Bezoedeld symbool
Het Blok heeft een tijd geleden Vlaamseleeuwenstickers gebust. Op 0110 werden identieke stickers uitgedeeld, maar nu met de slogan "Vlaanderen tegen racisme". Een sympathiek idee, maar ik ga die sticker toch niet naast mijn nummerplaat plakken. De leeuw is er mij te veel aan: een bezoedeld symbool, generaties geleden gekaapt door extreem rechts. De swastika is ook al lang geen gewoon zonnewiel meer. Adolf is een mooie naam, vendelzwaaien een gezonde vorm van lichaamsbeweging, maar ik moet er niet van hebben.
Koen Fillet op zijn weblog, 1 oktober 2006



Reacties
LVB
maandag, 2 oktober, 2006 - 13:14@Koen: die sticker wordt al jarenlang door Meervoud verspreid, nog voor het VB die leeuwenstickers buste. Zie bijvoorbeeld de illustratie bij mijn blogpost http://lvb.net/item/379 (28 april 2004).
een andere koen
maandag, 2 oktober, 2006 - 14:21@luc, volgens mij past de titel 'gefrustreerde Vlamingen' hier beter bij ;-)
Olav
maandag, 2 oktober, 2006 - 16:48De meeste VB'ers die ik op TV zie zijn altijd mooi in kostuum, daarom moet ik niets meer hebben van mannen in kostuum...
Ja jongens, de logica van sommigen getuigt echt van doordacht inzicht.
Nicolas R
maandag, 2 oktober, 2006 - 18:26Werd Fillet met censuur of werkt Blogger niet? Ik had daar een wat kritische post gezet (dat hij niet moet toegeven) en zie daar ik zie hem niet staan.
Tijl Pissierssens
maandag, 2 oktober, 2006 - 18:35@ Olav,
Helemaal mee eens.
Jef Pissierssens
maandag, 2 oktober, 2006 - 18:45@ tijl,
helemaal mee eens
raf
maandag, 2 oktober, 2006 - 19:01Wonen Jef en Tijl onder hetzelfde dak?
Jöe
maandag, 2 oktober, 2006 - 20:31sinds mijn jezuietentijd heb ik hetzelfde gevoel als Koen Fillet, en niets of niemand heeft ondertussen dat gevoel kunnen wegnemen of verzwakken. integendeel.
Mike
maandag, 2 oktober, 2006 - 21:53In mijn studententijd aan de VUB kreeg ik waanzinnig veel identieke reacties toen ik als praeses de cantus afsloot met de vlaamse leeuw. Een traditie die al ruim halve eeuw in de codex stond beschreven, en afkomstig was van de scheiding ulb-vub (en tradities bij andere universiteiten). Het werd al een tijdje in de praktijk vervangen door 'Le Semeur', een prachtig lied van de ULB.
Ik had niets tegen het lied zoals mijn laatste zin kan doen vermoeden, maar we hoefden toch niet te ontkennen dat we een vlaamse universiteit waren! Het feit dat enkelen zich hadden ingezet zodat we in onze moerstaal konden gaan studeren, en een stuk vlaamse identiteit in de hoofdzakelijk franstalige gemeenten elsene, etterbeek en oudergem hadden verankerd, mocht gerust bezongen worden (IMHO).
Iedere keer weer moest ik me verantwoorden!
Ondertussen heeft de PK (polytechnische kring, uitgevers van de codex), de 'reglementen' van de codex veranderd, en staat het duidelijk geschreven dat de cantus wordt afgesloten met 'Le Semeur'.
Leo Norekens
maandag, 2 oktober, 2006 - 22:35Ik beschouwde de "B" op mijn auto al jaren als een bezoedeld symbool, en heb 'm met veel plezier verwijderd en vervangen door een "VL", mét Leeuw.
Wat een flauwe en demagogische truuk van Fillet om "de Beest" (zoals de Leeuw in de radicale Vlaamse beweging heet) met de swastika te vergelijken, nee, te associëren...
Ach, we waren al een eind in de jaren 60 toen mijn vader nog voor 'zwartzak' uitgescholden werd toen hij op 11 juli zijn Leeuw uit het raam liet hangen (en met "zijn leeuw" bedoel ik dan nog maar zijn vlag).
Maar ondertussen zijn we een paar staatshervormingen verder, en is de Vlaamse Leeuw het officiële symbool van de Vlaamse Gemeenschap geworden.
Wie nu nog die dwaze associatie maakt komt wel héél ver achter.
Questing Beast
maandag, 2 oktober, 2006 - 23:07Sorry hoor, maar ik vind het bijzonder grappig hoe iedereen hier bijzonder veel belang schijnt te hechten aan symbolen. Waarom eigenlijk? Omdat iedereen toch persé bij de één of andere groep wil horen en zich dan maar rond een vlag wil scharen? Ik weet het niet hoor, ik vraag het mij maar af. Persoonlijk laten vlaggen of letters op auto's mij bijzonder koud. Ik lach me dan ook altijd een kriek als ik ergens een groepje heethoofden een Amerikaanse vlag zie verbranden. Maar ik heb eveneens al gezien dat er Amerikanen zijn die dan beginnen te schuimbekken. Raar.
Jöe
dinsdag, 3 oktober, 2006 - 08:26Wel, Beast, ik lach me al een kriek als wie dan ook maar een vlag uithangt. (nuance: bij LVB's stars 'n stripes was het een monkelende glimlach)
enne staat het verbranden van die US vlag niet bij hen vermeld als zware criminele activiteit? dat is pas om te gieren!
Peter Fleming
dinsdag, 3 oktober, 2006 - 09:21de Vlaamse leeuw is toch de officiële vlag van de Vlaamse gemeenschap
@Joe: ik dacht niet dat verbranding van de US vlag een misdrijf is in de VS, dat idee is onlangs nog wel eens geopperd, maar niet aangenomen
raf
dinsdag, 3 oktober, 2006 - 11:15Degenen die de Amerikaanse vlag verbranden, zien daar op dat ogenblik meer in dan een gekleurd doek. De mens houdt precies van symbolen, dat kan je toch overal vaststellen. Niemand is verplicht om bv. de Vlaamse Leeuw geweldig te vinden, maar moeten daarom de 'liefhebbers' geschoffeerd worden?
Vanzwam
woensdag, 4 oktober, 2006 - 11:22Van iemand die veel goesting had om een politiek andersdenkende onder de trein te duwen meen ik dat hij maatschappelijk en politiek niet veel te vertellen heeft. Dus ook niet over sympboliek.
Of begrijp ik niets van dergelijke verdraagzamen?
Questing Beast
woensdag, 4 oktober, 2006 - 11:33@Vanzwam: voor diegenen die deze blog slechts occasioneel bezoeken er misschien even bijvermelden over wie je het hebt. Jouw reaktie kan namelijk zowel op Fillet als op diegenen slaan die gereageerd hebben. Persoonlijk heb ik niet graag dat iemand de indruk zou krijgen dat ik mijn politieke tegenstanders onder een trein wens.