Wat VRT-duidingsambtenaren niet zelf durven vragen
Tijdens ons hoofddoekendebat was er een moslima te gast in onze studio: luisteraars mochten haar eender wat vragen. Iemand vroeg: "Waarom lopen Turkse vrouwen altijd drie meter achter hun man over straat?" Ik vraag me dat al jaren af, maar ik heb dat nog nooit hardop durven te zeggen. In naam van de luisteraar kan je je véél permitteren. Heerlijk.
We vinden het sowieso belangrijk dat alles aan bod kan komen, zowel de 'linkse' vragen als de 'rechtse'.
Annemie Peeters over het radioprogramma "Peeters en Pichal", geïnterviewd door Tom Pardoen in Humo, 23 februari 2010



Reacties
Koen Godderis
dinsdag, 23 februari, 2010 - 13:58Mocht de VRT een democratische instelling zijn, was dit niet eens een item. Maar doordat ze geleid wordt door een linkse bende regimevazallen binnen het fascistische systeem waarin we leven kan je moeilijk verwachten dat een regimezender objectief en democratisch in elkaar steekt.
LVB
dinsdag, 23 februari, 2010 - 14:18@KG: De VRT *is* een democratische instelling: heel haar werking wordt geregeld en gecontroleerd via democratisch goedgekeurde decreten, regeringsbesluiten en door de politiek aangestelde bestuurders. Er valt veel kritiek op de VRT te leveren, maar niet dat haar werking niet "democratisch" bepaald of gecontroleerd zou zijn. M.a.w. een deel van de kritiek op de VRT kan eigenlijk op onze democratisch aangestelde vertegenwoordigers afgewenteld worden, die een achterhaalde visie hebben op de rol van een openbare omroep, of die onvoldoende toezicht houden over een daadwerkelijk "pluralisme" in de berichtgeving.
Bompa
dinsdag, 23 februari, 2010 - 14:20Jef Lambrechts zei in de ActuaTV reeks over media dat een journalist moet 'roken en drinken', zijnde midden in het volk moet staan om zijn werk naar behoren te kunnen doen. Annemie's wereld reikt niet verder dan haar gezellige Antwerpse woonstraat me dunkt.
Ik merk wel op dat Annemie deze 'rechtse' vraag al jaren wou stellen maar het niet durfde omdat zij verdrukt wordt door linkse milieu's waarin zij vertoeft en waarvoor ze werkt?
Erica Jans
dinsdag, 23 februari, 2010 - 14:36Wat het antwoord op die vraag betreft: het zijn niet de Turkse vrouwen die achter hun mannen lopen maar de Turkse mannen die voor hun vrouwen lopen.
Hij is vanouds 'de gids' die zijn harem moet leiden, toch? Vandaar de gewoonte.
Rick
dinsdag, 23 februari, 2010 - 14:39In hetzelfde interview zegt Annemie eveneens: "Rechts zegt soms dingen die links niet durft te zeggen".
Vermits ze al jààààren de vraag m.b.t. de Turkse vrouwen niet durfde te stellen, ga ik er dan ook van uit dat ze links is.
Erica Jans
dinsdag, 23 februari, 2010 - 14:52@ Luc:
<<De VRT *is* een democratische instelling>>
Juist. Maar de democraten beschouwen het als hun democratische opdracht de meest eenvoudige, meest voordehandliggende vragen uit te sluiten, te demoniseren om zodoende het democratische debat in de kiem te smoren.
In de VRT-programmatie mag de visie van het VB (met o.a. zulke vragen!) niet aan bod komen, en wel volgens haar eigen visieteksten. In de praktijk is die VRT dan ook al herhaaldelijk veroordeeld voor ondemocratisch gedrag.
Bedoeling achter het in de kiem smoren van het democratische debat is het in de kiem smoren van het Vlaamse streven naar meer autonomie: een nochtans perfect legitiem en democratisch streven dat door zowel de Belgische staat als door de openbare omroep voortdurend suggestief geassocieerd wordt met nationaal-socialisme, fascisme en een oorlogsverleden dat in Vlaanderen zogezegd 'fouter' zou zijn geweest dan in andere staatsdelen: een belediging voor iedere Nederlandstalige die Belgique bewoont tot op deze dag.
Dat is de enige agenda achter dat 'rrracisme-thema': het discrediteren van alles wat naar Vlaamse autonomie ruikt. Een pervers mechanisme waarvoor 'de allochtoon' al decennia wordt misbruikt.
Cogito
dinsdag, 23 februari, 2010 - 15:54Is inderdaad de gidsfunctie. Ook bij ons is de etiquette dat in een onbekende omgeving of een omgeving met veel volk, zoals openbare gebouwen of horecagelegenheden, de man vóór de vrouw uitgaat.
OutlawMike
dinsdag, 23 februari, 2010 - 18:48Enne... wat was het antwoord van de smoslima?
Erica Jans
dinsdag, 23 februari, 2010 - 19:22@ Rick:
<< ga ik er dan ook van uit dat ze links is.>>
Ja natuurlijk is ze links. Tenminste: ze gedraagt zich al die tijd al 'links'.
Het is simpel: als ze niet links was, werkte ze jamais de la vie voor een VRT microfoon.
'Links' is daarbij vooral een codewoordje voor 'geen vragende partij voor meer Vlaamse autonimie'... dus tegen de wil van de Vlaamse bevolkingsmeerderheid in.
Daar draait het finaal om bij de B-interpretatie van codewoorden als 'links', 'solidariteit', 'progressief', etc. ...
Het is een 'omflorste' woordenschat die de wérkelijke opdrachtgever - achter alle machtssenakels - moet behagen; zeg maar de 'regering achter de regering'.
Herteleer
dinsdag, 23 februari, 2010 - 20:02Wat een stomme vraag! Bij Turkse gezinnen wordt de wandelvolgorde op straat bepaald aan de hand van het IQ. Hoe hoger, hoe meer vooraan. Daar speelt het geslacht geen rol in.
Rick
woensdag, 24 februari, 2010 - 01:18@ Erica: Gezien het uur verdoe ik m'n tijd met het zoeken naar de 7 verschillen tussen Erica & Eric Jans.
't Is vermoedelijk zoals met Outlaw & Calamity Jane zeker?
ElVeeBé: sorry, off topic, 'k weet het...
Erica Jans
woensdag, 24 februari, 2010 - 04:49@ Rick:
Eric Jans werd ontmand.
Cogito
woensdag, 24 februari, 2010 - 07:56G'hebt toch eerst nog wat zaad laten invriezen vóor de ingreep Euruch?
koen
woensdag, 24 februari, 2010 - 15:21Annemie slaagt er moeiteloos in heel dat debat (incl de reacties hier) in het straatje links-rechts te duwen (waar bij ze wellicht VB en de rest bedoelt)
zijn gelijke vrouwenrechten links !?!
RP
woensdag, 24 februari, 2010 - 15:36Off-topic, maar als we het dan toch over *kwaliteits*journalistiek hebben:
De Morgen 23/2/10 "Huisideoloog Bouckaert stapt uit partijbestuur Lijst Dedecker"
De Standaard 23/2/10 "LDD gooit Bouckaert uit partijbestuur"
jvn1k
woensdag, 24 februari, 2010 - 22:37ja, RP, en als Boucky en Decky vroeger de wereld gingen veranderen vanuit een achterzaaltje van een taverne, of als ze maar een boer lieten was het voorpaginanieuws op deze blog. de tijden veranderen, zong den baawb.
Cogito
donderdag, 25 februari, 2010 - 02:04Ah Joseph van N. voor de zoveelste keer.
Erica Jans
donderdag, 25 februari, 2010 - 19:41@ jvn1k:
<<als ze maar een boer lieten was het voorpaginanieuws op deze blog>>
Ja... en als De Morgen er zo gretig over schrijft dan hoeven wij het hier zeker niet meer te doen.
Als 'De Morgen' ergens over schrijft is het omdat het de belgicisten goed uitkomt. Is dat niet zo... dan blijft het nieuwsfeit in de achterkamertjes hangen.
Objectiviteit op z'n Belgisch is dat.
Rudyard Kipling
zondag, 28 februari, 2010 - 15:04@ Luc:
"De VRT *is* een democratische instelling"
Da's weer die bekende, puur formalistische visie, ver weg van de werkelijkheid.
Als je democratie beschouwt als het uitvoeren van de wil van het volk, dan zijn er veel landen in de wereld die puur formalistisch misschien dictaturen zijn, maar in werkelijkheid veel democratischer zijn dan belgie.
traveller
zondag, 28 februari, 2010 - 15:51@ Rudyard Kipling
De VRT is zo democratisch als België
fcal
dinsdag, 2 maart, 2010 - 02:37Een zwaluw maakt nog geen lente, maar het lijkt toch reeds te dagen bij onze tegenvoeters in het antipodische Australië.
De linkse regering van Kevin Rudd heeft de afgelopen dagen een officieel rapport uitgebracht over de terreurbestrijding o.a. van de lokale Islamitische gewelddadige fundamentalisten en jihadi’s.
Het document legt een duidelijke link tussen terrorisme en islamitische jihad en maakt melding van Hezbollah-groepen, die opereren in Australië.
De terreurdreiging voor een samenleving blijkt ook ook afhankelijk te zijn van de grootte en samenstelling van de moslimminderheid.
Het rapport is bovendien zeer kritisch voor de immigratiepolitiek in de afgelopen decennia.
Ook stelt het vast, dat er geen aantoonbaar verband is tussen iemands sociale positie en terroristisch gedrag.
Links:
Counter-terrorism White Paper - Securing Australia
http://www.dpmc.gov.au/publ...
Interessante commentaar in de pers:
http://www.theaustralian.co...
A.Rouet
dinsdag, 2 maart, 2010 - 13:12' dan zijn er veel landen in de wereld '
teveel om op te noemen Rudyard? Noem er toch maar eens eentje.
Rudyard Kipling
dinsdag, 2 maart, 2010 - 15:26Dag Mijnheer Rouet.
ºÃ¾Ã²»¼û! hao3jiu3bu2jian4!
Ken je de Kiplingwetten intussen al van buiten ?
A.Rouet
dinsdag, 2 maart, 2010 - 15:44let me guess: ' dat, net als in de jaren dertig, de democratie maar beter wordt afgeschaft'?
Leo Norekens
dinsdag, 2 maart, 2010 - 17:15A.Rouet, "democratie afgeschaft". Pas op, daar mag je niet mee spotten of de vrt-duidingsambtenaren maken een itempje waarin ze je persoon lacherig fileren zonder ook maar 1 van je argumenten te bespreken, laat staan te weerleggen.
http://www2.vrtnieuws.net/c... /terzake/2.9341/2.9342/1.725846
(Link blijkbaar te lang voor deze reactiemodule, Luc. Noodgedwongen een spatie ingevoegd. Het betreft TerZake 26.02.2010 "Nigel Farage is prototype van de "Little Englander"")