De Griekse kalenden
Grappig : Koen Fillet produceerde op Radio 1 gisterenavond [MP3] een geluidsfragment waarin Bart De Wever het heeft over de "Griekse kalendeN", maakt er dan ZELF de "Griekse kalendeR" van en probeert BDW een beetje belachelijk te maken, om vervolgens vanuit te studio een classicus op te bellen, het geluidsfragment nogmaals te laten horen en te concluderen dat BDW het van in het begin bij het rechte eind had.
De verkleutering van Radio 1 kent geen grenzen.
Eric Luyten in nieuwsgroep be.politics, 21 november 2007
Reacties
LVB
woensdag, 21 november, 2007 - 17:10Google geeft 11000 hits voor "griekse kalender" en 33 hits voor "griekse kalenden". Wat natuurlijk niets zegt over de taalkundige correctheid.
Als radiomaker zou Koen Fillet natuurlijk die verwarring tussen kalender en kalenden opzettelijk kunnen "spelen", om het boeiend te houden. Dank zij deze verwarring zullen we het nu nooit meer vergeten. Als Koen zijn item gestart was met "kalenden" en het woord "kalender" niet in de mond had genomen, dan waren de luisteraars het intussen al vergeten...
Het enige wat ik persoonlijk aan Radio 1 verwijt, is dat ze überhaupt muziek draaien, kortom dat Vlaanderen nog steeds geen "news & talk" radiostation heeft. Radio 1 is een muziekstation waar tussen de muziek door ook nog wat gepraat wordt, misschien iets meer gepraat wordt dan op Radio 2 of Radio Donna. In al onze buurlanden (behalve Luxemburg) bestaan er radiostations met 100% spraak.
LVB
woensdag, 21 november, 2007 - 17:17Voor meer taalkundige overwegingen over "Griekse kalender" en aanverwanten, zie http://taalkoeien.wordpress...
isaiah
woensdag, 21 november, 2007 - 17:28Ik heb het fragment gisteren gehoord en had helemaal niet de indruk dat het de bedoeling was om BDW belachelijk te maken. Integendeel, ik hoorde oprechte bewondering voor de eruditie van BDW.
Eerst werd door Koen Fillet gesproken over de Griekse kalender, dan werd de hoogleraar oude gescheidenis (en niet klassieke filologie) opgebeld die stelde dat de juiste uitdrukking 'Griekse kalenden' was, waarna Koen Fillet echt onmiddellijk zei: 'dan luisteren we nog eens naar BDW'. Uit alles kwam naar voren dat KF op voorhand wist dat 'Griekse kalenden' correct was, maar iddd alleen de spanning opbouwde.
Leo Norekens
woensdag, 21 november, 2007 - 17:31De weelderige bomen
kalen in september.
De maanden die nog komen
zijn nog veel kalender.
koenfillet.be
woensdag, 21 november, 2007 - 17:51Ik dacht net een verongelijkte reactie toe te voegen aan Eric Luyten zijn opmerking. Maar gelukkig las ik op tijd dat Luc en isaiah mijn strategie wél juist hebben ingeschat. Het hoeft dus niet meer. Radio is theater.
En ik heb niet met De Wever willen lachen. Toch niet tijdens het gesprek. Tijdens de plaat kreeg ik mail van een luisteraar die beweerde dat "Griekse Kalenden" een gallicisme is. Ik beken dat ik die boodschap met een monkellachje heb voorgelezen: de oppervlaming De Wever spreekt Frans met Nederlandse woorden.
chris.impens
woensdag, 21 november, 2007 - 18:04@ Leo Norekens: van wie is dit kleinood met groot Drs.P / Ivo de Wijs gehalte?
Leo Norekens
woensdag, 21 november, 2007 - 18:42@Chris: Als men mij vraagt of ik een idool heb, dan zeg ik neen. ..."Of het zou Drs. P. moeten zijn!".
Uw vraag streelt dus in hoge mate de ijdelheid van de onbekende dichter Leo Norekens. Dankuwel.
:-)
(De eerlijkheid gebiedt mij daaraan toe te voegen dat Drs. P. het vér beneden zijn waardigheid zou vinden om september te laten rijmen op kalender!)
Koen Godderis
woensdag, 21 november, 2007 - 19:03Beste heer Fillet, heb je nu al Annemans onder een trein geduwd? Of behoren deze plannen ook tot de Griekse kalender?
Deze 2 vraagjes zullen de linkse reaguurders van deze blog vast leuk vinden. (grijns grijns)
tweaker
woensdag, 21 november, 2007 - 19:19@ Luc
"Google geeft 11000 hits voor "griekse kalender" en 33 hits voor "griekse kalenden". Wat natuurlijk niets zegt over de taalkundige correctheid."
Zoek maar es 'greek calends' op in google... dan krijg je al heel wat meer hits.
Kalenden is uiteraard een vertaling uit een andere taal en is sinds die vertaling uit gebruik... of nooit gebruikt geweest. In andere talen lijkt dit populairder... zoals wij ook uitdrukkingen hebben die amper gebruikt worden in andere talen.
tweaker
woensdag, 21 november, 2007 - 19:20bijv.
wij zeggen ook nooit 'ben jij nu compleet van het toilet gesleurd?' rara
joe
woensdag, 21 november, 2007 - 20:09@luc "Het enige wat ik persoonlijk aan Radio 1 verwijt, is dat ze überhaupt muziek draaien, "
wel, ik vind het net goed dat de talk af en toe door een goed muziekje wordt onderbroken. alhoewel.. tijdens de avonduitzending van Fillet was er toch iets teveel muziek, het was alsof er een tekstarmoede heerste, en het werd echt tenenkrullend irritant....
EricJans
woensdag, 21 november, 2007 - 20:10@ Koen Fillet:
<<Ik beken dat ik die boodschap met een monkellachje heb voorgelezen: de oppervlaming De Wever spreekt Frans met Nederlandse woorden.>>
Bedoelt u dat u een Vlaams-Nationalist ziet als iemand die nooit een uit het Frans (of Engels? of misschien Grieks of Latijn?) ontleend woord mag gebruiken omdat-ie anders een beetje minder Vlaams-Nationalist zou zijn?
Meneer Fillet, ik spreek regelmatig Frans en BDW volgt zelfs Franse les! Hèhè... krijgt u dat wel verwerkt, zoveel gegevens?
En euh... wordt u betaald om zo over 'oppervlamingen' te denken of doet u dat helemaal uit 'uw eigenste eigen zelve'? En helpt het bij de V(?)RT?
Niettemin toch bedankt om hier even op ons niveautje af te dalen... (?)
Om positief te eindigen: u klonk véél beter in de voormiddag, vóór die hautekietelaar radio 1 gehautekieteld heeft.
Rick
woensdag, 21 november, 2007 - 20:17Koen Filet, als spreekbuis van de VRT, ervan verdenken dit opzettelijk te hebben gespeeld, is geloven in de bona fide van de VRT in 't algemeen, en van Gefileerde Koen in 't bijzonder. Neeneenee, zo nederig zijn ze niet bij de VRT. Zoals gebruikelijk zijn ze overtuigd van hun gelijk.
Soit: http://fr.wikipedia.org/wik...
De eerste de beste Vlaming die - uit flamingantisme - een beetje Frans kent, weet dat men het heeft over 'les calandes grecs'.
Rick
woensdag, 21 november, 2007 - 20:20Filet - voor zover mogelijk - lees: "les calandes grecques". Vrouwelijk. Je weet - misschien - wat ik bedoel.
Leo Norekens
woensdag, 21 november, 2007 - 20:43"Calendes grecques", om helemààl correct te zijn. :-)
ivanhoe
woensdag, 21 november, 2007 - 20:49Ik snap die Luyten toch niet hoor, met de beste/slechtste wil van de wereld hoor ik daar geen poging in van Fillet om BDW belachelijk te maken, integendeel.
Het "monkellachje" over De Wever die blijkbaar "Vlaamsheid" verliest door zogenaamd Franse woorden te gebruiken snap ik evenmin. get a life! (oei dat was is het Engels, nu ben ik minder Vlaming).
tweaker
woensdag, 21 november, 2007 - 20:56die overgare Filet is een overtuigde linkiewinkie... zoals al die gasten in hun ivoren toren in de reyerslaan (lol)
denk dat Filet gewoon jaloers is op de talenkennis van BDW... hij had niet eens gehoord wat hij zei, doof, onkunde... wie is hier eigenlijk belachelijk gemaakt?
Cogito
woensdag, 21 november, 2007 - 21:01Griekse kalenden, zou dat die Raad Der Wijzen kunnen zijn?
Publius
woensdag, 21 november, 2007 - 21:08Mijn dochter zei, "Papa je wordt stilaan één van de Vlaamse kalenden..."
BC
woensdag, 21 november, 2007 - 21:13Koen Filet zal niet snel van de lijst Tegenstanders (van lvb.net) verdwijnen als je sommige commentaren hier leest. (Koen staat ook in de lijst Voorstanders BTW)
"En dan is er ook nog de beruchte Luc Van Braekel, een rechtse VLD'er [...] Het vergif zit 'm in de commentaren van zijn lezers. Er zitten extreem-rechtse flurken tussen, je wordt mottig als je ze leest."
joe
woensdag, 21 november, 2007 - 21:26"die overgare Filet is een overtuigde linkiewinkie"
allez, daar gaan ze weer. en dan klagen dat ze op de VRT teveel herhalingen geven.
EricJans
woensdag, 21 november, 2007 - 21:28@ BC:
Komkom... overdrijf je niet een beetje?
BC
woensdag, 21 november, 2007 - 21:37Of ik overdrijf? En sommige andere commentatoren hier niet of zo? :-)
tweaker
woensdag, 21 november, 2007 - 21:41@ joe
???????????????
Koen Godderis
woensdag, 21 november, 2007 - 21:43Linkiewinkies horen thuis op Guantanamo. Het terroriseren en ontwrichten van de maatschappij is hun enige levensdoel.
EricJans
woensdag, 21 november, 2007 - 21:58@ BC:
Zoals?
Rick
woensdag, 21 november, 2007 - 21:59Leo:
Groot gelijk. Hoe langer tussen franstaligen hoe dommer. Vertel het niet voort :-)
Rick
woensdag, 21 november, 2007 - 22:02Lap, 't is weer ambras.
LVB richt de ogen ten hemel...
En de Veiliheid van de Staat kan weer niet volgen...
Cogito
woensdag, 21 november, 2007 - 22:04Haha dat is nu een reactie die ik kan smaken zie. Lekker provocerend en de vinger in de open wonde. Het Neurenberg voor het Communisme moet nog komen.
http://bernard-antony.blogs...
Rechts = al waar een linkie niet mee eens is.
Extreemrechts = al waar een linkie zich geshockeerd van voelt.
Flurk = projectie.
BC
woensdag, 21 november, 2007 - 22:04"En sommige andere commentatoren hier niet of zo?"
@ BC:
Zoals?
Ik bedoel specifieke commentaren in dit topic over Koen Filet.
Rick
woensdag, 21 november, 2007 - 22:06Cogito: ergo sum!
Cogito
woensdag, 21 november, 2007 - 22:07Amai t is druk. Mijn reactie was bedoeld op die van Koen Godderis.
LVB
woensdag, 21 november, 2007 - 22:38Allez, de "flurken" zijn weer bezig...
Voor de nieuwkomers hier die er 16 maanden geleden nog niet bij waren: http://lvb.net/item/3096
Koen Godderis
woensdag, 21 november, 2007 - 23:02Flurk behoort tot de seksuele volkstaal en is een ander woord voor penis. Een extreem-rechtse flurk betekent dus ...
Medisch loont het de moeite om de hersenactiviteit van linkiewinkies eens onderzoeken. Telkens men op een gefundeerde manier van antwoord gediend wordt, is er een bepaald hiaat in hun hersenen dat maakt dat men tilt slaat. Terwijl bij rechts ingestelde personen een aanval meestal wordt gecounterd met een gefundeerde tegenaanval.
Denk niet dat dit tot nu toe werd onderzocht. Maar dat lijkt mij niet oninteressant om doen. Dat hiaat is vooral voor rechtse politieke partijen belangrijk. En wel hierom. Zo kan je de kiezer duidelijk maken dat links wel degelijk staat over onstabiliteit, onkunde, eigen belang, etc ...
Rick
woensdag, 21 november, 2007 - 23:28"een rechtse VLD'er, maar niet onverstandig. Politiek heb ik geen enkel raakpunt met hem"
Also sprach Koen Filet, ten dienste van de VRT, waar hij aan 'duiding' doet.
De kut!
Koen Godderis
woensdag, 21 november, 2007 - 23:47Dé rechtse VLD'er bestaat niet. Enkel VLD'ers die er het stemrecht voor vreemdelingen doortrekken. D.w.z. linkse volksverraders! Verkeerde perceptie dus. Conclusie? VLD = links. Vandaar dat de VLD zo salonfähig is geworden bij de oude media. Media die overigens één na één in handen zijn van het establishment. Het zit allemaal verweven met elkaar. Wat we nodig hebben in Vlaanderen zijn mensen die eens op een dag die ketting breken. De ketting is maar zo sterk ... Nu ja, er aan gaan ze toch, één voor één. In mootjes worden ze gehakt, gefileerd als het moet, en dat door het grote gevaar van de 21 ste eeuw, nl. de digitale revolutie. Deze blog is daar één van de bewijzen van. Het begint nog maar.
tweaker
woensdag, 21 november, 2007 - 23:58VLD = rechts lullen en links zakken vullen
een échte rechtse VLD'er is er eentje die nog steeds niet door heeft dat hij in de verkeerde partij zit.... of... niet wil uitkomen voor z'n echte overtuiging uit schrik ontmaskerd te worden als vlaams belanger
ik heb al heel vaak met overtuigde VLD'ers gepraat en ik vraag me steeds weer af waarom ik telkens opnieuw vlaams belangers met een VLD lidkaart hoor praten... you figure it out
Koen Godderis
donderdag, 22 november, 2007 - 00:18Tweaker, je snapt het plaatje. Van mij 3 banken vooruit. Overigens merk ik hier in mijn eigen streek dat er heel wat capabele VLD'ers zijn met ondernemingszin, maar die hebben noch inzake competentie noch inzake politieke visie iets gemeenschappelijk met de landelijke VLD. Vraag me af of het dan niet beter is dat je die besmeurde naam buiten kiepert. Het schaadt meer dan het baat om zo naar de lokale kiezer te trekken.
mrtos
donderdag, 22 november, 2007 - 01:00Niveau nihil hoor mannekes.
De haat door sommigen hier tentoongespreid is bijwijlen verbijsterend. Het is wel degelijk mogelijk om een elementair respect te betonen voor iemands persoon, werk en verwezenlijkingen ongeacht politieke kleur en zelfs engagement. Ik heb indertijd Koen Fillet's citaat in de Humo ook gelezen, en ik vond het jammer te moeten toegeven dat hij gelijk had. En ook nu gaat het er weer ronduit onbeschoft aan toe.
Op het gevaar af zelf beledigend uit de hoek te komen zou ik zeggen: grow up, wat je fysieke leeftijd ook moge zijn.
Cogito
donderdag, 22 november, 2007 - 02:17Dank voor de liefde die door jou hier wordt tentoongespreid mrtos.
BC
donderdag, 22 november, 2007 - 03:59@ mrtos: juist.
Psychologie, mannekes! (voor mijn part "positieve" psychologie - zie http://lvb.net/item/5708#54402 - Niet doen wat niet werkt.)
Als ik bijvoorbeeld in http://lvb.net/item/5684#53939 Caroline Gennez quote, en yupie mijn gedachten erbij mooi verwoordt, dan KAN je natuurlijk verdergaan met te beginnen over de tetten van Gennez, of over hoe linksen op Guantanamo thuishoren. Is dat ook maar iets beter dan bijvoorbeeld (dom-)linksen die "on sight" op Bart de Wever schieten? (En bij uitbreiding op alles dat niet links is?)
EricJans
donderdag, 22 november, 2007 - 05:58@ BC:
Gesteld dat je een 'punt' zou hebben met je positieve psychologie, zeg ik je dit... Ik ben een overtuigde Heel-Nederlander die niet in de eerste plaats de Walen maar het loutere bestaan van de Belgische staat verantwoordelijk stelt voor de ziektes die aan de Belgitude vasthangen en die we met z'n allen ondergaan.
In zoverre ben ik dan ook 'Vlaams-Nationalist' omdat ik de oorzaak van de ziekte wil bestrijden en niet de symptomen. Welnu, in die hoedanigheid heb ik de voorbije decennia zelden of nooit iets anders gehoord dan associaties met concentratiekampen, nazi's, fascisme, nationaal-socialisme en (behalve wat woordjes effectieve daden als) cordon sanitaire, CGKR, ontnomen burgerrechten van kleine burgers (zelden van grote!), enz. ...
In mijn analyse heeft dat voor belgicisten (en PvdV bewees dat elke dag!) maar één oorzaak: het loutere feit Vlaams-Nationalist te zijn.
Neem me niet kwalijk als ik je zeg dat ik een beetje de schouders ophaal bij je bedenking hier. Of... om het met Koen Fillet te zeggen:
<<Ik beken dat ik die boodschap met een monkellachje aanhoor: positieve psychologie... en dat in Belgique!>>
Leo Norekens
donderdag, 22 november, 2007 - 09:10Mensenlief...
Tot nu toe had Fillet weinig reden om mottig te worden, vond ik.
Maar nu wordt hij zowaar op één lijn gezet met PvdV. Op deze laatste heeft hij alvast dit voor: hij is een beschaafde mens. Met gelijk hebben/halen heeft dat niets te maken.
Geef die vent toch een stoel.
------
Toevoeging : Koen heeft bijvoorbeeld voldoende beschaving om een mens niet onder de trein te gooien, simpelweg omdat de zin daartoe hem bekruipt wanneer de gelegenheid zich voordoet. Hij houdt zich in en hoedt zich voor gewelddadige aanslagen tegen politiek andersdenkenden. Goed, we weten niet zeker of dat fatsoen is, dan wel lafhartige passiviteit, en de bekentenis dat hij er achteraf spijt van had is een aanwijzing in de verkeerde richting. Maar zekerheid hebben we niet. Zolang Annemans leeft, tenminste.
Het feit, ten slotte, dat wij kennis hebben van zijn moreel dilemma danken wij aan zijn ontwapenende openhartigheid.
Daarom zijn alle vingerwijzingen ter zake voorbarig.
Voor de volledigheid : :-))
isaiah
donderdag, 22 november, 2007 - 09:54@mrtos & BC:
groot gelijk.
Koen Godderis weerlegt in bijna elk commentaar dat hij hier neerpleurt zijn eigen stelling: "Medisch loont het de moeite om de hersenactiviteit van linkiewinkies eens onderzoeken. Telkens men op een gefundeerde manier van antwoord gediend wordt, is er een bepaald hiaat in hun hersenen dat maakt dat men tilt slaat. Terwijl bij rechts ingestelde personen een aanval meestal wordt gecounterd met een gefundeerde tegenaanval."
koen
donderdag, 22 november, 2007 - 10:01Het wordt hier bijna gezellig.
Leo Norekens
donderdag, 22 november, 2007 - 10:28Ho maar, dan gooien we die stoel op het haardvuur.
Steh'auf!
:-)
BC
donderdag, 22 november, 2007 - 13:46<<Ik beken dat ik die boodschap met een monkellachje aanhoor: positieve psychologie... en dat in Belgique!>>
Tja, spijtig dat pvdv weg is zeker? Je vondt hem tenslotte, door zijn stijl, iemand die net het omgekeerde zou helpen bereiken van wat hij wenst. Die aanpak maar eens proberen? :-)
BC
donderdag, 22 november, 2007 - 13:48vondt met dt. FOUT.
koen
donderdag, 22 november, 2007 - 13:57die vondt was correct, maar t moest 'ge vondt' zijn ;-)
Leo Norekens
donderdag, 22 november, 2007 - 14:24Zegdet gij niet dat gij het spijtig vondt? Gij kwaamt zoo dikwijls in conflict met voornoemde dat gij er een verslaving aan over hieldt...
Zoiets? :-)
begrijpetniet
donderdag, 22 november, 2007 - 16:32De Franstalige partijen vroegen een gebaar. Het Vlaams Belang zorgde er vandaag voor dat ze dat kregen zonder dat dat de andere Vlaamse partijen veel moeite kostte. Bravo!
ps: verbazend hoe die partij zich in recordtempo volstrekt irrelevant maakte
Leo Norekens
donderdag, 22 november, 2007 - 18:03Ook het voorstel voor een referendum voor Vlaamse onafhankelijkheid was een slecht getimede zet, waar geen ander antwoord op kon komen dan een afwijzing. Met het risico dat de zwier uit de slinger gehaald werd.
Ze zijn nerveus en slecht geïnspireerd. Inderdaad.
Maar het is niet de partij die zichzelf irrelevant maakt. De communautaire wedloop tussen de traditionele partijen maakt dat het Vlaams Belang langer dan ooit uit de schijnwerpers blijft. Ze zouden er goed aan doen om zich helemaal afzijdig te houden, of althans zich te beperken tot wat persmededelingen met commentaar op de oranje-blauwe avonturen.
Anderzijds, dat moet men toegeven, komen de Vlaamse partijen er goedkoop van af: was dit nu het signaal waar de Franstaligen op wachtten...?
traveller
donderdag, 22 november, 2007 - 18:18De franstalige partijen hebben helemaal niets te vragen, volgens mij hebben ze al alles gekregen als ik het bekijk.
Of het VB nu hard duwt of trekt maakt geen verschil meer voor 2009. KASSA!!!
traveller
donderdag, 22 november, 2007 - 19:04De "Vlaamsheid" van de tsjeven is weer eens te kijken gezet in die hele comedie. Wanneer gaan ze nu eens beseffen dat ze alles in handen hebben om de absolute baas te worden. Hebben ze de franstalige partijen nu echt nog niet ingeschat op hun echte waarde. Gewoon aftrappen en naar huis gaan is genoeg.
EricJans
vrijdag, 23 november, 2007 - 01:46@ BC:
Tja, spijtig dat pvdv weg is zeker? Je vondt hem tenslotte, door zijn stijl, iemand die net het omgekeerde zou helpen bereiken van wat hij wenst. Die aanpak maar eens proberen?
De graad van Vlaamsgezindheid bij het Vlaamse kiespubliek is nog maar zelden of misschien zelfs nog nooit door een Vlaams politicus bepaalt. Daar zorgen sinds jaar en dag de belgicisten met hun fijne maniertjes zélf voor.
Het mooie bij PvdV was dat hij er een schoolvoorbeeld van was. Milquet doet het als politica ook niet slecht. En Melodius neemt hier die rol uitstekend over.
Ook hem ben ik erg erkentelijk daarvoor.
Als België ooit barst, zal het aan de Belgicisten te danken zijn... daar kan je zeker van zijn. Hun hulp is niet te versmaden.
Ik heb al dezen daarom regelmatig en terecht bedankt voor hun bijdragen.
@ Begrijpetniet:
Je hebt gelijk! Hetzelfde geldt voor de stoersten onder de Flamins. Ook zij kunnen politiek-tactisch soms beter hun adem inhouden en hun billen dichtknijpen en vooral niet de indruk wekken dat ze cd&v-n-va bij voorbaat aan het afschieten zijn. Dat zou een tactische fout van formaat zijn!
Wat moest die stemming vandaag eigenlijk bewijzen?
De vraag in Vlaanderen is deze: kan 'de Vlaming' in België op één of andere manier op redelijkheid rekenen of is die staat enkel tot onredelijkheid tegenover Vlamingen in staat.
Je overtuigt een Vlaming niet door onredelijk Belgicisme te beantwoorden met (al was het maar een indruk van) onredelijk
want onthaalbare tegenvoorstellen.
Het zijn de gespannen zenuwen, denk ik. Maar niet verstandig.
EricJans
vrijdag, 23 november, 2007 - 01:47is bepaalD... sorry.
Benny Marcelo
vrijdag, 23 november, 2007 - 06:52In HLN: Di Rupo verrast met "ja" aan Van Rompuy. Die homohuwelijken halen de krant al zeg.
tweaker
vrijdag, 23 november, 2007 - 08:28@ Benny
En Filip Dewinter zal de ambtenaar van dienst zijn om hen te huwen. Gelukkig is hij niet zwart... anders gaat alweer een sos lopen met de eer als ze hem weigeren.