Geert Wilders wordt vervolgd

Het Nederlandse parlementslid Geert Wilders zal in staat van beschuldiging worden gesteld op grond van de absurde Nederlandse anti-vrijemeningswetgeving. (...) Wilders heeft echter opgeroepen om de Koran buiten de wet te stellen. Met andere woorden, Wilders wil boeken verbieden waar hij het niet mee eens is. Als we één ding geleerd zouden moeten hebben, dan is het dat het verbieden van boeken nooit goed uitdraait - het is het tegengestelde van de Amerikaanse idealen van vrije meningsuiting en vrijheid van godsdienst. Deze vervolging is walgelijk en verkeerd, maar het is moeilijk om Wilders als een icoon van de vrije meningsuiting uit te roepen, als hij er zelf expliciet voor pleit om anderen hun rechten te ontnemen.

Charles Johnson op Litte Green Footballs, 21 januari 2009


Hier het volledige relaas van het Hof. In het Engels want dat is handig voor de komende internationale boycot.

Pritt Stift op Geenstijl.nl, 21 januari 2009


Iedereen die de vrijheid liefheeft en weerstand wil bieden aan de dwangbuis van het groepsdenken en de totalitaire oplegging van de sharianormen, moet nu Geert Wilders steunen. Ik hoop dat Wilders zal verhuizen naar de VS en zijn strijd voor waarheid en vrijheid hier zal verderzetten, in wat misschien hun laatste bastion zal zijn.

Robert Spencer op JihadWatch.org, 21 januari 2009


Vrij spreekrecht, in een democratisch of enig ander systeem, vereist tolerantie van het volk tegenover onpopulaire ideeën en kritiek. Populaire meningsuitingen hebben geen bescherming nodig. Grenzen opleggen aan wat wel en wat niet mag bekritiseerd en bestreden worden via retoriek en vreedzame vergaderingen beëindigt de vrijheid en begint het totalitarisme. (...) Of men nu akkoord gaat met de gedrevenheid van Fitna of niet, het initiatief om Wilders het zwijgen op te leggen is een belediging voor de vrijheid. (...)

Ed Morissey op Hotair.com, 21 januari 2009


Ik hou niet van Wilders, maar Spinoza draait zich nu ongetwijfeld om in zijn graf.

Tim K. op Twitter, 21 januari 2009


(...) In het algemeen stelt het hof vast dat de traditie binnen de Nederlandse debatcultuur is gebaseerd op een grote mate van tolerantie ten opzichte van elkaars opvattingen, terwijl van moslimimmigranten begrip mag worden verwacht voor de in Nederland heersende sentimenten ten aanzien van hun geloof, dat op enkele onderdelen op gespannen voet staat met Nederlandse en Europese waarden en normen. Als het om beledigende uitingen gaat geeft het hof de voorkeur aan politieke, maatschappelijke en andere juridische tegenkrachten dan het strafrecht, waardoor een actieve participatie aan het maatschappelijk debat, ook door moslims, wordt bevorderd. Het hof maakt echter een uitzondering voor beledigende uitlatingen waarin een relatie met het nazisme wordt gelegd (door onder meer de Koran met ”Mein Kampf” te vergelijken). Dit vindt het hof dermate beledigend voor de bevolkingsgroep van moslimgelovigen dat een algemeen belang aanwezig wordt geacht om Wilders daarvoor te vervolgen. (...)

Vonnis Hof van Beroep te Amsterdam, 21 januari 2009 (nadruk toegevoegd)

Reacties

#75341

NR

 

Ik vind dit ook een zwarte dag voor de vrijheid van meningsuiting. De reden tot veroordeling is ook een stap te ver, zeker als het louter om belediging gaat.

Wanneer dienen de Katholieken een klacht in bij het gerecht tegen Urbanus (voor zijn liedjes), of tegen andere (Nederlandse) komieken. Als je dat doet, ben je echter een kwezel, maar als je het doet tegen beledigingen van een bepaald specifiek geloof, ben je blijkbaar een multiculturele ridder. En het heeft ook niets met minderheden te maken, want het CGKR vindt uitspraak als "Hamas, Hamas, Joden aan het gas" meer dan normaal en aanvaardbaar in onze open samenleving. (dit terwijl ze onlangs klachten wegens de Vlamingen tegen de Walen afwezen omdat de anti-racismewet enkel voor minderheden was bedoeld, zoals Joden bijvoorbeeld....)

Twee maten en twee gewichten, zo kan onze Europese antiracisme-wetgeving wel getypeerd worden.

#75342

OutlawMike

 

'Ik vind dit ook een zwarte dag voor de vrijheid van meningsuiting. '

Ik vind dat je nu ook niet moet overdrijven NR. Je kan bijvoorbeeld nog altijd "Hamas! Hamas! Joden aan het Gas!" roepen op straat en er zelfs een Belgische medaille voor krijgen. En je kan als Hezbollahterrorist nog altijd je zegje doen op de teevee. Dus zo slecht kan het met die vrijheid van meningsuiting nog niet gesteld zijn. Zwartkijker.

#75343

NR

 

OutlawMike, gelieve de correcte term "jongere" te gebruiken. ;)

#75345

Olav

 

@Mike : da's waar, en je kan nog altijd grappen over hoeveel joden je in een geitje krijgt (twee op de voorbank, drie op de achterbank en de rest in de asbak). Daarbij, Wilders hoeft het enkel zichzelf te verwijten... (iemand die met zo'n kapsel op tv durft te komen zouden ze allang ter dood moeten veroordeeld hebben wegens afschuwelijke schendingen van de goede smaak)...
Ik heb wel 'Mein Kampf' niet gelezen dus ik kan me niet uitlaten over een mogelijke relatie met de Koran (en ik vond de Koran al serieus gedateerd...) maar petje af voor het Hof dat zich toch maar opgeofferd heeft om zowel het één als het ander volledig door te lezen en grondig te analyseren...

#75346

johan vandepopuliere

 

Terwijl ik mijn reactie in gedachten voorbereidde, was Olav me voor.

Ik behoor tot - naar ik vermoed - de minderheid mensen die Mein Kampf hebben gelezen. 't Is te zeggen, pas na 550 van de 800+ pagina's heb ik het opgegeven. De drammerige toon en de oeverloze herhaling haalden het uiteindelijk van mijn geduld en nieuwsgierigheid. Het element dat me toch 550 bladzijden lang deed volhouden, mag verbazend genoemd worden: humor. De typeringen van de Joden en andere observaties waren soms zo gevat dat ik een schaterlach moest onderdrukken. Ik ben werkelijk geen antisemiet. Eenzelfde komische stuip zou me kunnen overvallen bij eender welke, makkelijk typeerbare bevolkingsgroep. Waar het om gaat is dat Adolf Hitler over komisch talent beschikte en dat was een talent dat ik hem vooraf waarlijk niet had toegedicht. De aandrang tot lachen vervulde mij met enige schaamte. Ik herinner me dat ik om me heen keek, om zeker te zijn dat ik niet werd betrapt terwijl ik moest lachen om de schrijfsels van de baarlijke duivel.

Ik kan iedereen de lezing aanbevelen van Mein Kampf. Het is nu erg gemakkelijk te schimpen op die volgzame Duitsers of op foute collaborateurs. De enige glimp die we nog kunnen opvangen van ons eigen vermogen tot sympathie met de nazistische zaak is een directe confrontatie met de pennevrucht van de führer.

Ongeveer rond die tijd, ach wat was ik avontuurlijk en levendig toen, trok ik rond in West-Afrika. Ik verbleef bij een gastgezin in een grotendeels islamitische streek. De dochter des huizes was erg mooi en liet mij hormonaal niet onberoerd. Ze wou me voorlezen uit de Koran. Daar leek ik weinig bij te verliezen te hebben: het kon best een interessant boek zijn, en wie weet zat er wel een vleselijke beloning in voor mijn volharde aandacht.

Het viel tegen. De lezing was lang en saai en ook mijn hormonen werden door haar nochtans voluptueuze lippen in slaap gewiegd. Aan het einde werd ik ondervraagd. Ik moest hier en daar het antwoord schuldig blijven. "Tu n'as pas compris" zei ze. "Je répète" en de lezing begon van voor af aan. Ik lette goed op ditmaal, mij intussen verwonderend over het grote verschil in cultuur, met het onvermogen tot synthese als uitschieter.

Mijn anekdotische ervaring met Mein Kampf en de Koran valt dus literair gezien in het voordeel uit van Hitlers geesteskind. De Koran valt het best te vergelijken met het Oud Testament (ook halverwege opgegeven): de verteltrant stamt uit een ander tijdperk, chargerend, herhalend, kinderlijk symbolisch ...

Men zou het O.T. ook prima kunnen vergelijken met MK, of beter nog, het is er een negatief van. In het OT zijn de Joden een uitverkoren volk, en zal Gods toorn neerdalen over alle andere volkeren. Hitler ziet een andere definitieve oplossing voor die tweespalt.

Ten overvloede: dat Wilders hiervoor wordt vervolgd, is, nog meer dan moreel verwerpelijk, onbegrijpelijk.

#75350

fcal

 

Wordt straks ook wijlen de rechtsgeleerde Hugo de Groot ook voor de rechter gedaagd wegens haatzaaien?

De Wederlegging van de Mahumetisterij (1622)
Hugo Grotius (1583-1645)

"Alsoo daer is ontstaen een trotse wrede wet
Ontrent de roode zee door d’hand van Mahumed,
Seer vreemd van Christus leer, een spiegel dogh van ’t leven
Waer toe het Christendom sigh hadde toen begeven.

(komt uit hoeiboei)

Dees’ Alcoransche wet, in ’t minst niet ootmoedigh
nogh lijdsaem, maer tot wraek genegen ende bloedigh,
maekt sonderlingh haer werk van ’t uitterlijk gelaet,
Als wesend’ ingestelt tot styvingh van den staet,
En den gemeenen man neemts’ uit de hand de boeken,
Jae op de straff van ’t lijf verbied sy t’onderzoeken.

Om nu te weten welk van beyde dese wetten Is beter,
wilt voor eerst op bey de brengers letten.[]
Den onsen was altijd heel reyn en vroom van leven,
Daer Mahumet heeft rooff en overspel bedreven."

#75351

Cogito

 

Mahumetisterij, een woord om te onthouden.

#75355

chris impens

 

Voltaire (echte naam: Arouet) bestempelt de islam als "barbaars" en de koran als "slecht voor onze tijd en voor ons". Zijn toneelstuk "Le fanatisme, ou Mahomet" is gebaseerd op het gegeven dat Mohammed liet vermoorden wie hem niet volgde. Voor Voltaire is het te laat, maar zijn boek wordt binnenkort allicht publiekelijk verbrand. Ook het Internet, dat kinderporno en dergelijke provocerende feiten en allahlasterlijke boeken publiekelijk verspreidt, zal er binnenkort moeten aan geloven. Of hoe, zoals voorspeld, het fascisme inderdaad terug is onder de naam 'antifascisme'.

#75356

publius

 

"beledigende uitlatingen waarin een relatie met het nazisme wordt gelegd (door onder meer de Koran met ”Mein Kampf” te vergelijken)"

Er is dus nog hoop. Kunnen tenminste een behoorlijk deel van de "pro hamas" betogers vervolgd worden op identiek diezelfde basis.

In dat geval, indien het VB in Nederland zou gevestigd zijn, zouden ook bepaalde tegenstanders van het VB kunnen vervolgd worden...

Waarom stelt men niet voor eens en altijd duidelijk dat vrijheid van meningsuiting die niet tegen een bepaald individu as such gericht is, absoluut is ? Zeker van politiekers kan men verwachten dat zij ongehinderd, zelfs cru, hun mening mogen verkondigen. Zij kunnen immers afgestraft of bevestigd worden door de kiezer en zo in de uitvoering gefnuikt of bevestigd worden. Of is het net van het down to earth oordeel van de kiezer die dagelijks ziet wat er gebeurt, dat het "establishment" schrik heeft ?

#75359

traveller

 

Na de fratsen van belgische "justitie", europees "parlement" en nederlandse "justitie", Vlaanderen onafhankelijk en UIT Europa, ONMIDDELLIJK.

Het wordt tijd dat de belangrijke zaken eerst gebeuren, ik ben het kotsmisselijk beu als slaaf behandeld te worden door politiekertjes van een kwartje.

#75363

OutlawMike

 

Zeg johan, en nadat je dan de tweede keer goed geluisterd had, mocht je dan na afloop de dochter des huizes, alla, hoe noemen ze dat in de Koran? Consumeren? In het Engels is het 'Mohammed consummated his marriage with Aisha when she was 9'; ttz, alla, ge verstaat mij wel.

Lopen er in Nouakchott kleine vandepopulieres rond Johan? Hmmmm?

#75364

Karl

 

Zou het ook strafbaar zijn de Koran te vergelijken met Stalinisme, Maoisme of ze Spanish Inquisition?

Wat heeft men toch altijd met dat nazisme? Ze waren wreed, helemaal akkoord, maar er waren ideologieën die minstens even wreed waren, zoniet erger, waar niemand met de vinger naar wijst.

De voorbije weken is het ook wel duidelijk geworden dat de anti-negationisme wetgeving niks met de Joodse gemeenschap te maken heeft.

Zorgt de overheid voor een systeem waarmee ze iedereen zomaar op de een of andere manier kan kortbekken?

#75369

Paulus

 

Het wordt misschien tijd voor een Westerse boycot van Nederlandse producten. Spijtig natuurlijk, maar Nederlanders zijn er heel gevoelig voor als je in hun portemonnee zit. Nederlandse winkelketens actief in België : Blokker, Free Record Shop, Leenbakker, Kruidvat, Hubo, Gamma, ...

Voor wat gaan ze het snelst zwichten : Islamdisctatuur of financiële boycot ?

#75371

pepperjack

 

Heel bedenkelijk wat er allemaal rondom ons gebeurt. Tegelijk op zich ook wel interessant natuurlijk.

Maar het mooie verhaal van Johan hierboven vind ik heerlijk!
En dat waarschijnlijk allemaal om te onderbouwen dat hij toch maar geen racist is...
Hoewel, ik herinner iets waarbij ene mevrouw beweerde dat racisten niets van zwarten moeten hebben behalve juist dàt. Dus Johan, zonder dat u het weet, was dat allemaal bevestiging van uw latent racisme.

En je moet toen idd nog wel heel jong geweest zijn. Dat je niet wist hoe je zonder luisteren toch zo kan antwoorden dat de vrouw denkt dat je oprecht met haar communiceert (vesta: naar haar luistert). Ach, toen wij nog jong en hoopvol waren :-)

#75374

LVB

 

@johan vdp: "Ik kan iedereen de lezing aanbevelen van Mein Kampf"

Bovenstaande zin kan, vrees ik, volgens de "Wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die tijdens de tweede wereldoorlog door het Duitse nationaal-socialistische regime is gepleegd" (BS, 30.III.1995 en BS, 25.VI.99), en de "Wet van 10 mei 2007 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden" en volgens de rechtspraak terzake reeds als een opiniemisdrijf worden bestempeld.

Als de verkoop van dit boek al strafbaar is, dan zal het aanbevelen van de lectuur ervan dat ook wel zijn zeker?

#75376

D. G. Neree

 

Koran en Mein Kampf? Eén pot nat. Allebei onleesbare, warrige en multi-interpretable boeken. De "Ontdekking van een Zemel" van die pijproker met zijn rooie neus moet ook verboden worden. Maar daar hoor je niemand over!

#75377

D. G. Neree

 

Verbieden is de beste reclame die een boek (of welk product/instantie/persoon dan ook) kan krijgen. Niet allen dat: De aard van de mens kennende is een verbod een directe stimulans om het verbodene te onderzoeken. Dat vooral de christenen deze les niet geleerd hebben (DE eerste les in de bijbel)

De wettelijke betekenis even buiten beschouwing gelaten:

Er zijn twee soorten discriminatie.

Discrimineren (onderscheid maken) is dat wat de mens doet overleven. Zonder dit vermogen is iemand niet in staat om goed van slecht te onderscheiden (kennis van goed en kwaad) en niet in staat verschil te maken tussen een dorpsstraat en een snelweg. Dit zal de overleving niet ten goede komen.

Discrimineren kan ook op oneigenlijke gronden. Dat gebeurt als de informatie eenzijdig is, onvolledig en gekleurd. Met ieder oordeel dat we ergens over vellen, maken we onderscheid, discrimineren we.

Om tot een juist oordeel ergens over te komen, is het absoluut noodzakelijk dat alle informatie beschikbaar is. Anders ontstaat er (negatieve) discriminatie zoals in de wet is omschreven.

Het verbieden van boeken als Mein Kampf en de Koran lijkt me daarom contraproductief in een maatschappij die vrijheid hoog in het vaandel heeft staan. en een direkte bedreiging van de grondslagen waarop die maatschappij gebaseerd is.

Als ik echter moet kiezen tussen een maatschappij, die bij uitzondering bepaalde boeken verbiedt en een maatschappij, die degenen die die mening uiten vervolgt, dan kies ik voor de eerste en sta ik in deze 100% achter Wilders en beschouw deze vervolging als een directe aanslag op de grondslagen van die eerste.

Jammer dat nu mijn keuze bepaald wordt door 2 negatieve alternatieven.

Voor de rest wens ik de heer Wilders veel sterkte en hoop, dat mensen hem materieel zullen steunen om het peperdure circus dat komen gaat en die hij noodgedwongen mede moet financiëren te betalen.

groet.

#75379

Pieter_Cleppe

 

Iedereen die met dit arrest akkoord gaat, heeft eigenlijk geen respect voor zichzelf, want men vindt dan in de pas gehouden te moeten worden door medeburgers (ambtenaren) voor het louter uiten van meningen.

Terwijl de rechtbanken de burger zouden moeten beschermen, helpen ze nu de geweldenaars om zich op het slachtoffer te storten. Ze passen natuurlijk de wet toe, maar eigenlijk zouden zo'n wetten moreel ongrondwettelijk moeten zijn.

#75382

johan vandepopuliere

 

Om op de vragen te antwoorden:

@Outlaw Mike: Nouakchott is goed gepobeerd, maar ik heb geen Geeraertske geplaceerd en het was iets meer naar het Zuiden.

@Pepperjack: Ik zal zelfs méér zeggen. Ik ben racist. Ik geloof inderdaad dat een ras een genetisch kenmerk kan ontwikkelen door selectie en mutatie, zodat het beter aangepast is aan de omgeving. Men kan dus door zijn ras een gepredestineerde voorsprong hebben op een ander, op een bepaald gebied. Veel mensen zijn racist, als ze bijvoorbeeld zeggen dat de Brazilianen de samba in het bloed hebben, of blanken de blues niet kunnen zingen, of een Keniaan met wonderkuiten geboren wordt. Ik heb niets tegen racisme, want het is het triviale resultaat van de wet der grote getallen en het Darwinisme. Ik ben wel tegen discriminatie van het individu op basis van racisme. Dat een Rus zich niet mag melden bij het Salsa-orkest, of een Zimbabwaan op het schaakkampioenschap. Of de organisatie van een Ebbenhouten Schoen. (Stel je maar eens de ivoren schoen voor).

@Luc: Is MK nog altijd verboden in de verkoop? Dat is allemaal toch straf, hoor.

#75383

dendof

 

Tiens, weer voelt onze blubber-Rouet zich niet geroepen om hierop commentaar te leveren.

De volgende keer mag hij zijn soubriquet inleveren.

#75384

bottehond

 

De reactie van Charles Johnson van LGF geeft exact het probleem van weldenkenden en liberalen aan. De noodzaak van het uitroeien van de islam in het vrije westen is voor mij (sic) evident. Wie de virulente verspreidingsgeschiedenis van de cultus van de dood kent kan dat moeilijk met mij oneens zijn, tenzij hij die unieke oplossing gevonden heeft om de islam te appeasen. Iemand van de lezers? Dat dacht ik al.
Mag ik de woorden van Barry Goldwater aanhalen die ter zake sprak: "I would remind you that extremism in the defense of liberty is no vice! And let me remind you also that moderation in the pursuit of justice is no virtue!"
Zolang de westerse intellectuele elite niet in staat is deze paradox te handelen zal de islam zich vaster nestelen in onze samenlevingen. Tot het te laat is of naar de radicaalste middelen gegrepen zal moeten worden. Want dat het tot een showdown met de islam zal komen is zonneklaar. Uitstel van executie zoeken is de slechtste strategie die men kan hanteren.

#75385

Lieve hemel,...

 

Mijnheer Wilders zet Mein Kampf naast de Koran? Ik ken heel wat boekhandels in Amman en Damascus die hetzelfde doen. In het station van Damascus gaan ze nog verder: daar staan ook Chavez, Carter en Finkelstein ernaast. "Bien étonnés de se retrouver ensembles" zouden ze in le Soir schrijven. Of zoals ze bij de spoorwegen zeggen: "attention, une opinion peut en cacher une autre!"

#75434

johan vandepopuliere

 

Het boek in pdf:

http://www.radioislam.org/h...

(Luc, ik begrijp als je dit weghaalt)

Wikipedia spreekt zichzelf tegen. De ENgelse versie zegt dat de verspreiding toegelaten is in enkele landen, waarbij België niet wordt vermeld. De NEderlandse versie zegt dat het hier niet verboden is, maar citeert geen bronnen.

Het Nederlandse debat kan je hier volgen:

http://www.ad.nl/binnenland...
http://www.nos.nl/nosjourna...

#77316

Peter Leeflang

 

Ik heb zojuist de lezing en film presentatie van Wilders meegemaakt in the VS (Soughton , Massachusetts).

De zaal zat vol met honderden mensen.

Hij werd verdiend onthaald as een held met vele staand applaus.

Wat Geert Wilders zo bijzonder maakt is dat hij ons wakker schudt dat tolerantie voor ideeen eindigt daar waar de ideeen met geweld worden opgevolgd.

De islamitische cultuur heeft de grens (van tolereerbaarheid) overschreden. Islam is nu synoniem met geweld en Fitna illustreert dat perfect.

Evenals toen de Nazis en de Communisten die grens overschreden, zo moeten we nu handelen tegen de verspreiders van Islam.

Door voor geweld te kiezen (of door het geweld van hun cultuur niet af te wijzen en te bevechten), hebben Muslims hun rechten in onze maatschappij verloren.

De Moslims zijn nu de barbaren die onze poorten bezig zijn te bestormen.