Cultuursnobs
Op een trouwfeest of een plechtige communie wordt geheid over de media gesproken. Tijdens zo'n gesprek zie ik altijd minstens één iemand die zich met zuinige lipjes en fonkelende oogjes opmaakt om het woord te nemen in de kring. Dan moet ik zelfs niet luisteren om te weten dat hij met onverholen trots gaat zeggen: 'Wij hebben thuis geen televisie'.
Op zo'n moment kan ik het niet laten om zo'n man te verklappen wat een idioot hij wel is. Televisie is een venster op de wereld en als je dat uit principe niet wil openen, ben je een idioot. Dat soort mensen maakt deel uit van een soort fundamentalistische sekte die veel nauwer aanleunt bij de taliban dan ze zelf beseffen.
Jan Verheyen in de gratis zomereditie van P Magazine, juli-augustus 2009



Reacties
New Statesman
zondag, 26 juli, 2009 - 08:48TV is zooo 1984. Verheyen doet net of TV nog steeds het enigste zaligmakende medium is.
Afgezien daarvan; het type flapdrol dat hij daar beschrijft is inderdaad onuitstaanbaar.
dendof
zondag, 26 juli, 2009 - 09:01Push media zijn zo 90s.
Herteleer
zondag, 26 juli, 2009 - 09:05Verheyen heeft een punt. Ik kan er ook niet goed bij dat mensen koketteren met 'medialoosheid' (wij hebben geen tv internet gsm), 'onwetendheid' (ik weet niet eens met welk merk wagen ik rijd), 'inefficiëntie' (we hebben geen (vaat)wasmachine) 'pseudo-alternativiteit' (we eten geen vlees, gaan niet op vakantie, hebben ons bekeerd tot...
Iedereen leeft wmb zoals hij wil hoor, maar dat pronken met het feit dat een deel van de beschaving aan je voorbijgaat is maf.
New Statesman
zondag, 26 juli, 2009 - 10:08@'onwetendheid' (ik weet niet eens met welk merk wagen ik rijd)
Tiens, in een andere thread is er zo iemand :)
A.Rouet
zondag, 26 juli, 2009 - 10:18Béatrice zegt dat we 4 tv-toestellen hebben.
Naast van boeken en kranten leerde ik van niets of niemand méér dan van het tiental Philipsen dat ik ondertussen versleten heb. Aan de ex-programmadirecteur van VTM dan weer de vraag, wat ik gemist heb door niet te kijken naar de programma's waarmee hij zijn volk ooit heeft willen verheven. Oh hij wou ons enkel maar verstrooien? Ja dan hebben die 'cultuursnobs' wel een punt wanneer ze, bij het zoeken naar ontspanning en ontsnapping, Levinas boven die 'lichtbak' verkiezen.
A.Rouet
zondag, 26 juli, 2009 - 10:20willen jullie 'willen' schrappen aub?
Koen Robeys
zondag, 26 juli, 2009 - 12:07Wij hebben weliswaar een televisie, maar ik kijk er praktisch nooit naar. Ik ben dus een idioot omdat ik een venster op de wereld niet wil openen.
Maar ik kijk snel even naar rechts, en ik zie enkele tientallen boeken staan over geschiedenis. Antieke beschavingen en economische ontwikkeling van Europa lijken me de twee hoofdrubrieken. Een heerlijk venster op de wereld, waarvoor ik alle (100%) van de televisie die ik ooit heb zien passeren meteen cadeau geef.
Alleen, wat zou Jan Verheyen van dat venster weten? En als het antwoord "niets" is - zou ik hem dan een idioot durven noemen?
En ik draai even mijn hals naar beneden, en ik zie een hoop economie voor mensen zoals ik staan: Als je nu praktisch niets weet, en je wil geen idioot zijn en dus een deel van de absolute basis wil bekijken. Samuelson, Friedman, Galbraith, Hayek, Bhagwati, Yunus, Krugman... Volgens mij een onmisbaar venster op de wereld waar ik véél te weinig van ken. Hoe zou het met Jan Verheyen zitten?
Als ik mijn hoofd werkelijk draai zie ik tientallen boeken over evolutietheorie en primatologie. Hallo, Jan? Enige contributie? En ik richt opnieuw mijn blik naar beneden, en daar staan ze met tientallen tegelijk: boeken over de geschiedenis van de wetenschap, in het bijzonder kosmologie. Uimmmm... Jan?
Aangenomen dat ik niet denk dat ik iemand een idioot zou durven noemen omdat hij één van deze vensters gemist heeft (als je zoals ik geen noot wiskunde kent zou je er niet aan *denken* de eerste steen te werpen) mag ik hopen dat Jan Verheyen mij nooit live (om van het internet te zwijgen) zijn opinie zal "verklappen". Want het zou wel eens kunnen dat ik "niet zal kunnen laten de man te verklappen wat een idioot hij wel is". De Socratische methode, geconcentreerd op de horzel (maar de kans is natuurlijk groot dat hij dit ook al niet zou snappen).
Ach, ja... En dat noemt de *andere* mensen snobs. Van projectie gesproken...
Dorb
zondag, 26 juli, 2009 - 13:44Koen, wil jij je wereld dan niet geopend zien door "Temptation Island" of "F.C.De Kampioenen"?
Olav
zondag, 26 juli, 2009 - 13:52Ik kan het niet laten om Verheyen te verklappen wat een idioot hij wel is. Vandaag de dag is het zelfs niet meer nodig om een tv te hebben want een multimediacenter op je pc geeft je precies het venster op de wereld dat je nodig hebt of verkiest. Dat Verheyen dan met fonkelende oogjes en zuinige lipjes nog reclame durft te maken voor het medium televisie...
pepperjack
zondag, 26 juli, 2009 - 13:56grappig. Ik heb toch een licht andere kijk: misschien heeft de TV-loze juist voldoende (in)gezien om te besluiten dat hij er geen nodig heeft.
Ik denk dat vooral de geciteerde Jan van een bekrompen wereldbeeld blijk geeft; zeker sinds het internet er is.
Wat ik wel niet vind, is dat je moet 'trots zijn' op het gebrek aan TV. Want je komt op feestjes altijd wel zo'n bekrompen bij de Taliban aanleunende geest tegen die denkt dat hij dan een moreel oordeel kan vellen. Dat leidt toch nergens naar. Zeker als je weet dat dit verheven geest zijn brood verdient met media, hou je dat beter voor jezelf.
Karl
zondag, 26 juli, 2009 - 14:27@Koen: en hoe zeker ben je dat in je geschiedenisboeken de exacte geschiedenis staat?
Ik wil maar zeggen, overal ter wereld liggen de restanten te kijk van culturen die vanuit technisch standpunt performanter waren dan de onze op vandaag al is, en toch wordt dit alles systematisch genegeerd en blijft men bij het klassieke beeld van het ontstaan van de beschaving in het midden oosten, over egypte (die verdorie met koperen beitels graniet wisten te bewerken, stel je voor), de middellandse zee enzoverder.
Ben je wel zeker, dat het raam waar je naar buiten kijkt, geen poster is?
BC
zondag, 26 juli, 2009 - 14:55Ik ga akkoord met Koen Robeys.
Doch Jan Verheyen is lang nog de slechtste niet denk ik!* IMO gaat het hier niet alleen om het verdedigen van televisie, waar Verheyen toch ook financieel belang bij heeft, het is ook een sneer naar snobs voor wie het niet hebben van een tv een prestatie op zich is: "Televisie is een venster op de wereld en als je dat uit principe niet wil openen, ben je een idioot." Ik kijk niet veel tv, niet uit principe, gewoon omdat er weinig goeds te zien is.
*
- Verheyen over modieus anti-Amerikanisme: http://lvb.net/item/270
- Verheyen over Humo: http://lvb.net/item/723
- Filmmaker Jan Verheyen durft zich te outen als Vlaming: http://www.brusselnieuws.be...
- Laudatio voor Jan Verheyen door Johan Sanctorum: http://www.visionair-belgie...
Koen Robeys
zondag, 26 juli, 2009 - 15:15Karl: Ik ben er héél zeker van dat wat in de geschiedenisboeken staat géén exacte geschiedenis is, omdat er nu eenmaal niet zoiets bestaat als "exacte geschiedenis"; en iets dat er ergens in de buurt van komt bestaat ook niet.
(Zoals eigenlijk vanzelf had moeten spreken.)
Gegeven dat er *alleen maar* posters bestaan - en terzijde, afgaand op wat je schrijft kies ik toch maar voor mijn soort posters, eerder dan voor de jouwe, maar het komt niet in me op je een idioot te noemen - vind ik dat iemand die nu eenmaal slechts kijk heeft op een heel beperkt aantal posters (omdat we nu eenmaal allemaal maar kijk hebben op een heel beperkt aantal posters) andere mensen geen "idioot" moet noemen omdat ze niet kunnen naar alle andere posters kijken.
En ja, de kwaliteit van de poster "televisie" lijkt me veel dichter in de buurt te liggen bij de posters "waren de goden kosmonauten", dan bij de posters "Fernand Braudel" of "Lee Smolin" of "Jared Diamond". Ieder zijn keuze, en niemand hoeft daar een idioot om te zijn.
Karl
zondag, 26 juli, 2009 - 20:13@Koen: het hangt er natuurlijk ook van af in welke soort 'posters' je geïntresseerd bent.
Persoonlijk vind ik de horden filosofische boekwerken weinig intressant, niet omdat ze niet waardevol kunnen zijn, maar omdat er m.i. bizar weinig in slagen om de grote vragen afdoende te beantwoorden. Het doet me geeuwen... maar nogmaals, dat hangt af van mijn interessegebied. En om on topic te blijven, dat is ook perfect waarom noch Verheyen, noch een ander moet kritiek hebben op het interessegebied van een ander.
Zoals je schrijft, er zijn veel te veel 'posters' én er zijn ook heel veel slechte 'posters'. In mijn 'postergebied' zijn er heel veel, en het is de kunst om de waardevolle hypothesen te onderscheiden van enerzijds de opportunisten, van de disinformatie anderzijds. Daar heeft de 'erkende' academische wereld minder last van. Nochtans zijn de hypothesen in die wereld niet a priori van een betere kwaliteit. Vind ik.
Maar mijn punt was eigenlijk, blijf kritisch, ook tegenover algemeen gevestigde wetenschap.
Ik kan daar heel wat voorbeelden van geven, heel wat lastige vragen stellen, maar dat is voor een andere keer.
Koen Godderis
zondag, 26 juli, 2009 - 21:27Een film of sportevenement (cf bergétappe TDF) kunnen mij op TV nog bekoren. De rest is pure waste of time. Als ik een "kijk op de wereld" wil, dan doe ik dat wel dmv het internet. Daar krijg je ongecensureerd een kijk op de wereld.
Een hele verademing in vergelijking met de VRT en VMMa die van oudsher de spreekbuizen zijn van de regeringspartijen. Evenals onze Vlaamse gepolitiseerde geschreven pers.
Is ook niet moeilijk, ze eten uit de hand die hen voedt en schrijven er dus ook naar. Noord Koreaanse toestanden. Dat niemand daar eens wat meer aandacht aan besteed is geen wonder, alles is gepolitiseerd in dit virtueel failliete land.
Herteleer
zondag, 26 juli, 2009 - 23:58De kwestie gaat niet over al dan niet tv-kijken, maar over het feit of je meent te moeten pronken met een vermeend superieur gedrag aangaande het medium.
BC
maandag, 27 juli, 2009 - 00:11"I think television is very educational: everytime someone turns on a TV, I go in the other room and read a book" - Groucho Marx
A.Rouet
maandag, 27 juli, 2009 - 08:19@BC
Leuke quote! Uit Humo, op Canvas? Of toch uit een boek in een naburige kamer tijdens het door Verheyen heringevoerde Rad van Fortuin?
joe
maandag, 27 juli, 2009 - 08:25#85521 zei Herteleer met zijn ceintuur van Moschino en botjes van Cavalli.
Herteleer
maandag, 27 juli, 2009 - 10:31Joe, vergeet mijn bosskousen niet.
Jef Klak
maandag, 27 juli, 2009 - 12:30Jan Verheyen is zelf een idioot dat hij zulke statements maakt. Uiteindelijk heb ik wél een televisie maar kijk er bena nooit naar. Dàt is pas idiood! Maar er is een goeie reden voor: ik voel me gewoon beter zo. Ik wordt niet langer overstelpt met valse argumenten die enkel als bedoeling hebben mijn hersens in een extreem-linkse richting te draaien. Ik kan zelf mijn keuzes maken. Als ik mij onveilig voel in een buurt dan praat niemand mij nog langer aan dat dat een onterecht gevoel is. Baas over eigen hoofd, maar ook over eigen emoties denk ik dan! Ik vind meer informatie op internet dan op het nieuws van de VRT en VTM. Neutrale informatie. Van VTM kan je tenminste nog zeggen dat ze er eerlijk voor uitkomen: VTM KLEURT je dag. De VRT doet dat nog veel erger en die verzwijgen het. Als mijn Flatscreen dan toch aangaat dan is het voor een DVDtje, Battlestar Galactica bvb.
En ik weet dat ik heus niet de enige ben. Steeds meer mensen ergeren zich mateloos aan "De TV". De TV is verworden tot een haast eenzijdige spreekbuis van links en laat nu net dat de reden zijn waarom de maatschappij scheef draait.
Jef Klak
maandag, 27 juli, 2009 - 12:34Shit: wat voor een idiooT ben ik dat ik idiood met een D schreef :-// Typoke mannen... Begin precies aan dislectie te lijden... Dement aant worden ??
joe
maandag, 27 juli, 2009 - 13:21Herteleer: bosskousen zijn veel te discreet
Hugo M
woensdag, 29 juli, 2009 - 15:27Wie is Jan Verheyen? Ik heb namelijk al jaren geen TV meer. Mijn venster op de wereld is het net. Een venster op een Vlomssche vuilnisbelt heb ik niet nodig.