in de hoop daar al iets te lezen over de verspreiding van de VRT-stickers, ziet voorlopig enkel deze nogal contradictorische reclame van Carrefour:
Update 2007-11-06:
Deze banner kan vrij gebruikt worden voor wie deze actie wil steunen. Je kan de banner doorlinken naar deze pagina.
Wordt verder vervolgd, op deze pagina.
Reacties
Rick
maandag, 5 november, 2007 - 20:21Je mag er donder op zeggen dat de VRT haar inspiratie gehaald heeft uit een HLN-artikel dd. 03 nov 2007:
"De Britse linkse denktank 'Institute of Policy Research' heeft een voorstel klaar dat tot een meer verdraagzame multiculturele samenleving moet leiden. In een omstandig rapport,..., pleiten ze ervoor Kerstmis in de ban te slaan. Het typisch katholieke feest zou té dominant aanwezig zijn in de maatschappij, en niet in verhouding tot de omvang van andere religieuze feesten. Niet-katholieke gelovigen zouden aan het feest aanstoot kunnen nemen..."
HLN (PV)
Niet-katholieke gelovigen dus. Dewelke???
En over de niet-gelovigen tout court wordt natuurlijk met geen woord gerept.
Misschien zou er toch eens een anti-VRT stickeractie mogen ondernomen worden?
Peter Fleming
maandag, 5 november, 2007 - 20:42Waar een reactie allemaal niet toe leiden kan :-)
EricJans
maandag, 5 november, 2007 - 20:47Ik versta de motivatie voor de tegenactie zeer wel en ze lijkt me zelfs gerechtvaardigd. De ondernemers worden genoeg gereglementeerd en betutteld. Da's waar.
Eén ding moet ik er wel eerlijk bij zeggen: na twee weken loopt me de kerstmuzak in winkels, tavernes en winkelstraten wel aan de oren uit, hé.
Dus alle dagen kerstmis? Met alle begrip maar toch liever niet. Ook al is het zo niet bedoeld, natuurlijk.
A.Rouet
maandag, 5 november, 2007 - 21:03Heb ik in het verleden de openbare omroep niet talloze keren weten 'campagne voeren voor de bedrijven van de heer De Kerpel'? Of dat toen, net als nu, met opzet was, betwijfel ik.
EricJans
maandag, 5 november, 2007 - 21:06Die meneer De kerpel blijkt zélf wél een convenant onder handelaars te hebben afgesloten en te respecteren.
En zijn uitleg aan Koen Filet is zeer scherp en zeer raak. Ja... doet goed om een ondernemer eens een stel ambtnaren op hun gratuite fanatisme te horen wijzen. Zeker het beluisteren waard, ja.
Bart Vanhauwaert
maandag, 5 november, 2007 - 21:09Ironisch genoeg is de Peeters en Pichal actie natuurlijk ook weer Kerstmannengedoe voor 15 december.
Dirk
maandag, 5 november, 2007 - 22:40Sorry Luc, had vanavond precies over hetzelfde geblogd (Nu pas jouw post gezien). Minus de opmerkingen over het roodgroenlinkse wereldbeeld, wellicht omdat dat ook het mijne is.
Ik meen dat je ergernis over deze actie ook wat misplaatst is. De stickeractie gaat toch niet over het je ergeren aan de kerstsfeer (wat idd. een teken van verzuring zou kunnen zijn). Het gaat hier over het je ergeren aan het uitdeinen van die kerstsfeer. Oktober en november zijn toch geen maanden om al tussen de kerslichtjes te gaan zitten? Daarmee haal je dat feest naar beneden.
LVB
maandag, 5 november, 2007 - 22:53@Dirk: en zich ergeren aan het uitdeinen van de kerstsfeer, dat is niet "verzuurd"?
Met andere woorden, het is maar verzuurd als jij zegt dat het verzuurd is?
Ik zeg dat het uitdeinen van de kerstfeest verantwoord is, omdat dit het resultaat is van vrije acties van handelaars en consumenten, wiens acties via vraag en aanbod een wisselwerking op elkaar hebben.
Als het publiek zich werkelijk zou ergeren aan die uitdeinende kerstsfeer, dan zou het publiek niet meer kopen bij de handelszaken die het publiek ergeren. Vraag en aanbod regelen dat dus wel, men moet daar niet met "bewustmakingsacties" proberen tussen te komen.
En "misplaatst", dat is natuurlijk elke reactie waar jij het niet mee eens bent?
Huug
maandag, 5 november, 2007 - 23:05Nouja, als het aan de handelaren lag dan was het niet alleen alle dagen Kerst maar ook nog alle dagen Sinterklaas, Pasen, Valententijn, Solden, moederdag, vaderdag, halloween, Dag van de klant en carnaval. Alle dagen. Laat alles vrij en geen regulering meer, hoera, kassa! Trr..
Ik dacht trouwens dat die hele actie niet dààrover gaat, het gaat om <a href="http://huugendruug.eu/2006/...">die opgeklopte kerstsfeer</a> die ze elk jaar vroeger door onze strot willen rammmen.
Rick
maandag, 5 november, 2007 - 23:20@Dirk: en zich ergeren aan het uitdeinen van de kerstsfeer, dat is niet "verzuurd"?
Ik heb nog nooit een kwaad woord gehoord over het uitdeinen van zonne/ski/city-vakanties, vroeger eens per jaar, nu liefst met Nieuwjaar, met karnaval, met Pasen, tijdens de zomer en waarom niet op Allerheiligen. Liefst - gezien de grote vraag - een jaar op voorhand.
Nietwaar, Huug (en druug) dat men ze die "elk jaar vroeger door onze strot willen rammen"?
Trouwens, ik blijf erbij dat het niet zozeer 'de commercie' is die de VRT stoort, maar het feit dat dit van oorsprong christelijk feest niet in hun linkse kraam past.
Rick
maandag, 5 november, 2007 - 23:33Trouwens, vanwege een blad als Humo had ik liever dat ze 'in godsnaam' niet gebruikte...
bram
maandag, 5 november, 2007 - 23:46Tiens, 'Feyten en Fillet' is dat niet dat programma op die zender die zich bij toeval wonderwel in het roodgroenlinkse wereldbeeld dat zich tegen de alhier gesmaakte en fel gewaardeerde consumptiemaatschappij afzet.
BTW, over die vakbonden: in datzelfde programma Peeters & Pichal is nog niet zo lang geleden een humoristisch-ironische oproep gelanceerd om de spoorwegvakbonden op een meer creatieve manier te laten actie voeren; niet door stakingen, maar door een pak andere maatregelen voorgesteld door de luisteraar.
Overigens is Peeters & Pichal een radioprogramma helemaal in het teken van de consumptiemaatschappij. Het gaat er enkel om kopen en verkopen. Je krijgt er tips, etc. Het geld wordt er elke dag twee uur aanbeden. Wat wil je nog meer?
Walter
dinsdag, 6 november, 2007 - 00:03De afgelopen weken klonk het bijna iedere dag "vandaag is het de dag van...". Iedereen had zich een plekje op de kalender veroverd. Van het veganistisch verbond tot "de naald schiet bij u steeds pijnlijk naast het ruggenmerg v.z.w."-patiëntendag...
Laat het dan maar van Sinterklaas tot aan Driekoningen Kerstmis zijn. :-) Hoef ik tenminste niet elke dag een ander masker op te zetten.
Dirk
dinsdag, 6 november, 2007 - 00:33@Luc & Rick: en zich ergeren aan mensen die vragen dat het met die Kerstsfeer liever beperkt blijft tot de Kersttijd, dat is dan niet verzuurd, juist?
Je pleidooi om dit aan de markt over te laten, onderschrijf ik helemaal. Een sperperiode op Kerstmannen zou een belachelijke wet zijn. Je zou deze actie dan ook kunnen bekijken als een signaal uit de markt, signaal dat het best wat minder mag...
LVB
dinsdag, 6 november, 2007 - 00:40@Dirk: zich ergeren aan verzuurde reacties is inderdaad ook een vorm van verzuring. En zich ergeren aan de "misplaatste" reacties op verzuring, is ook een vorm van verzuring. Kortom: verzuring is recursief tot in de elvendertigste graad, inderdaad.
Maar, meester, *zij* zijn begonnen met de verzuring!
joe
dinsdag, 6 november, 2007 - 08:26Luc: ik vermoed dat jij poseerde voor die "Alle Dagen Kerstmis" affiche? Goed geslaagd, moet ik zeggen. Hopelijk voor herhaling vatbaar ... zo tegen Karnaval, dus als Paashaas.
koenfillet.be
dinsdag, 6 november, 2007 - 08:42Dankje, Bram, je haalt me de woorden uit de mond.
Ik wou net commenten dat Feyten of Fillet, het programma dat Rudy De Kerpel aan het woord liet, ook een VRT-programma is, en dat ikzelf een collega ben van Peeters en van Pichal. Dat we zelfs jarenlang samen hetzelfde programma hebben gemaakt, Wilde Geruchten. Annemie, Sven en ik hebben min of meer dezelfde kijk op radio, wat ons dus niet belet om tegengestelde meningen de ether in te sturen. Dat kàn dus he, op die verduivelde VRT.
Luisteraars horen slechts wat ze willen horen...
Leo Norekens
dinsdag, 6 november, 2007 - 08:59Wij zijn gewoon op de verkeerde plek geboren. Zoals Kama, Herr Seele en Kapitein Wally ons 20 jaar geleden al onthulden: "In het heelal is 't alle dagen carnaval, In het heelal is 't alle dagen bal..."
ivan janssens
dinsdag, 6 november, 2007 - 09:49"Annemie, Sven en ik hebben min of meer dezelfde kijk op radio, wat ons dus niet belet om tegengestelde meningen de ether in te sturen. Dat kàn dus he, op die verduivelde VRT."
Deze reactie is volledig naast de kwestie. Het zou maar erg zijn he als er géén tegengestelde meningen meer op de VRT te horen zouden zijn. De kwestie is echter dat zowat alle "acties" die de VRT-medewerkers organiseren allemaal in dezelfde denkrichting gaan. Dat was vroeger zo, en dat is nu zo. Tot de dag dat Annemie, Sven of Koen afkomen met een stickeractie vóór zaken zoals de vrije markt, ondernemers of het kapitalisme, zal ik de mening van Luc blijven delen.
Neverbeendead Religion
dinsdag, 6 november, 2007 - 12:24Het vraag en aanbod systeem werkt volgens een gouden regel.
Laat de klant duidelijk weten dat hij bij u meer krijgt van wat hij verdient omdat het aanbod meer overeenstemt met het type persoon dat de klant is voor een veel betere kwaliteit/prijs verhouding.
En wie is de klant?
Iemand die een aantal jaren leeft.
Maar ook bijkomend iemand die voor de intrede in het leven een eeuwigheid niets was en een eeuwigheid niets wordt na dat aantal jaren.
De redenering van de commercanten is dan ook makkelijk om te begrijpen:
Een klant leeft een tijdje en is dan eeuwig niets.
Na zijn leven mag je de klant iets onlevensvatbaar noemen.
En wat weet je van alle dingen die onlevensvatbaar genoemd worden.
Of je daar nu mee vooruit of achteruit gaat in de tijd, het blijft zichzelf of iets onlevensvatbaar.
Zou de klant er zich dan iets van aantrekken met al dat commercieel gedoe.
Zeer zeker, maar die trekt zich daar dan dus niets van aan.
Rick
dinsdag, 6 november, 2007 - 12:30Jaja, Koen Fillet, zeker.
Maar anderzijds kan de luisteraar niet horen wat niet gezegd wordt, of niet mag gezegd worden, of niet kan gezegd worden vermits de vraag niet opgeworpen wordt.
Neverbeendead Religion
dinsdag, 6 november, 2007 - 12:55En zo stelt lvb het dan ook, nog eens terugdenkend aan humo:
Ook ik wordt na mijn leven iets onlevensvatbaar en of je nu vooruit of achteruitgaat met iets onlevensvatbaar, het blijft zichzelf of iets onlevensvatbaar.
En het feit dat de vrije markt daar graag op inspeelt, dat geeft mij toch telkens weer het juiste beeld.
https://www.youtube.com/watc...
Briggs
dinsdag, 6 november, 2007 - 14:56Sorry maar de commercialisering van Kerstmis hangt fameus mijn kl*ten uit. Kerstmis zou een feest moeten zijn, geen periode om mij leeg te melken als een cashcow. Om nog maar te zwijgen van weken kerstliedjes als reclame...een mens zou er zot van worden. Sinterklaas hetzelfde. Boh, dat ze maar doen...ik blijf zo lang mogelijk weg uit die drukte.
Cogito
dinsdag, 6 november, 2007 - 15:07Ik herhaal mijn klein nijpend vraagje even, dat best wel eens voorgeschoteld kan worden aan de Christelijke Chris Peeters: ...euh...Adventperiode vergeten jongens?
BC
dinsdag, 6 november, 2007 - 15:59Wat is de rol van "de radio" in dit alles, in het kweken van een hekel aan "kerstgedoe"? Ik denk bvb ook aan valentijsdag: het ergste is niet valentijnsdag op de radio (1 dag in het jaar) maar de wekenlange aanloop met steeds weer dezelfde jingles/promotiespots. Een trouwe luisteraar moet ze honderden keren gehoord hebben voor de dag er dan eindelijk is. Als er al iets is dat mij irritatie voor het "kerstgedoe" bij zou kunnen brengen dan is het wel hoe "de radio" met deze feesten omgaat. Dat schreeuwerige opgefokte toontje opnieuw en opnieuw. Ze smijten het in je gezicht totdat ze de luisteraars en zichzelf beginnen te irriteren. Ze creëren in grote mate zelf het probleem en de (luister)moeheid.
VI
dinsdag, 6 november, 2007 - 18:04Ik stel voor dat de vakbonden hun stakingen beperken tot de periode van 1 mei tot 5 mei.
Briggs
dinsdag, 6 november, 2007 - 19:08Stakingen zijn een middeleeuws barbaars artefact die het bedrijf meer schade toebrengt en dus tegen de belangen handelt van de werknemers die er in loondienst zijn.
Johan B
dinsdag, 6 november, 2007 - 19:38@Luc: "De VRT-actie is uiteraard humoristisch bedoeld, maar past toch als bij toeval weer wonderwel in het roodgroenlinkse wereldbeeld dat zich tegen de alhier gesmaakte en fel gewaardeerde consumptiemaatschappij afzet."
Als ik de actie goed begrijp wil men zich helemaal niet afzetten tegen de consumptie, maar pleit men hoogstens om de consumptie, of de reclame voor de consumptie, uit te stellen tot 15 december.
"Niet iedereen is ermee opgezet dat de VRT met belastingsgeld de vrije keuze van consumenten en handelaars wil beperken."
Kan je eens uitleggen hoe de VRT, of Humo (die het zonder belastinggeld doet), met deze actie de vrije keuze van consumenten en handelaars kan beperken? Zijn die consumenten en handelaars dan volgens jou een soort robotten die hun beslissingen laten afhangen van wat ze op de eerste de beste Humosticker zien staan?
New Statesman
dinsdag, 6 november, 2007 - 19:49@koenfillet
Als je spreekt over tegengestelde meningen op de VRT, heb je het dan over de verschillen tussen diverse schakeringen rood en groen?
De huiszender van eenmeningland dult namelijk niet zoveel afwijkende stellingen.
Gianni
dinsdag, 6 november, 2007 - 21:04Goede actie tegen de "Humo, radio 1 (VRT)-sticker".
Ben helemaal akkoord met de mening van Rudy De Kerpel!
New Statesman
dinsdag, 6 november, 2007 - 21:28http://cgi.benl.ebay.be/WIL...
Hot item!
New Statesman
dinsdag, 6 november, 2007 - 21:33Ik zit me nu al de hele tijd af te vragen of "Elke Dag Kerstmis " taalkundig niet correcter is maar soit.
LVB
dinsdag, 6 november, 2007 - 21:47@New Statesman: Er werd vooraf advies gevraagd aan de specialist terzake, ons aller Leo Norekens. Hij gaf zijn fiat.
Leo Norekens
woensdag, 7 november, 2007 - 09:01@New Statesman: Ik neem mijn functie van "specialist ter zake" zeer ter harte.
In mijn omstandig en met redenen omkleed advies heb ik gezegd dat "alle dagen"... *naar mijn persoonlijk aanvoelen* (!)
1. niet fout is
2. het best de bedoeling (van continuïteit) weergeeft.
Met dit tweede punt bedoel ik dat bvb. "alle dagen feest" verwijst naar een ononderbroken periode van aanhoudende pret en goede luim.
"Elke dag..." heeft wat mij betreft meer de connotatie van iets wat telkens weer opnieuw herhaald wordt.
In het geval van Kerstmis is dat beslist een groot bezwaar, zeker voor Moeder Maria, die daar ongetwijfeld als een berg tegenop zal zien. Ook vanwege haar gynaecoloog is een uitermate negatief advies te verwachten.
In mijn bescheidenheid heb ik Luc verder geadviseerd om toch nog maar eens de mening te vragen van een (andere) eminente blogger die -net als Luc- een overontwikkeld taalorgaan heeft, m.n. Marc Vanfraechem. Maar Luc vond het na mijn uiteenzetting blijkbaar al welletjes geweest. Om het met een uitdrukking uit de praatcultuur te zeggen: "ik kan daar ergens wel inkomen".
:-)
---------
(PS: Over "terzake" en "ter zake" zijn Van Dale en het Groene Boekje het oneens.)
A.Rouet
woensdag, 7 november, 2007 - 10:15'al welletjes geweest'?
of was 'al welletjes' welletjes geweest?
Leo Norekens
woensdag, 7 november, 2007 - 11:12Dat was erom vragen natuurlijk, mijn vorige commentaar. :-)
Ik kan U verzekeren, A.Rouet, dat het effect van "al welletjes geweest" bedoeld was.
Net zoals dat van "telkens weer opnieuw herhaald".
Geloof het of niet, maar ik had daar kritiek op verwacht.
Van A.Rouet.
:-)
A.Rouet
woensdag, 7 november, 2007 - 11:58OK Leo, ik geloof je. Als laatste ultieme uitsmijter, op een huidige dag als vandaag, nog deze vraag: 'In twee splitsen', is dat een pLEO-N.asme?
Leo Norekens
woensdag, 7 november, 2007 - 12:28Dat zal wel, al kun je iets ook in drie of desnoods in twaalf splitsen. :-)
(Maar heb IK ergens "in twee splitsen" geschreven?)
Rick
woensdag, 7 november, 2007 - 21:39Nicolas: geniet van je recht om vraagtekens te plaatsen bij wat dan ook, en gruwel als dat je zint.
Maar als je dan toch zo'n "voorstander bent van de vrije markt", waarom plaats je dan überhaupt vraagtekens???
joe
woensdag, 7 november, 2007 - 22:03nagel op de kop.
Neverbeendead Religion
woensdag, 7 november, 2007 - 22:04Wie in de vrije markt gelooft is zeer naief.
Zo naief dat men gelooft dat een liberaal bijvoorbeeld het papieren geld zal afschaffen zodat iedereen bij eender welke aankoop wat makkelijk na te sporen elektronische data plaatst zodat de liberaal wat makkelijker kopstukken van wapen en drug en prostitutie enzoverder handel als eerste uit de handel kan halen of van de vrije markt kan halen met bijkomend in beslag genomen geld dat in de vrije markt wordt geinvesteerd.
LVB
donderdag, 8 november, 2007 - 01:36@Nicolas: "hebben winkeliers echt een vervroeging nodig van de kerstperiode om te kunnen verkopen"
Die vraag vind ik op zich gevaarlijk, en is van dezelfde orde als "hebben stadsbewoners een terreinwagen nodig".
De vraag stellen, geeft de indruk dat het om een legitieme bezorgdheid gaat, waarvan de vermeende maatschappelijke relevantie zou toelaten om de individuele vrijheid van burgers of winkeliers te beperken.
De vraag stellen of iets waar burgers voor kiezen wel "nodig" is, geeft de indruk dat dingen alleen mogen gebeuren of bestaan als ze "nodig" zijn. En voor je het weet is er een Centraal Komitee van de Volksdemocratische Partij dat iets gaat verbieden omdat het nu eenmaal "niet nodig" is.
Nu kan ik mij goed voorstellen dat dat niet jouw bedoeling was bij het stellen van die vraag. Maar het kan anderen wel op ideeën brengen.
En wat is er mis met het feit dat Kerstmis een commercie is geworden? Is commercie dan slecht? Houdt commercie jou tegen om Kerstmis op een sacrale manier te vieren, als je dat zou willen?
joe
donderdag, 8 november, 2007 - 08:31juist, wat is er mis met verloedering?
Cogito
donderdag, 8 november, 2007 - 10:19"verloedering" bekampen met gemeenschapsgeld, dat is er mis Joe. Verder niks mis met Pee&Pee.
A.Rouet
donderdag, 8 november, 2007 - 13:00'Centraal Comité van de Volksdemocratische Partij'
Voor dergelijke betweterigheid moeten we zeker oppassen. Zo vond de geachte QB het hier gisteren niet kunnen dat een Vlaamse Jef in Spanje van een biefstuk frites geniet. Een betuttelende reus die vindt dat een kabouter er beter Baskische specialiteiten eet, als ultieme bewijs van zijn vrijheid?
joe
donderdag, 8 november, 2007 - 19:45Cogito: wat moet er dan volgens jou gebeuren met het budget van Radio1? Programma's door Febiac over auto's? Een zangprogramma door het KVHV? Een programma voor het VB met tips om allochtonen (en zonodig ook je vrouw) af te kloppen? Literaire programma's over Guido Gezelle en Wies Moens?
LVB
donderdag, 8 november, 2007 - 21:48@Nicolas: "Kerstmis gaat immers niet over het uiterlijke vertoon of de gebraden kalkoen of de hoeveelheid cadeautjes of je nu champagne van Veuve Clicquot drinkt of niet. Het gaat vooral over een familiefeest met een Christelijke boodschap"
En wie bepaalt dat? Het Centraal Komitee van de Partij van God? Kijk, vanaf nu ga ik kerstmis niet meer met hoofdletter schrijven zie, om elk religieus karakter ervan te loochenen.
Iedereen mag in kerstmis zien of niet zien wat hij/zij wil. Als het om een christelijke boodschap moet gaan, dan vier ik liever geen kerstmis, maar voor mijn part mag iedereen zo lang of zo kort of zo intens kerstmis vieren als hij wil.
Als jij zegt dat kerstmis "vooral gaat over" dit of dat, dan poneer je een opinie van een persoon of van een beperkte ideologisch/religieuze groep. Zelf zie ik kerstmis als een prachtig feest waarop de consumptiemaatschappij het beste van zichzelf laat zien, zoals de foto's uit Singapore laten zien. Ja, ik maak er nu misschien op provocerende wijze een karikatuur van, maar met overtuiging en plezier. En als goddeloze ketter zeg ik vol overtuiging: Alle Dagen kerstmis! De kerstboom en het feest van de winterzonnewende bestonden al eeuwen voor dat profeetje uit Nazareth bestond.
Cogito
donderdag, 8 november, 2007 - 23:04@Joe: ten gronde vind ik natuurlijk dat gemeenschapsgeld in het geheel niet mag aangewend worden om radio mee te maken.
Maar om te beginnen: geen partijdige radio. Wordt dat moeilijk? Goed!
Neverbeendead Religion
vrijdag, 9 november, 2007 - 08:37Zoals lvb zegt:De kerstboom en het feest van de winterzonnewende bestonden al eeuwen voor dat profeetje uit Nazareth bestond.
Dat is mooie wiskunde.
God de vader heeft al altijd bestaan is hier het eerste axioma.
Net zoals het oneindige universum omdat dat niet van zijn bestaan kan ontdaan worden met uitkomst er is geen oneindige ruimte meer in de plaats van zichzelf.
God de vader beschikt over een be-eindigd oneindig verleden is dan het voortvloeiende tweede axioma.
De man is sneller dan de tijd en dat is maar 1 van de mirakels genaamd be-eindigd oneindig, van alle tijden, een aspect waarin zich dan ook de zoon bevindt die meer dan wie ook bewust is van het feit dat voor een atheist ook een tafel en een stoel evenveel recht hebben op de plotse verwording van het eeuwige niets via een mirakel indien ook deze mirakels niet in de strategische maar levensloze toevalsplanning opgenomen waren.
En dan is de liberaal binnenkort in de wolken.
Wanneer de strategische planning even laat weten aan de liberaal wat de gevolgen zijn van een liberale behandeling met veel kapitaal op de eigen bankrekening en veel armoede op het nieuws, wanneer die voor de verandering eens van de strategische planning zelf afkomstig is.
joe
vrijdag, 9 november, 2007 - 08:39Cogito: ik ga hiermee akkoord hoor. Maar ik vind dat men, bijvb in het geval van Radio1, sommigen veel te gemakkelijk "partijdigheid!" schreeuwen als dat niet nodig is.
Nicolas: ik begrijp je helemaal. (dzjuu ik lijk wel op Edwin Ysebaert deze morgen)
Luc: sta me toe een meewarige glimlach niet te kunnen onderdrukken bij je uitspraak "Zelf zie ik kerstmis als een prachtig feest waarop de consumptiemaatschappij het beste van zichzelf laat zien".
Als jij door een parkje loopt, heb jij dan meer aandacht voor het getsjirp van een zeldzaam vogeltje dan voor een F16 die laag en oorverdovend komt voorbijgevlogen?
Olav
vrijdag, 9 november, 2007 - 08:53@Luc : ook ik kan een meewarige glimlach niet onderdrukken... "En als goddeloze ketter zeg ik vol overtuiging: Alle Dagen kerstmis!" Of je nu een goddeloze ketter bent of een vroom christen, als je zegt 'alle dagen kerstmis' ben je een dwaze idioot :) . Moesten alle dagen kerstmis zijn dan zou er geen enkele dag een 'prachtig feest' zijn... triestige wereld dan.
Maar ik ben het volledig met jou eens dat we de regulering van "thema's" in de reclame en commercie maar beter overlaten aan de vrije keuze van de winkeliers. Ik geloof sterk in een zelf-regulerende functie van reclame.
LVB
vrijdag, 9 november, 2007 - 12:41@Olav: Maar je hebt geen meewarige glimlach moeten onderdrukken toen je de affiche "alle dagen kerstmis" zag? Je vindt die affiche idioot? Ik zeg "alle dagen kerstmis" als speelse provocatie, omdat de VRT ook "geen kerstgedoe voor 15 december" als speelse provocatie bedoelt.
LVB
vrijdag, 9 november, 2007 - 12:41@joe: Als tegenstander van jouw roodgroenlinkse cliché's en als bewonderaar van spitstechnologie zeg ik met plezier dat ik met meer interesse zal luisteren naar het geluid van een zeldzame F16 (België heeft slechts 72 stuks meer!) dan naar de lach van de groene specht.
Rick
vrijdag, 9 november, 2007 - 13:55Joe, was je in de loop van 't jaar minder roodgroenlinkspurpergroen-van-nijd geweest, dan had je misschien - héél misschien - een zeldzaam vogeltje mogen krijgen van de Kertstman. Al dan niet na de vijftiende (december...)
Verder wens ik je tien F-16's boven je dak op Kerstavond.
Jingle all the way!
Leo Norekens
vrijdag, 9 november, 2007 - 15:29@luc: Wel, als dàt geen toeval is. Ik heb 'onze' groene specht in geen weken gezien, en nu zit hij hier plots zomaar voor mijn venster, mieren te eten.
Spitstechnologie als je 't mij vraagt.
:-)
joe
vrijdag, 9 november, 2007 - 18:31"België heeft slechts 72 stuks meer!"
Niet van wakker liggen hee, Luc.
Olav
vrijdag, 9 november, 2007 - 18:47@luc : 't was vooral die 'goddeloze ketter/alle dagen kerstmis' combinatie die de glimlach op mijn lippen bracht ;)
Dat men als tegenreactie op die vrt-actie die slogan gebruikt heb ik geen problemen mee en is een goede vondst.
joe
vrijdag, 9 november, 2007 - 20:18Rick: de kerstdagen breng ik door in een oord waar geen enkele straaljager of andere overbodige spitstechnologie mij kan storen. Jingle jij maar op je vlaamse plee.
Jean
vrijdag, 9 november, 2007 - 21:21Over dat (haast rituele) geklaag over de linkse VRT, kan je mischien ook even dit lezen:
http://www.indymedia.be/nl/...
Al dat geklaag over die roodgroene -, etreemlinkse VRT is dus zeer relatief en sterk afhankelijk van aan welke zijde je je van het continium bevindt.
OutlawMike
vrijdag, 9 november, 2007 - 23:47"België heeft slechts 72 stuks meer!"
Dat komt ervan als je nauwelijks 1% van de begroting aan defensie spendeert. Waarvan dan nog het leeuwendeel naar personeelskosten gaat.
De dubieuze resultaten van de stemming in de Kamercommissie daar gelaten, lijkt het er nog steeds op dat de sossen niet in een regering zullen opgenomen worden. Dat laat hoop voor een verhoging van het defensiebudget, en een meer realistische en verantwoorde inzet van wat ons nog aan troepen rest. Ik stel voor dat ze het geld bij Ontwikkelingstegenwerking gaan halen, de sossen dragen een enorme verantwoordelijkheid in de achterstand der ontwikkelingslanden.
Rick
zaterdag, 10 november, 2007 - 00:03Joe: :-)
Fijne Kerst in Nazareth.
danny
zondag, 11 november, 2007 - 17:55Als je niet van de roodgroenlinkse VRT houdt, kijk er dan niet naar!
Zelfverklaarde "rechtsen" zijn blijkbaar zeer masochistisch ingesteld. Winden zich voortdurend op in plaats van de positieve kanten van de wereld te bekijken. Dat verklaart hun voortdurend gescheld op allerlei blogs. Ook zelfverklaarde "linksen" bezondigen er zich trouwens veelvuldig aan (anders zouden ze niet op die "rechtse" blogs terechtkomen).
LVB
zondag, 11 november, 2007 - 18:04Danny: Uw redenering zou opgaan voor gelijk welke privé-omroep (zoals VTM), maar NIET voor de VRT, die een publieke omroep is, gefinancierd door de belastingbetaler, als NV van publiek recht voor 100% eigendom van de overheid, en met een raad van bestuur waarvan de leden worden voorgedragen door de overheid. Als burgers hebben wij het volle recht, ja zelfs de burgerplicht om dergelijke initiatieven kritisch te benaderen, want instellingen als de VRT worden geacht te werken namens ons en voor ons. Uw houding zoals die uit uw commentaar blijkt, is totalitair en fundamenteel ondemocratisch: u verplicht ons mee te betalen voor de VRT, maar u ontzegt ons het recht om er kritiek op uit te oefenen.
joe
zondag, 11 november, 2007 - 21:35Maar dan wil ik poneren dat VTM ook het recht heeft om bekritiseerd te worden, net als alle andere zenders. Omdat ze ook door iedereen kunnen worden bekeken en aldus de mensen kunnen verloederen en/of desinformeren. En omdat ze onethisch kunenn zijn, bijvb door die walgelijke kinderreclame uit te zenden.
Stijn
maandag, 12 november, 2007 - 13:16Onze samenleving heeft ons verplicht om aan zelfironie te doen. Namelijk door twee maal dezelfde gezellige figuur te vieren, Sinterklaas en erna de Kerstman. Twee data die elkaar in feite niet overlappen, ware het niet dat men de Kerstman moet loskoppelen van de Kerstboom. Als men de traditie bekijkt dan staat de Kerstboom symbool voor het altijd blijvende groen, de vruchtbaarheid. Het leven dat blijft zonder al te veel zonlicht in de vier donkere weken. In de praktijk is er dus niets mis mee om de kerstboom te etaleren in de laatste week van november. De enige mogelijkheid om onze geloofwaardigheid terug te winnen is onze drang naar feest en verbruik te laten varen en te kiezen voor één traditie. Maar daarvoor zijn we al te ver geconditionaliseerd.
Nicolas
woensdag, 14 november, 2007 - 15:21Labour heeft een andere reden waarom de kerstperiode moet verlaat worden (die evenwel niet de mijne is): http://www.telegraaf.nl/bui...
NiX
zaterdag, 17 november, 2007 - 13:33De meeste zelfmoorden vinden plaats tijdens kerst en nieuw, Kerstmis polariseert alle emoties tot goed of kwaad, geen grijze zone. Ofwel zie je het positief ofwel negatief tijdens deze periode.
Geen gezeik over handel, importeer gewoon een nieuw Amerikaans feest geschikt voor de vroege winter(Halloween/Thanksgiving).
Geen gezeik over religie, kerstman = kassa, kindje jezus in een bakske vol met stro = geen kassa om te vullen, tenzij met nonnekesgeld voor mirre te kopen.
Wel gezeik over onze maatschappij! Geld nodig = cadeaus; Mensen nodig = anders eenzaam. Het punt is dat niemand er aan kan ontsnappen aan zulk barbaars consumptiefeest dat Kerstmis is, tenzij in de dood...
NiX
zaterdag, 17 november, 2007 - 13:33De meeste zelfmoorden vinden plaats tijdens kerst en nieuw, Kerstmis polariseert alle emoties tot goed of kwaad, geen grijze zone. Ofwel zie je het positief ofwel negatief tijdens deze periode.
Geen gezeik over handel, importeer gewoon een nieuw Amerikaans feest geschikt voor de vroege winter(Halloween/Thanksgiving).
Geen gezeik over religie, kerstman = kassa, kindje jezus in een bakske vol met stro = geen kassa om te vullen, tenzij met nonnekesgeld voor mirre te kopen.
Wel gezeik over onze maatschappij! Geld nodig = cadeaus; Mensen nodig = anders eenzaam. Het punt is dat niemand er aan kan ontsnappen aan zulk barbaars consumptiefeest dat Kerstmis is, tenzij in de dood...
Stijn
maandag, 26 november, 2007 - 09:29Voor iets gelijkaardigs, zie isitchristmas punt com. En het heeft een feed. Ha!