Drempels en voorwaarden voor het indienen van kieslijsten
De PVDA West-Vlaanderen is verontwaardigd over de voorwaarden om mee te doen aan de verkiezingen. Tenminste, die waaraan de niet in het parlement vertegenwoordigde partijen moeten voldoen. De spelregels worden opgelegd door partijen die tot over hun oren mee verantwoordelijk zijn voor de huidige politieke crisis.
Woordvoerder van de linkse partij Raoul Hedebouw: “Om lijsten in alle arrondissementen neer te leggen, moeten we 5.000 handtekeningen ophalen voor het Nederlandstalig kiescollege en 5.000 voor het Franstalig kiescollege van de Senaat. Maar dat is nog niet alles, want voor de Kamer vraagt men 500 handtekeningen per provincie. Dat betekent 15.000 handtekeningen ophalen op minder dan twee weken. Onnodig te zeggen dat dit systeem ervoor zorgt dat de traditionele partijen ‘geen last’ hebben van andere lijsten.” De PVDA vraagt dan ook een uitzonderlijke afwijking gezien de uitzonderlijk korte periode die ons rest.
Bovendien: zolang er geen officiële datum is voor de stembusgang is, weten we niet welke datum op de te ondertekenen documenten moet. “Als de verkiezingen doorgaan op 13 juni moeten onze peterlijsten op 14 mei binnen zijn”, reageert Raoul Hedebouw.
Er is nochtans een andere oplossing. “De partijen die in het parlement zitten, mogen tekenen voor andere lijsten. We hebben de handtekening nodig van zes parlementsleden. We spraken verschillende politieke partijen aan. Sommige weigerden. Anderen beloofden ons hun handtekening, maar het blijft wachten op een formeel akkoord. Hun steun zou welkom zijn. Maar een en ander toont ook aan dat de huidige wetgeving ons afhankelijk maakt van de goede wil van politieke tegenstanders, tenminste wat verkiezingsdeelname betreft.”
De PVDA zal hoe dan ook overal lijsten indienen, zelfs als niet genoeg parlementsleden tekenen voor de indiening van de lijsten. “Al twee dagen lang mobiliseren we onze 4.000 leden om België de kans te geven te stemmen op een unitaire partij die de crisis wil doen betalen door de miljonairs. En niet door Jan met de pet. We geraken er wel!”, heeft de jonge woordvoerder van de PVDA er vertrouwen in. “Maar na het ophalen van handtekeningen is het werk nog niet gedaan. We moeten die handtekeningen immers gaan homologeren in alle gemeenten. Dat zal dagen en dagen in beslag nemen: een periode waarin we geen campagne kunnen voeren. Nochtans is de straat een belangrijk terrein voor een partij als de PVDA, die geen geld heeft voor metershoge reclameborden.”
Daarom doet de PVDA een oproep aan de verschillende media in dit land. “Er is een grote degout bij de mensen die zich wel eens zou kunnen vertalen in een stem aan een niet-traditionele en niet-nationalistisch partij. We pleiten dus voor een systeem van toegang tot de pers, zoals dat in Frankrijk bestaat. Daar komen alle partijen even lang aan het woord en mag de kiezer beslissen.”
Persbericht PVDA West-Vlaanderen, 3 mei 2010
Reacties
Koen G.
dinsdag, 4 mei, 2010 - 13:11"Democratie" op zijn Belgisch ... Ik ben allesbehalve links, maar heb begrip voor de reactie van de PVDA. De gevestigde partijen doen er alles aan om aan de macht te blijven door kleinere initiatieven geen kans te geven om te groeien.
Dirk DT
dinsdag, 4 mei, 2010 - 14:08De uitsluiters Uitgesloten.
dendof
dinsdag, 4 mei, 2010 - 18:45De mensen die voor de senaat tekenen mogen ook voor de kamer tekenen natuurlijk; dat moeten geen andere ventjes zijn. We zoeken dus 10K ondertekenaars voor die 15K handtekeningen.
Als het de commie-bastards te moeilijk is om 1000 sympathiserende proletariërs per provincie te vinden (wat neerkomt op wat? 50 per kandidaat?), dan kunnen ze zichzelf beter ontbinden.
Herteleer
dinsdag, 4 mei, 2010 - 20:41In een democratie moet iedereen zich met elk programma aan de kiezer kunnen presenteren, ook al staat niemand erachter. Zonder de goedkeuring van anderen al dan niet politici.
dendof
woensdag, 5 mei, 2010 - 06:51@Herteleer
Ik heb weinig zin om mij door een hele hoop nitwits te worstelen als ik mijn kiesbrief invul.
500 ondertekenaars voor een lokale lijst of 5000 ondertekenaars voor een vlaamse lijst, dat lijkt mij helemaal geen hoge drempel.
HugoM
woensdag, 5 mei, 2010 - 08:03"Ik heb weinig zin om mij door een hele hoop nitwits te worstelen als ik mijn kiesbrief invul."
In dat geval zou de ex-DDR een kolfje naar je hand zijn, of misschien wel Noord-Korea. Daar werden/worden "nitwits" terdege geweerd, en kon/kan je ook zonder leesbrilletje makkelijk op de goede partij stemmen.
Natuurlijk hebben wij geen boodschap aan de belgicistische PVDA die het laatste kapitaal uit den belziek wil wegjagen. Maar mogen ze zich a.u.b. zonder bureaucratisch geboycot aan de kiezer voorstellen?
Leo Norekens
woensdag, 5 mei, 2010 - 09:21Ze zullen zeker ontroerd zijn door de steun van al die "rechtse zakken" hier: als ze mijn handtekening kunnen gebruiken, mogen ze langskomen.
Ik zal ze met alle plezier geven, en let wel: om principiële redenen (niet eens met de bedoeling de versplintering op de linkerflank in de hand te werken en de SpA verder te marginaliseren).
Marco
woensdag, 5 mei, 2010 - 12:51Deze maatregelen om concurrenten te weren zijn allesbehalve liberaal en zouden dus best tijdens de volgende staats(her)vorming uit de grondwet verdwijnen evenals de ondemocratische kiesdrempel.
Chrétien
woensdag, 5 mei, 2010 - 17:37dendof: "Als het (...) te moeilijk is om 1000 sympathiserende proletariërs per provincie te vinden"
Bij eerlijke verkiezingen zijn de voorwaarden om mee te doen voor iedereen gelijk. Als lijst A 10.000 handtekeningen moet verzamelen om mee te kunnen doen, dan zou lijst B dat ook moeten.
In Nederland had men tot voor 10 jaar dit systeem, alle kieslijsten moesten evenveel handtekeningen verzamelen om mee te mogen doen. De zittende partijen vonden dit echter teveel werk (te moeilijk) en veranderde de kieswet zodanig dat nu alleen de nieuwe partijen deze verplichting hebben. Tegelijkertijd verdrievoudigde men het aantal handtekeningen dat opgehaald moest worden ....
Staat er niet ergens in de een of andere wet dat de verkiezingen "eerlijk" moeten zijn?
dendof
woensdag, 5 mei, 2010 - 19:10"Als lijst A 10.000 handtekeningen moet verzamelen om mee te kunnen doen, dan zou lijst B dat ook moeten."
In principe heb je gelijk. In de praktijk gaat dat erop neerkomen dat een hele horde x man+paardekop die in een zatte bui besluiten om ook op te komen, mijn kiesbrief tien keer dikker gaan maken.
Het ophalen van een aantal handtekeningen dat slechts een kleine fractie is van het aantal stemmen benodigd voor een zetel is wat mij betreft helemaal geen probleem voor een democratisch bestel. En een vrijstelling voor partijen die het bij de vorige verkiezingen goed deden ook niet.
Er mag gerust wat kaf van het koren gescheiden worden.
@Hugo
Je overdrijft.
Chrétien
donderdag, 6 mei, 2010 - 02:05dendof: "In principe heb je gelijk"
Ach, het is maar of je "eerlijkheid" bij verkiezingen belangrijk genoeg vindt om er een principekwestie van te maken...
Herteleer
donderdag, 6 mei, 2010 - 13:45Het gaan van geen kanten op dat de zetelende machthebbers restricties uitvinden om andere politieke strekkingen moeilijker te maken om zich aan de kiezer aan te bieden. Dat komt simpelweg neer op het installeren van ongelijkheid, en is geen haar beter dan alarmbellen, grendels en andere belemmeringen van democratische beginselen als gelijkheid (om politieke opinie te uiten en verkiesbaar te stellen) en meerderheidsbeginsel (de meerderheid beslist wat beleid wordt uit de veelheid van opinies)
Uiteraard staat het iedereen vrij om ondemocratische opinies en principes naar voor te brengen.
Frank81
woensdag, 12 mei, 2010 - 20:20- op 14 dagen tijd kan niemand plots een lijst indienen.
- kiesdrempels afschaffen!! (Wat is het nut???)
- provinciale kieskringen afschaffen!!! Ofwel de term volksvertegenwoordiging afschaffen.