Opportunistische Lange Wapper-bochten
De tegenstanders van de Lange Wapper snappen niet dat ze de dynamiek van de stad verhinderen. Zowel links met sp.a en Groen! als rechts met Vlaams Belang etaleert een raar soort conservatisme. Patrick Janssens, Ludo Van Campenhout en Mieke Vogels handelen met al hun bochten uit plat opportunisme en eigenbelang. Ik zie het anders: volgens mij moet een politicus niet achter, maar voor het volk gaan staan. Als je alleen maar naar de mensen wil luisteren, dan moet je in de hulpverlening gaan. Ik vergelijk het met de bouw van een huis: daar kan je ook voortdurend dingen aan blijven veranderen, maar op een bepaald moment moet je wel knopen doorhakken. (...)
Wat Patrick Janssens doet, is een burgemeester onwaardig. Hij voert een platte partijpolitieke campagne tegen de Lange Wapper, terwijl hij heel goed weet dat het tunneltracé alleen op papier bestaat. (...)
Jurgen Verstrepen, geïnterviewd door Lex Molenaar en Johan Van Baelen in Gazet van Antwerpen, 5 oktober 2009



Reacties
Bompa
maandag, 5 oktober, 2009 - 16:59Dat partijen en politici uit eigenbelang handelen, daar twijfel ik niet aan. Er zijn er zelf die zo populistisch zijn zodat het lijkt alsof ze het niet zijn.
Dit zelfverklaard godsgeschenk heeft een lesje nodig in democratie. We hebben al genoeg van die beweterige politici die menen beter te weten wat goed is voor de burger.
Dit natuurlijk allemaal los van het Oosterweel-incident.
Edward - niet ingelogd
maandag, 5 oktober, 2009 - 17:59De fantastische radiomaker Jean-Pierre Rondas had het op 27/9 ll. met ruimtelijke ordenaar en hoogleraar aan de Ugent, Georges Allaert, over de ONZIN van het lange wapper project.
Het ongeveer 50 minuten durende gesprek heeft mijn ogen geopend en ik hoop dat er onder jullie ook mensen zijn die dit pareltje van een uitzending ook eens beluisteren.
dit is de link : http://internetradio.vrt.be...
en dit is de geschreven introductie :
ZO 27/09/09 De Tweede Slag bij Oosterweel.
De eerste veldslag van de Tachtigjarige Oorlog werd in het jaar 1567 door de Geuzen tegen de Spanjaarden verloren in een plaats ten noordwesten van Antwerpen, toen Austruweel genoemd, vandaag Oosterweel... Op het huidige dokkeneiland waar de naam Oosterweel nog slechts die van een steenweg is, zal straks de nieuwe Scheldetunnel naar boven komen. Op dit Oosterweelknooppunt zal tegelijk de Lange Wapperbrug haar aanloop naar het Sportpaleis nemen om zich daar te verliezen in een orgie van ijzer en beton op veertien rijstroken. Tenminste als op zondag 18 oktober de huidige Geuzen van Ademloos en Straten-Generaal hun moderne slag in de democratische volksbevraging, net zoals hun voorvaderen, verliezen. Als ze de slag om de volksgunst winnen komt er zeker geen brug, daarvoor hebben sommige, maar niet alle, betrokken politici hun hand in het vuur gestoken. Jean-Pierre Rondas trekt met de inzet van de slag niet naar één van de betrokken partijen maar naar een onafhankelijk waarnemer, de ruimtelijke ordenaar en hoogleraar aan de Ugent, Georges Allaert.
veel luisterplezier,
Edward
OutlawMike
maandag, 5 oktober, 2009 - 18:47Ik moet toegeven, de kritiek op de Lange Wapper stoort mij mateloos, ook en in het bijzonder van het VB.
Deze zomer bij drie verschillende gelegenheden gebruik gemaakt van het Nederlandse autosnelwegnet en ik ben beschaamd teruggekeerd in Belgie (ik kon het HOREN toen ik op de E34 terug Belgenland binnenreed). De Nederlandse snelwegeninfrastructuur zijn verbluffend. Hoe meewarig denk ik nu terug aan de uitspraak indertijd van Marc Eyskens, ter gelegenheid van een denkspoor betreffende het invoeren van een autowegenvignet, die luidde: 'Het is toch zeker niet teveel gevraagd om te moeten betalen om op het beste autowegennet van het heelal te mogen rijden, met een verlichting die vanop de Maan te zien is?'
Amai mijne frak. Mijne dames en heren, de Belgen zijn KAKKERS vergeleken met de Hollanders als het op autostraden, bruggen en verkeerswisselaars aankomt. Iedereen die wel eens Eindhoven of Rotterdam per auto aandoet weet wat ik bedoel. De gigantische werken bij eerstgenoemde plaats, de skyline van de tweede, dat alles verbonden door een kraaknet, hyperfunctioneel en gigantisch fijnmazig autosnelwegennet.
Als je dan op ONZE Antwerpse "Ring", E34, E313, A12 of zelfs E19 rijdt is het huilen met de pet op.
En dan dient zich daar de kans aan om eens met een fenomenaal project als de Lange Wapper onze DDR-verkeersinfrastructuur een broodnodig shot in de arm te geven en het imago van Antwerpen in 1 klap letterlijk huizenhoog op te tillen, en onze provincialistische politiekers staan WEER op de rem.
Leopold II zei het al: "Ik ben Koning van een klein land met kleine mensen".
paardenvriend
maandag, 5 oktober, 2009 - 19:04en als die broodnodige shot er staat, zal er de volgende 30 jaar geen euro meer over zijn om de Antwerpse "Ring", E34, E313, A12 of zelfs E19 nog maar te onderhouden
OutlawMike
maandag, 5 oktober, 2009 - 19:19paardenvriend, kun je me dan misschien vertellen hoe het komt dat de Ollanders hetzelfde welvaartspeil hebben als wij? Ondanks hun klaarblijkelijk fenomenale uitgaven eten ze geen boterham minder, neem dat maar van mij aan. Hoe financieren zij misschien hun wegennet?
Degelijke en efficiente verkeersinfrastructuur betaalt zichzelf terug. Die Lange Wapper is een MUST.
Degenen die recent naar Rotterdam en/of Eindhoven gereden zijn via snelwegen, graag uit de kast komen aub. Is ons snelwegennet niet hopeloos inferieur aan het Nederlandse?
Jongens, je moet alleen maar eens de Nederlandse signalisatieborden bekijken. Ze zien eruit of ze gisteren geplaatst werden. Vergelijk dat eens met onze borden! En ik weet ook niet hoe ze het doen, maar er is iets met het beton dat voor onze bruggen gebruikt wordt. Ik spreek me niet uit over de structurele sterkte, maar alles ziet er zo grauw en versleten uit. Hollandse bruggen daarentegen...
Johan B
maandag, 5 oktober, 2009 - 20:31"volgens mij moet een politicus niet achter, maar voor het volk gaan staan."
Niet akkoord met Verstrepen, maar wie is hier "het volk"?
We hebben hier een referendum over een infrastructuurproject, waar alleen degenen die last zouden kunnen hebben van dat project hun stem mogen uitbrengen. Degenen die het project financieren (de Vlaamse belastingbetalers) mogen niet stemmen. Als voor elk infrastructuurproject dat hinder kan veroorzaken alleen de burgers die hinder kunnen ondervinden mogen stemmen, dan kunnen er alleen nog (onbetaalbare) tunnels gebouwd worden en staat binnenkort alle verkeer stil.
Directe democratie is een mooie zaak, maar niet als alleen de benadeelden een stem krijgen.
Cogito
maandag, 5 oktober, 2009 - 20:38Paardenvriend: er is NOOIT te weinig geld voor auto-infrastructuur want de auto brengt tien procent van het staatsbudget op. Gewoon een jaar of tien heel dat budget aan auto-infrastructuur uitgeven.
vuurland
maandag, 5 oktober, 2009 - 21:14@OutlawMike
Inderdaad, zowel de infrastructuur als de signalisatie is in Nederland stukken beter. Ook de wegenwerken worden stukken beter (=veiliger en minder files) en efficienter uitgevoerd.
En oh ja, het aantal verkeersdoden ligt er stukken lager. Dat komt waarschijnlijk door de lagere boetes.
Cogito
maandag, 5 oktober, 2009 - 21:16én je mag er harder rijden. én er zijn minder snelheidscontroles.
New Statesman
maandag, 5 oktober, 2009 - 22:07Ik zou nu echt niet bepaald Nederland als lichtend voorbeeld nemen: belachelijk lage snelheden op de ringwegen, om onverklaarbare redenen soms 100km op rechte stukken snelweg, ellenlange files, trajectcontroles etc. Belgie is op verkeersgebied een absolute ramp door jaren links wanbeleid op die post, Nederland is een nog grotere ramp maar met betere wegen.
LVB
maandag, 5 oktober, 2009 - 22:16Akkoord met Outlaw Mike over de Lange Wapper, akkoord met New Statesman over Nederland.
De Franse autowegen zijn niet mis: speciale radiofrequentie met verkeersinformatie (Trafic FM), speciale rustplaatsen, en betaald door de gebruikers in plaats van door de belastingbetaler.
RW
maandag, 5 oktober, 2009 - 22:22'én je mag er harder rijden. én er zijn minder snelheidscontroles.'
Onzin. Tenzij je er misschien 's nachts om 2 uur rijdt. Overdag wordt er véel geflitst (hoeveel keer ben ik ondanks mezelf geflitst bij Nieuwegein?) en zodra je in de buurt van een grote stad komt moet de snelheid verplicht naar pakweg 100 km/uur. Bovendien heb je om de haverklap een grote stad. Als je snelheid niet beperkt wordt wegens nabije steden, dan nog kun je niet snel, want hoe dichter bij of hoe dieper in de randstad komt, hoe meer files en volle snelwegen met verkeer dat zeer gedisciplineerd (nog gedisciplineerder dan in de VS) 80 of 90 per uur rijdt. Hoe vaak ben ik in Nederland niet te laat gekomen voor afspraken omdat ik me altijd weer in zo'n gedisciplineerde stoet vast reed? New Statesman heeft 200% gelijk.
Edward - niet ingelogd
maandag, 5 oktober, 2009 - 22:25ik neem akte van het feit dat niemand naar de uitzending geluisterd heeft. Om het met Outlaw Mike's woordenschat te zeggen : lullen.
yupie
maandag, 5 oktober, 2009 - 22:44@ Edward
(1) Als argument gebruiken dat de toehoorder ergens een of ander lang betoog (50 min.) niet gelezen of gehoord heeft, is een beetje veel gevraagd. Ik zou ook wel eens graag elkeen van mijn intellectuele tegenstanders vragen om terug te komen nadat ze Hayek of Friedman gelezen hebben.
(2) Een zinsnede als "zich te verliezen in een orgie van ijzer en beton op veertien rijstroken" doet mij alle a priori hoop op enige objectiviteit en aldus een kans om iets bij te leren, verliezen.
OutlawMike
maandag, 5 oktober, 2009 - 23:00Ik heb hier geen audio maar thuis zal ik luisteren, okee?
New Statesman: 'ellenlange files'
Komt m.i. vooral door het feit van de enorm grote bevolkingsdichtheid in Randstad Holland, dwz het gebied A'dam/Den Haag/Rotterdam/Utrecht. Van de 16 miljoen Nederlanders wonen er naar schatting 6 miljoen daar... op een oppervlakte die maar zowat de helft is van Vlaanderen, dus een DUBBEL zo grote bevolkingsdichtheid.
Stel je eens voor dat je gans Vlaanderen in O.- en W.-Vl. plus de helft van A'pen zou persen. Ipv 250km file zouden we er dan ook gemakkelijk 500km hebben.
Dus je mag dan nog een fantastisch wegennet hebben, bij te hoge verkeersconcentraties kan ook dat de overvloed niet slikken.
OutlawMike
maandag, 5 oktober, 2009 - 23:05Randstad Holland: http://nl.wikipedia.org/wik...(gebied)
Wiki zegt 7 miljoen Nederlanders in de Randstad.
OutlawMike
dinsdag, 6 oktober, 2009 - 00:34Pfff. Is van bij het begin nogal partijdig hee Edward. Niet overtuigend.
Cogito
dinsdag, 6 oktober, 2009 - 04:00New Statesman heeft gelijk natuurlijk en ik had beter gezegd dat je zélfs in NL, dat toch bepaald geen voorbeeld is, (iets) harder mag rijden met minder snelheidscontroles. Dat is dan vooral naast de snelweg en de rijstijl van de Nederlanders is ook echt iets vlotter dan bij ons. Je moet er - bijvoorbeeld - als voetganger nog steeds normaal uitkijken.
De snelwegen in NL zijn grotendeels 3-baans en waar dat niet is ligt er een plan klaar om ze te verbreden, dankzij Eurlings-Balkenende, het duo van autoliefhebbers dat eindelijk de groene maatschappijsaboteurs en -chanteurs durft tegenspreken.
Daardoor komt het dat ik - behoudens files en behoudens het stuk trajectcontrole - veel beter opschiet op Nederlandse snelwegen, ook in de randstad. En in de randstad, Outlaw, zijn er gewoon te weinig wegen. Er is gelukkig nog ruim plaats om er meer dan voldoende bij te leggen.
Meneer de belastingontvanger
dinsdag, 6 oktober, 2009 - 10:36als voormalig inwoner van Antwerpen (meer bepaald heb ik vlakbij de plek gewoond waar die grote brug/viaduct gaat komen) wil ik even het volgende kwijt
- er mag onderstreept worden dat het BAM-tracé deel uitmaakt van een totaalproject voor de antwerpse mobiliteit, het zou een slechte zaak zijn als dat op de helling komt te staan
- je kan dat jarenlange studiewerk van al die specialisten niet zomaar van tafel gooien
- aan het voorgaande doet niet noodzakelijk afbreuk dat de BAM geen toonbeeld is van goed bestuur en goede communicatie (zo is het onbegrijpelijk dat er geen gedetailleerd overzicht bestaat van waar die brug/viaduct precies gaat komen, hoe breed die gaat zijn, enz., wat er nu bestaat aan informatie, is in mijn ogen onvoldoende)
- ik sta sceptisch tegenover de tegenstanders van de Lange Wapper, nl. de groene jongens van StRaten-Generaal en de marketeers van Ademloos (de voorman is de ex-werkgever van burgemeester Patrick Janssens)
na wikken en wegen zou ik de Antwerpenaren dan ook willen oproepen om JA te stemmen
de uitslag is niet bindend voor de stad, die de Vlaamse overheid een (trouwens niet-bindend) advies moet geven over de aanvraag tot bouwvergunning
aangezien de mobiliteit rond Antwerpen heel Vlaanderen aangaat, zou ik de politici dan ook willen oproepen om verder te gaan met het BAM-tracé (weliswaar eventueel na verbeteringen)
Peter Fleming
dinsdag, 6 oktober, 2009 - 10:37was getekend Peter Fleming
Johan B
dinsdag, 6 oktober, 2009 - 19:50Volledig akkoord met Peter Fleming en vooral met zijn opmerking dat "de mobiliteit rond Antwerpen heel Vlaanderen aangaat".
Wel jammer dat alleen de Antwerpenaren mogen stemmen over iets dat heel Vlaanderen aangaat.
Nog meer argumenten pro Lange Wapper kan men vinden op deze website: http://www.natuurlijktrace.be/
Trau
dinsdag, 13 oktober, 2009 - 00:01Ben het beu van die groene ecolo-terroristen.
Geen brug? Geen ring? geen auto's, geen luchthaven , geen industrie,geen electiciteit? en dan?...
Terug naar de pre)historie?
Stem ja!!