Rechts
Rechts is een allesomvattende term in dit geval die openstaat voor iedereen die vrijheidslievend is, pragmatisch en tegen onderdrukkende overheidsmaatregelen is, en voor een individualisme gecombineerd met een echte gemeenschapszin en een redelijke overheid die stimuleert waar ze moet.
Nicolas Raemdonck bij het aankondigen van het groepsblog Flemish Republicans



Reacties
LVB
zondag, 30 april, 2006 - 14:43De kerntaak van de overheid is volgens mij niet "stimuleren waar het moet". Als dat één van de kenmerken van "rechts" is, dan is dat alvast iets "rechts" waarvan ik me distancieer. Als de overheid vandaag zegt dat ze iets "stimuleert", dan komt het er in de praktijk meestal op neer dat ze haar afremmende invloed ietwat inperkt (zoals met "fiscale stimuli" het geval is).
En wat is "individualisme gecombineerd met een echte gemeenschapszin"? Dit klinkt nogal links-liberaal op zijn Dirk Verhofstadts. Voor de libertariër is de gemeenschap zinvol in de mate dat zij de ontplooiïng van het individu helpt. Het individu delegeert daarbij een deel van zijn natuurlijke en onvervreemdbare rechten naar de gemeenschap. Dit delegeren gebeurt voorwaardelijk en tijdelijk.
Enfin, desondanks toch veel succes toegewenst met dit initiatief. Boudewijn Bouckaert deed trouwens vorig jaar een oproep voor de oprichting van een Europees Republikeins Front. http://lvb.net/item/884 'Republikeins' in de Amerikaanse betekenis, uiteraard, en niet in de betekenis die het woord heeft in de weinige koninkrijken die er in de wereld nog bestaan.
Nicolas Raemdonck
zondag, 30 april, 2006 - 15:58Luc, kan je die tekst niet verbeteren. Het moet namelijk individualisme zijn.
"Echte gemeenschapszin" staat voor een gemeenschap gedragen door vrije keuze. Zie bijvoorbeeld de discussie op http://www.lvsvleuven.be/fo...
"Stimuleren waar ze moet" is weinigzeggend maar die term heb ik daarvoor juist gekozen. Het is het kerntakendebat en dat is redelijk vaag. Bovendien is Flemish Republicans niet zozeer een liberale site maar een rechtse site. Ik ben wel liberaal (niet in partijvlak). Ik ben tegen verregaande overheidsinmenging maar wel voor een redelijke sociale zekerheid. Van fiscale stimuli moet ik huiveren. Het begrip stimuleren hanteer ik niet zozeer omdat de overheid een allescontrolerende almacht is maar wel omdat de overheid een veelbetekende marktspeler is die zijn macht op een rationele wijze moet gebruiken met respect voor het individu en de samenleving.
Vooral wil ik aanduiden dat gemeenschap niet de staat is. Individuen bouwen de gemeenschap op, dus we moeten niet strijden tegen de gemeenschap maar wel tegen het exces, namelijk een overheid die ons alles zal opleggen onder dwang. Het is zoals Ronald Reagan zei: A creative society in plaats van een the great society.
Republikeins staat voor twee begrippen, juist die twee die je aanhaalt.
En nog eens: FR is geen alternatief voor IFF maar juist een onderdeel van IFF.
LVB
zondag, 30 april, 2006 - 16:14Tikfout verbeterd.
Je haalt sociale zekerheid aan in een discussie over de taken van de overheid. Maar moet sociale zekerheid überhaupt iets met de overheid te maken hebben?
Onze sociale zekerheid is een mix van 3 aspecten:
1) een verzekering (m.a.w.: risico-herverdeling)
2) een wettelijke verplichting om deze verzekering te hebben
3) een inkomens-herverdelend aspect
Punt 1 kan louter op privé-basis gebeuren.
Punt 2 kan in vraag gesteld worden in de mate dat men de mens als een intelligent handelend, geëmancipeerd wezen beschouwt. Ja, een autoverzekering is ook wettelijk verplicht, maar dat is in feite om anderen te beschermen tegen jezelf. Met de sociale zekerheid bescherm je jezelf en niet de anderen, dus zou mijns inziens iedereen de vrijheid moeten hebben om ze al dan niet te nemen.
Met punt drie bedoel ik dat sommige bijdragen en uitkeringen afhankelijk gemaakt worden van het inkomen of de vermogenssituatie, en daardoor verschillen van een loutere privé-verzekering. Maar als de staat dan toch wil of moet herverdelen, dan kan dat mijns inziens beter op basis van de inkomstenbelasting.
Dus: discussie over zin of onzin van sociale zekerheid kan gerust volledig losgekoppeld worden van de discussie over de rol van de overheid.
ivan
zondag, 30 april, 2006 - 21:55het spijt me nicolas, maar je definitie die je geeft kan je evengoed onder de noemer "links" brengen.
Nicolas Raemdonck
zondag, 30 april, 2006 - 22:28Niet juist. Ik spreek de waarheid en de links meent het niet.;-) Daarenboven: zoals uit mijn link blijkt, kennen socialisten niet zoiets als echte gemeenschapszin, maar enkel dwang.
In zo één slagzin alles stipuleren is natuurlijk verre van perfect. Ik zal wel nog eens een lange artikel daarover wijden, naast nog een mission statement.
Wel grappig om vast te stellen is dat "Dirk Verhofstadt" een scheldwoord is geworden. Als je nu iemand toewerpt dat hij een Dirk Verhofstadt is, bedoel je dat je kiest voor een collectivisme maar dat toch nog wil verbloemen door er mooie woordjes aan te verbinden.
ivan
zondag, 30 april, 2006 - 23:25Ik ben het trouwens niet eens met de tendens om DV in het "collectivistisch" kamp te duwen. heeft ie ooit niet een pleidooi voor het individualisme geschreven?
Ik ben het evenmin eens met de tendens om links gelijk te stellen met socialisten, en uitsluitend socialisten. Links kan ook begrepen worden als anti-autoritair en progressief en in die zin omvat links veel meer dan enkel socialisten. Integendeel, socialisten als Tobback bijvoorbeeld zijn dan rechts en ik als liberaal links.
Maar goed we zijn weer bezig met labels. Ieder geeft daar zijn eigen invulling van, zo blijkt nog maar eens.
Nicolas Raemdonck
maandag, 1 mei, 2006 - 01:44Ivan, daar heb je natuurlijk een punt. Begrippen als conservatisme, liberalisme enz kan je natuurlijk veranderen en aanvullen zoals je wil, maar mijn site staat voor individuele vrijheid en echte gemeenschapszin tegen collectivistische en dogmatische ideologiën.
Nicolas Raemdonck
maandag, 1 mei, 2006 - 01:47Ivan, daar heb je natuurlijk een punt. Begrippen als conservatisme, liberalisme enz kan je natuurlijk veranderen en aanvullen zoals je wil, maar mijn site staat voor individuele vrijheid en echte gemeenschapszin tegen collectivistische en dogmatische ideologiën.
LVB
maandag, 1 mei, 2006 - 03:58Ach, als voorstander van vrijheid en vooruitgang zou ik me schamen om "links" genoemd te worden. Links, een vies woord dat past bij herverdelers, vakboungders en indymedia-gekken. Ja, in redactiekantoren, op kabinetten en in partijhoofdkwartieren verkeert men nog altijd in de waan dat links positief klinkt en dat de verrechtsing een zorgelijke trend is, en dat de massa de weldenkende opinieleiders volgt in deze gedachtengang. Daarbuiten is rechts al enige tijd een hip woord met een positieve klank. Rechts: tegen verstaatsing, tegen gedwongen herverdeling, voor individuele verantwoordelijkheid, voor persoonlijke vrijheid. Kortom, vrijwel alles waar links tegen is. En het feit dat de overheid ons ervan wil overtuigen dat de verrechtsing een zorgelijke trend is, het feit dat de officieuze staatsideologie 'rechts' als een vies woord beschouwt, is een reden te meer om 'rechts' als een positieve geuzennaam te gebruiken.
De dag dat de officiële staatsideologie enkel 'rechts' als weldenkend beschouwt en 'links' als uitschot beschouwt, ga ik me waarschijnlijk zelf 'links-liberaal' noemen.
Cogito
maandag, 1 mei, 2006 - 07:29right.
ivan
maandag, 1 mei, 2006 - 10:34Nicolas: noem je site dan gewoon "liberaal".
Luc: volledig akkoord, vandaar dat ik me ook niet links noem, maar wel neoliberaal, libertair, libertijn (wat jij blijkbaar een vies woord vindt he), zelfs neoconservatief (al ben ik het op vele vlakken niet). Maar dit blijft een puur politiek-tactische overweging en geen inhoudelijke. En mijn opmerkingen betroffen de inhoud.
Benny Marcelo
maandag, 1 mei, 2006 - 10:40Mee eens, en hoe langer hoe minder mensen volgen de pseudo-inteligentia van de pers.Ik kan er best mee leven dat de staat zijn onderdanen een aantal dingen verplicht, kwestie van te voorkomen dat de staat moet opdraaien voor mensen die dat niet vrijwillig zouden doen.
Wat er nu gebeurt is dat er al geld wordt uitgegeven waar onze kinderen nog moeten voor gaan werken: dé grote socialistische misdaad. Iedereen die zich hier aanmeld om van de sociale voorzieningen te komen genieten krijgt ook zomaar, zonder er zelf ooit een euro te hebben toe bijgedragen. Spijtig genoeg is er nu maar één party die daar perk en paal wil aan stellen en in het belang van mijn kinderen zal ik daarop stemmen. Er is al genoeg met geld gezwierd dat er in feite niet is.
Benny Marcelo
maandag, 1 mei, 2006 - 10:42correctie: krijgt DAT zomaar
Cogito
maandag, 1 mei, 2006 - 11:25Ik heb de site bezocht, Nicolas. Proficiat met het initiatief en succes gewenst.