De Wever: afslanking van redacties is nefast voor kwaliteit
[Ik dank] in eerste instantie De Morgen, en zeker nu vandaag gaat mijn hart wel een beetje uit naar wat er in die krant gebeurt, en hoop ik dat zowel de uitgever als de politieke overheid, dat die collectief hun verstand gebruiken, over de toestand van onze kwaliteitspers, en als wij nu een spiraal naar beneden gaan beleven van de kwaliteit van onze pers, dat dit een zeer nefaste evolutie zou zijn die we ten alle prijze moeten vermijden.
Bart De Wever tijdens de voorstelling van zijn boek "Het kostbare weefsel" in het Huis der Parlementsleden, 5 december 2008
Reacties
Koen Godderis
zaterdag, 6 december, 2008 - 16:23Bart De Wever behoort tot het groepje politiekers waar ik spontaan van moet kotsen. Overigens, betreft het een arrogant klootzakje voor al wie niet meegaat in zijn denkwereld. Van respect voor andere meningen heeft ie nog nooit gehoord.
Naar het publiek toe doen ze alsof ze met de mensen begaan zijn en maar roepen dat ze "dit zullen doen, en dat zullen doen", maar als puntje bij paaltje komt is het enkel om het postje te doen. Ook bij De Wever. Zie maar eens naar het verraad van de N-VA tijdens de laatste verkiezingen. Zo maar even zonder schroom met de totaal onbetrouwbare tsjeven naar de kiezer gestapt, en dan anderhalf jaar later scheiden om zogezegd "hun vel te redden". Laat me niet lachen. De wraak van de bevolking in 2009 zal zoet zijn.
Zowel Bourgeois als De Wever is het enkel te doen om hun zakken te vullen. Daden moet je er alleszins niet van verwachten, want ze zijn een mooi voorbeeld van wereldvreemdheid. En natuurlijk à la Anciaux, gooien met het geld van een ander, en liefst in de richting van de pers. Op deze manier kunnen ze de bevolking van alles wijs maken. Propaganda!
Denk maar aan de 40 miljoen euro die Bourgeois extra gaf aan de VRT. In plaats van 2 keer per week naar de Comme Chez Soi, mochten ze van Bourgeois vanaf nu elke dag. Op voorwaarde dat de N-VA bij de VRT goed werd overgebracht. Bourgeois, Anciaux, De Wever, ... en de rest van de ivoren toren bewoners die de mensen kaal plukken, horen in de politiek niet thuis. Daarvoor hebben ze geen normen en waarden. Laat staan ook maar een beetje voeling met de budgettering die veel gezinnen elke maand dienen te doen.
Dit soort figuren voeden de anti-politiek. Er zit meer bedrog, profitariaat en verraad in De Wever dan water in de Noordzee. In juni 2009 onder de kiesdrempel er mee met die pseudo-Vlamingen. En dat ze al de rest van de zakkenvullers ook maar meenemen. Politiek in Vlaanderen is volledig naar de knoppen. Er is maar 1 partij die de bevolking nog niet heeft verraden. Deze verdient een kans.
BC
zaterdag, 6 december, 2008 - 16:52"Bart De Wever behoort tot het groepje politiekers waar ik spontaan van moet kotsen."
Ik niet. Gisteren zag ik hem in De Keien van de Wetstraat en het was een interessante uitzending. Een van de weinigen die er zich niet voor schamen "conservatief" te zijn. Overigens is hij atheïst en voor het homohuwelijk. Van Rompuy heeft het dan weer niet zo voor het woord "huwelijk" in "homohuwelijk." 'Butt Buddies' dan maar? http://www.southparkstudios...
ivanhoe
zaterdag, 6 december, 2008 - 17:53"Dit soort figuren voeden de anti-politiek. Er zit meer bedrog, profitariaat en verraad in De Wever dan water in de Noordzee"
Ben ik de enigste die bij het na elkaar lezen van deze twee zinnen dacht aan iets met een splinter, een balk en een oog?
OutlawMike
zaterdag, 6 december, 2008 - 17:58Sorry BC maar van BDW moet ik niet alleen kotsen, hij geeft me ook virulente migraine. Het is een vierkant stuk onbenul dat zich lijkt zich te willen profileren als centrum rechts maar die in feite de perfecte belichaming van het gezegde "noch mossel noch vis" vertegenwoordigt. Wie zijn stem aan deze dwaas geeft is zelf een dwaas.
'Een van de weinigen die er zich niet voor schamen "conservatief" te zijn. Overigens is hij atheïst en voor het homohuwelijk.'
QUE??? Geef nu toe BC, dat klinkt toch zo een beetje als zeggen 'ik ben voorstander van supply side economics, daarom stem ik op de Parti Socialiste'.
Mt Koen Godderis ben ik het ermee eens dat er tot nog toe maar 1 partij is die de kiezer nog niet verraden heeft, het VB. Ik voeg er wel ONMIDDELLIJK aan toe dat men zich geen illusies moet maken. Politici zijn politici, en moest het VB ooit aan de macht komen dan verwacht ik tot op zekere hoogte hetzelfde gezeik als bij andere partijen.
Ik moet echter toegeven dat wat consistentie in de boodschap betreft, het VB van niemand lessen moet aannemen. Het is wel spijtig te moeten constateren dat je met een onvervalst conservatief programma anno 2008 moet opboksen tegen de tijdsgeest.
kaylee
zaterdag, 6 december, 2008 - 18:00"Bart De Wever behoort tot het groepje politiekers waar ik spontaan van moet kotsen."
Deze zin klinkt wel bijzonder hypocriet uit de mond van iemand die zelf door heel verstandig Vlaanderen wordt uitgekotst en die al enkele gerechtelijke veroordelingen achter z'n naam heeft staan...
Cogito
zaterdag, 6 december, 2008 - 18:02En hoe zou je Koen Godderis dan van de balk in het eigen oog kunnen beschuldigen? Hij is toch geen politieker?
BC: Als je "conservatief" als BDW bent hoef je er niet verbaasd over te zijn dat de linkse pers je op handen draagt. Dat doen ze alleen met conservatieven die zo conservatief zijn als linksen zouden willen.
Maar BDW draagt wel mijn respect weg. Itt Koen Godderis vind ik niet dat hij "de antipolitiek" voedt. Dat doet in mijn ogen iedere politicus sowieso al, maar BDW niet in het bijzonder. Ik vind 'm een politicus zoals ik er graag zou zien in de partij waarvoor ik zou willen stemmen.
Koen Godderis
zaterdag, 6 december, 2008 - 18:33@Kaylee
In feite zouden dergelijke reacties meteen mogen verwijderd worden wegens off topic, marginaal en tendentieus.
A.Rouet
zaterdag, 6 december, 2008 - 18:42@ Godderis
en niet omdat het leugens zijn? Weet je dan niet dat commentaren als de jouwe voor Valkeniers vervelender zijn dan voor De Wever? Wie zou jou als medestander op prijs stellen denk je?
Koen Godderis
zaterdag, 6 december, 2008 - 18:47@Cogito
Bart Dewever moet je zien als iemand in de raad van bestuur van Fortis. Je denkt dat het goed zit tot de keiharde kater volgt.
Ik ben al wat ervarener zowel professioneel als inzake omgaan met mensen om in een korte tijd te weten met wie ik te doen heb (ben genoeg mensen in mijn leven met gedragsstoornissen tegengekomen, vandaar). Met politici is dat ook zo. In een mum van tijd heb ik ze door. Er zijn maar weinigen in onze politiek die de daad bij het woord zouden voegen als puntje bij paaltje komt. De Wever noch Bourgeois horen daar bij. Eric Van Rompuy is ook zo'n type. Loopt al een halve eeuw met zijn plastieken been rond. En natuurlijk zijn onvermijdelijk geel T-shirtje. Figuren waar al helemaal geen discussie over bestaat zijn Verhofstadt en Leterme. Weg met dit soort van oplichters in 3-delig maatpak.
De Wever is zo iemand die aan je deur komt bellen met een karrevracht lederen jassen. Sympathiek, je naar de mond pratend en van dat meer. Tot je de deur dicht doet en je er achter komt dat het plastieken jassen zijn. Dat soort van mensen zijn dat dus. Ik sta er nog steeds van versteld hoe goedgelovig de mensen zijn. Om maar niet het voorbeeld te noemen van de e-mails waar je eerst aan Afrikanen geld stort om er dan 10 keer meer voor terug te krijgen. Of de dure spullen op e-bay die je voor een prikje koopt.
De goedgelovigheid van de mensen neemt vanuit medisch opzicht ernstige afwijkingen aan. "Vertrouw niemand" is mijn levenswijsheid. Goede afspraken maakt goede vrienden. En dat duurt het langst.
kaylee
zaterdag, 6 december, 2008 - 18:55@Godderis:
Helemaal niet off-topic. Je moet de commentaren lezen aan de hand van wie ze schrijft. En in jouw geval is het dan ook meteen duidelijk wat die commentaren waard zijn: geen bal.
En tendentieus: de feiten zijn wat ze zijn en jouw strafblad dikt mooi aan. En gezien dat verleden zijn jouw commentaren dan ook geheel naar (on)waarde te schatten.
Koen Godderis
zaterdag, 6 december, 2008 - 19:13@Kaylee, vertel eens (omdat je nogal aandringt, je zal anders zo te zien vannacht niet goed slapen). Wat zijn dan wel al die feiten waarover je het hebt van de "crimineel Godderis met strafblad". Ik ben 1 keer in een échte rechtbank geweest. En dan nog geheel op basis van valse beschuldigingen in de privé-sfeer, lees: waar niemand zaken mee heeft (op tijd en stond zal ik me in deze zaak nog wel op een serene manier verdedigen, hetgeen niet van de andere partij kon gezegd worden). Ook 1 keer bij de mediarechtbank VRM geweest die de radiozender die ik aanklaagde (met licentie uitgereikt door Marino Keulen) voor 2 maanden uit de lucht haalde en ware het niet van een speciaal daarvoor in het leven geroepen "lepe" wetswijziging van de Vlaamse regering of het was definitief uit de lucht (die zaak komt de komende maanden aan bod bij de europese commissie). En verder nog een zaak van zo'n 10 jaar geleden waarbij ik nog geld moest van een mediapartij, en dat geld ook via de rechtbank na vrij lange procedure heb gekregen.
Ik word zooooo moe van dit soort van marginale figuren zoals jij Kaylee die overal opduiken om me persoonlijk zwart te maken. Altijd dat off topic en anoniem gedoe. Man toch. Wat lopen er toch ziekelijk gefrustreerde lutsers rond. Ga eens wat nuttigs doen. Of antwoord gewoon on topic.
New Statesman
zaterdag, 6 december, 2008 - 20:50@Kaylee
'Je moet de commentaren lezen aan de hand van wie ze schrijft.'
Gevaarlijke redenering. Het is dus niet de mening of de feiten die van belang zijn, maar wel degene die ze verkondigt?
Maw als ik morgen een politieke tegenstander een wijsheid hoor verkondigen, moet ik het daar niet mee eens zijn, want de persoon staat boven de mening.
Koen Godderis
zaterdag, 6 december, 2008 - 21:14@outlow mike ... "Wie zijn stem aan deze dwaas geeft is zelf een dwaas".
Hmmm ... Bart De Wever zou ik niet bestempelen als dwaas. Beschikt over de nodige intelligentie. En dat is nu net het nadeel voor de bevolking. Dit soort figuren kan de bevolking gedurende heel lange tijd in het ootje nemen. Bart De Wever is gewoon boven alles "onbetrouwbaar". Een Vlaams Nationalistische Tsjeef.
Iemand die zich nog de uitspraken herinnert van De Wever kort na de breuk met de CD&V? Awel, hij was daar al bezig om opnieuw toenadering te zoeken tot hen. Zo van "er mag dan wel een breuk zijn, maar wij leunen het dichtst aan bij de CD&V". Komaan zeg, daar breekt toch iedereens klomp van? Maar aan de andere kant is er een spreekwoord dat zegt: "Soort zoekt soort". Onbetrouwbare tsjeven zijn dikke vriendjes met de al even onbetrouwbare De Wevers en Bourgeois van politiek Vlaanderen.
En dat bedrog bij de N-VA is beginnen met de verkiezingen van 2004 en is niet meer opgehouden. Bourgeois zou "niet in een regering stappen alvorens B-H-V was gesplitst". Het verhaal is ondertussen bekend. Geen B-H-V, wél Bourgeois op de eerste rij om zijn zakken te vullen. Ze hebben hem trouwens van zijn ministerpost moeten trekken na de breuk met de CD&V. Macht werkt nu eenmaal verslavend en corrumperend, vooral bij watjes. Mensen zonder ruggegraat.
Geef me dan maar de harde lijn van Dewinter en Vanhecke. Niet plooien, recht door zee. Met zo'n paracommando's ga je naar de oorlog. Niet met die pannelat van een Bourgeois of papzak van een De Wever. En wat die oorlog betreft, de vijand is bekend: Wallonië. Elk jaar 12 miljard euro aan diefstal van Vlaams geld.
Ben benieuwd hoe de kiesresultaten in 2009 zullen zijn. Wel opmerkelijk is de nieuwe naam voor de SPa. Bert Anciaux heeft daar opgehamerd. Hij wil zijn stempel doordrukken. Het wordt nu 'Vlaamse Nationaal-Socialisten'. Naar hun grote nationaal-socialistische voorbeeld uit Duitsland. Die had ook moeite met andere meningen.
Koen Godderis
zaterdag, 6 december, 2008 - 21:25@New Statesman
Als er wetsvoorstellen komen van het Vlaams Belang worden die ongeacht de inhoud eveneens sowieso verworpen. Want het zijn wetsvoorstellen van het Belang. Ja, zo bekrompen zit politiek Vlaanderen in elkaar. Maar ah, dat keert zich allemaal als een boomerang. Het VB ging nu al 14 keer vooruit tijdens de verkiezingen. Ook bij de laatste verkiezingen van 18 naar 19% op federaal vlak. "Het gaat slecht bij het VB", hoor je dan bij de regimepers. Daar heb ik in elk geval nog niets van gemerkt. Wel integendeel. De rangen zijn als nooit te voren nog meer gesloten. En klaar om de oorlog in juni 2009 van de politiek correcte (ook wel PoCo's genaamd) te winnen. Valkeniers zijn charisma is eveneens groeiende. Net zoals een sporter dat doet, is het Vlaams Belang aan het opbouwen om weer te pieken in juni 2009.
Ik haal tegen die tijd alvast weer een grote doek in huis, om het linkse kwijl van mijn tv-scherm te vegen. Altijd leuk om zien dat kwijl langs die lange gezichten van onze grote "democratische" wereldverbeteraars op de avond van de verkiezingen.
Cogito
zaterdag, 6 december, 2008 - 22:49@Koen: wees niet ongerust: die "kaylee" is zo doorzichtig als wat.
Ik dacht dat Anciaux nu net de huidige naam wilde behouden: Socialistisch Progressieve Anciaux.
Koen Godderis
zaterdag, 6 december, 2008 - 23:13@cogito: 2008 werd de doorbraak van de containerbegrippen. "Links liberaal", "progressieve socialisten", enz ...
Ik ben nog een beetje aan het zoeken wat nu in feite het eerste "enggeestige containerbegrip" (=pleonasme) was wat werd gebruikt door politiek correct Vlaanderen. Was dat niet "racisme" of "discriminatie"? Deze containerbegrippen zijn jammer genoeg een beetje op de achtergrond verdwenen. Ik vond ze anders wel leuk. Als je 1 kwaad woord wist te zeggen over de mislukte multicul of het immigratiebeleid kreeg je steevast het verwijt van "racist" naar de oren geslingerd. Waarbij de PoCo van dienst zichzelf alleen maar grandioos belachelijk wist te maken.
Progressief is op dit moment het meest gebruikte containerbegrip. Gennez kan geen zin uitspreken of er zit minstens 1 keer het woord progressief in. In werkelijkheid kunnen we er eens smakelijk om lachen. Zo zijn ze voor de hoofddoek bij de vrouw. Hét toonbeeld van de onderdrukking van de vrouw. Iets waardoor we meteen 200 jaar terug in de tijd worden geslagen.
Ook dat eeuwige enggeestige denken in klassen. "Arbeiders contra bazen" (kapitalisme). Maar jongens toch, ze hebben allebei mekaar nodig. Laat de bazen toch eens geld verdienen, dat is dan een appeltje voor de dorst wanneer het eens slecht gaat. Pompen ze het geld terug in de onderneming, want niemand wil zijn zaak zien failliet gaan. Maar nee, van de minste acute aanval van jaloezie trekken ze hun rooie, groene en blauwe vuilzakken over hun kop. Alwaar ze een chronische diarree aan eisen afvuren richting bazen.
Conclusie? Die sossiessen zijn niet progressief, maar REGRESSIEF. Of om het met klare taal te zeggen: passé!
Koen Godderis
zaterdag, 6 december, 2008 - 23:22Kan iemand mij eens uitleggen wat met "links liberalisme" bedoeld wordt? Heb ik nooit gesnapt. Nu ja, ik ben dan ook niet van de slimsten. Neem me niet kwalijk.
LINKS staat voor een sterke overheid die het denken en doen van de burger zoveel mogelijk overneemt (leidt vaak tot het verwijt van "overheidsbetutteling").
LIBERAAL staat voor een zoveel mogelijke privatisering van overheidsbedrijven. En de verantwoordelijkheid ligt niet bij de overheid, maar zoveel mogelijk bij het individu zelf.
LINKS LIBERALISME = een zo sterk mogelijke overheid die het individu beperkt om het individu op deze manier zoveel mogelijk vrijheid en verantwoordelijkheid te geven.
Ik denk dat iedereen nu weet wat er met "links liberalisme" precies bedoeld wordt. En dat ge dat allemaal zo geloofwaardig aan diverse mensen kunt kwijt geraken. Ik ben bezorgd over het IQ van onze maatschappij. :)
Benny Marcelo
zondag, 7 december, 2008 - 00:16Amai koen Goderis jongen, gij zijt op retraite geweest zeker?
fcal
zondag, 7 december, 2008 - 01:03Van de mens beweert men dat het een waarheidslievend dier is, maar zijn gewoonte om te liegen is op stukken na niet zo uitzonderlijk als zijn bereidheid van alles en nog wat te geloven.
Ponsonby 1991
Opgedragen aan alle goedgelovige Vlamingen
EricJans
zondag, 7 december, 2008 - 03:09Ik vind dat Bart het naar behoren politiek goed gespeeld heeft... naar de Belgische maatstaven die voor politiek moeten doorgaan.
Goed, Bart heeft zijn 'kans' gehad en het is niet gelukt. Nu is het tijd voor conclusies, toch?
In de eerste plaats voor Bart zélf en voor zijn partij, de n-va.
Het is tijd voor Vlaamse frontvorming en als Vlaming en Vlaams-nationalist zou ik BDW willen oproepen om een initiatief te nemen over de partijgrenzen heen om die frontvorming (een gebundeld eisenpakket op een persconfetentie) in beeld te brengen.
Bart heeft altijd gezegd een tegenstandr te zijn van het cordon.
Welnu: hij kán onmogelijk ontkennen dat een aantal eisen deelt met het VB. Benieuwd of hij samen met FDW eens een simpele persconferentie zou durven organiseren met een gebundeld n-va&VB eisenpakket.
Je zou bij cd&v de poppen nogal aan het dansen zien gaan. Doen, Bart!
Koen Godderis
zondag, 7 december, 2008 - 09:15@EricJans: Het verschil tussen Bart De Wever en Filip Dewinter is dat de één zijn geloofwaardigheid opgebrand is (heeft die overigens in werkelijkheid nooit gehad), en de ander die doorheen de jaren heeft behouden. De frontvorming waarover je spreekt, laat die dus maar voor wat ze is. De N-VA heeft, als het op postjes aankomt, meer met het Belgisch unionistische B.U.B. te maken dan met het Vlaams Nationalisme. Als je op oorlogspad trekt om de vijand te verslaan, is het beter om die watjes van de N-VA thuis te laten. Heb overigens nooit begrepen wat die Forza Flandria moest voorstellen. Een samenraapsel van onbetrouwbare en betrouwbare Vlaams Nationalisten. Dat trekt er nogal op.
@Benny Marcelo: Hé maat, oe ist? :) In de zomer is dat hier nogal druk, vandaar.
traveller
zondag, 7 december, 2008 - 09:20@ Eric Jans
Ik ben de tribulaties van BDW en consoorten in de VU niet vergeten.
Nadien de kartel-story die hem een enorme publiciteit ten koste van de CD&V opleverde, maar verder geen bal aan Vlaanderen.
Vandaag geloof ik niet dat hij nog de minste meerwaarde aan Vlaanderen kan opleveren.
EricJans
zondag, 7 december, 2008 - 09:35Misschien zal BDW er zijn bijverdienste als columnist van De Morgen en De Standaard er niet voor over hebben. Maar zo'n nauwere samenwerking zou wel degelijk winst voor Vlaanderen opleveren.
Ik pleit er daarom onverminderd voor. Vergeet niet dat zélfs Hugo Schilz aan het eind van zijn leven contacten blijkt gelegd te hebben met Annemans en co. Spirit heeft daardoor waarschijnlijk de communautaire dialoog over B-HV in 2005-06 afgeblazen op instructie van Schilz.
Kijk: als we willen scoren zullen we op één of andere manier aan die belgicisten moeten tonen dat we onze (hoofdzakelijk door hen georganiseerde) geschillen weten te overstijgen, al was het maar in beperkte mate.
BDW moet als politicus nog steeds bewijzen dat hij boven dat cordon sanitair staat. Dat heeft hij zelf gezegd, maar ik heb hem nooit één positieve daad richting VB weten stellen.
Het zou de Belgicisten nochtans op hun grondvesten doen daveren en ze doen er alles aan om het te verhinderen.
Al denk ik niet dat BDW er de politieke moed voor kan opbrengen, het zou een voltreffer van formaat zijn en het kost niets. Een kopje koffie en een kwartier tijd kan volstaan.
traveller
zondag, 7 december, 2008 - 09:40@ Eric Jans
Akkoord dat het de moeite waard zou zijn maar... hij zal het niet doen. Steeds een gebrek aan moed.
De Vlaamse politiekers hebben nog steeds niet door dat dit land naar de kl.... is. Ze denken nog steeds dat de "soep wel zal koelen zonder blazen" of zelfs dat de Vlaming het zelf beu zal worden om voor het VB te stemmen.
Met de huidige economische toestand, we zijn nog maar aan het begin, hebben ze geen enkele kans.
traveller
zondag, 7 december, 2008 - 09:46@ Eric Jans
Schiltz deed dat als hij niet meer actief was en achter de schermen een zekere toekomstige "recuperatie" kon uitvoeren, zodanig dat na zijn dood die ene goede poging hem toch nog een kleine pro-Vlaamse reputatie kon garanderen.
Schiltz was een parvenu die op de Vlaamse kap in het belgische salon-huishouden terecht kwam.
Ik ken bepaalde zaken uit zijn privé leven die juist dezelfde richting uit gaan.
RIP
Koen Godderis
zondag, 7 december, 2008 - 09:52@EricJans:
Dat de N-VA maar eerst ervoor zorgt dat ze in juni 2009 boven de kiesdrempel raken, want na het bedrog met de CD&V zal dat niet zo gemakkelijk zijn. Ze zeggen wel zelf dat ze hun vel hebben gered door het kartel op te blazen, maar de verkiezingsbeloftes waren duidelijk: "Geen regering alvorens de staatshervorming rond is". Maar wat gebeurde is dat de N-VA in kartel bleef OOK toen er een regering was.
Overigens was dit niet het enige bedrog van de N-VA. Ze hebben de laatste jaren niets anders gedaan dan hun beloftes ingeslikt. Weg met dat soort oplichters. Politiekers moeten van hun woord zijn, en dat zijn ze allesbehalve bij de N-VA.
De VU van Anciaux ligt al aan diggelen, tijd om die andere helft, de VU van De Wever en Bourgeois, op te doeken. RIP VU. En dat komt geen dag te vroeg. We hebben met die gasten enkel Vlaams volksverraad gekend. De die hards zijn gebleven, nl. de Vlaams Blokkers. Betrouwbaarheid, en volharding worden beloond!
de naamloze
zondag, 7 december, 2008 - 12:53@ Goderis : Wat is het alternatief voor politici die hun woord inslikken ? Politici die enkel kunnen garanderen dat ze in de oppositie blijven en klagen dat de regering hun programma weigert uit de voeren ? Het bedrog met de CD&V ? Een kwart van de kiezers wordt al jaren bedrogen en voelt zich daar gelukkig bij. Wat sta je toch te klagen ?
@ EJay : Politieke moed ? En wat moet het VB doen ? Dan hooghartig de voorzet van BDW weigeren en voorstellen dat er 199.999 mogen overstappen (in het cordon)? Wat jij voorstelt of suggereert is de reinste politieke zelfmoord.
@ Traveller : Politieke moed ? Bart De Wever is er wel in geslaagd jaren te schrijven in de linkse pers en de linkse kiezer week na week te confronteren met een andere visie. Wie van die extreme partij heeft beter gedaan, en bleef gedurende die jaren niet dag na dag zijn eigen groot gelijk verklaren zonder enig wederwoord van die leuteraars die geen eigen mening hebben?
Over welke tribulaties heb je het eigenlijk ? De tribulaties van het VB die er enkel voor gezorgd hebben dat de Vlamingen met een negatief imago opgezadeld werden ? De tribulaties die er enkel voor gezorgd hebben dat de regering jaar na jaar linkser werd en een kwart van de burgers uitgesloten werden? De tribulaties die ervoor zorgden dat het in dat rechtse oppositiekamp zo gezellig geworden is ? De tribulaties die ervoor gezorgd hebben dat de oppositie binnen de regering gevoerd wordt, en daarmee de democratische oppositie monddood gemaakt wordt ?
Of vertel mij eens wie uw grote voorbeelden zijn van de twee laatste jaren en wat ze gepresteerd hebben. Wat al bij al het zou kunnen dat ik mij schromelijk vergis.
Mijn conclusie is eenvoudig : de N-VA heeft gerealiseerd wat er mogelijk was, en heeft gefaald op wat niet haalbaar bleek. De juiste vaststelling is dat zij wel degelijk helemaal alleen gedurende twee lange jaren op het communautaire debat gewogen heeft. Alleen was haar soortelijk gewicht te klein om tot resultaten te komen. En dat soortelijk gewicht was te klein omdat de "echte" Vlamingen verdeeld zijn. Kijk maar naar de IJzertoren en al wat daarmee verband houdt.
Koen Godderis
zondag, 7 december, 2008 - 17:32Naamloze, als er 1 partij is die tot nu toe altijd geloofwaardig is gebleven en zijn kiezers nog nooit heeft bedrogen, dan zal het wel het Vlaams Belang zijn. Geef eens specifiek een voorbeeld waar het VB zijn kiezers heeft bedrogen.
NR
zondag, 7 december, 2008 - 18:58Het VB heeft het gemakkelijk. Ze moeten nooit in "bad" en ze moeten dus nooit hun verkiezingsbelofte trachten te verwezenlijken. Toegegeven, het is omdat de andere hun het niet toe laten, maar ik zie niet in dat ze veel zouden verschillen met andere politieke partijen.
De N-VA daarentegen heeft me aangenaam verrast. Ze stapten niet zelf in de federale regering en bliezen het kartel later op. Dat ze zo lang hebben meegedraaid is voor een deel te wijten aan Yves Leterme die maar bleef een grote staatshervorming beloven.
OutlawMike
zondag, 7 december, 2008 - 19:03Correctie. Ze mogen nooit in bad.
De fixatie van het VB op secessie is een blok aan hun been. Een slimme strateeg zou dat agendapunt over een periode van laat ons zeggen acht tot tien jaar geruisloos naar het achterplan moeten laten verdwijnen.
raf
zondag, 7 december, 2008 - 21:07Ik lees hier voor de zoveelste maal wat volgens mij 'de kwaal' is van menige politiek-bewuste Vlaming: ik wil het voor de volle 100%, ik wil het nú, en wie mijn mening niet deelt is een verrader...
Willen we eindelijk stoppen met het afstoten van onze eigen elite? Me dunkt dat Vlaanderen in de loop van de geschiedenis voldoende geleden heeft aan aderlating.
traveller
zondag, 7 december, 2008 - 21:59@ raf
Elite? Waar? Welke?
We willen alles nu? We willen alleen onafhankelijkheid en we willen er voor betalen.
raf
zondag, 7 december, 2008 - 22:07@traveller:
Geen elite, geen brains, nergens?
Dan blijft er maar één ding over: pakken wat je hebben wilt.
Meer dan dertig jaren zeuren in de oppositie en als brave burgers parlementaire (of andere) wedden opstrijken, is dat een alternatief?
traveller
zondag, 7 december, 2008 - 22:22@ raf
Elite is nog wat anders dan brains.
Ik begrijp onder elite:
-morele kwliteit
-brains
-eruditie
-communicatie kwaliteit
Wie is dat in de belgische politiek?
We hebben hansworsten en tafelspringers, geitenboeren en slangenbezweerders, maar geen elite.
De Vlaamse elite wil zich gewoon niet mengen in de politiek, te smerig.
NR
zondag, 7 december, 2008 - 22:34Volmondig akkoord met Raf. Er moet eens een einde komen aan "ik ben de puurste". Het doet me bijna denken aan de vroegere interne strijd bij de communisten. (zie "Les mains sales"). Natuurlijk betekent dat niet dat dit je toelaat om plots in de regering je schip plots te gaan draaien (zoals liberaal oppositievoerder Verhofstadt die zich omtoverde in de paarse eerste minister Verhofstadt), maar dat eindeloos verwijt aan mensen die toch nog iets trachten te verwezenlijken, komt krampachtig over.
traveller
zondag, 7 december, 2008 - 22:39@ NR
Welke verwezenlijkingen?
raf
zondag, 7 december, 2008 - 22:40@traveller:
De Vlaamse elite wil zich gewoon niet mengen in de politiek, te smerig.
Als dat al waar zou zijn, is dat geen vaandelvlucht?
En die kwalificaties die jij opsomt: bevestigt dat niet wat ik 'de kwaal' noemde? Wij gaan (dapper) voor de 100%, met minder kan je niet tevreden zijn. Intussen gaan we samen met dit land ten onder (ik chargeer), maar wij hebben gelijk...
LVB
zondag, 7 december, 2008 - 22:46Merk op dat dit een citaat was over de afslankingen bij diverse krantenredacties. Maar alleen al de naam "Bart De Wever" werkt bij sommigen blijkbaar als een rode lap op een stier.
Koen Godderis
zondag, 7 december, 2008 - 22:49@traveller
De collectieve verarming van het Vlaamse volk. Voorwaar, een schone verwezenlijking!
NR
zondag, 7 december, 2008 - 23:23@ Luc: eigenlijk onbegrijpelijk. Ze kunnen blijkbaar allemaal meegaan met Gennez's "grote gelijk".
fcal
maandag, 8 december, 2008 - 02:22@ EricJans
Volledig eens met uw stellingname. Ik zou ze zelfs uitbreiden tot een kartellijst LDD-NVA-VB. Het moet toch mogelijk zijn met een minimumprogramma van eigen Vlaamse verantwoordelijkheid en democratie naar de kiezer te stappen.
Het bewijs is geleverd: na een maandenlange onderhandeling met onze Zuidelijke medelanders kwam er niets uit de bus en schikten de "democratische partijen" aan de Vlaamse kant zich weer in hun knechtjesrol en voortdurende onmondigheid. Ze mogen er zelfs het volk en de burgers, die ze vertegenwoordigen, verder afpersen en bestelen.
De democratische toekomst behoort hen toe, die de enge Vlaamse partijpolitiek weten te overstijgen. Men doet er goed aan dit serieus en in al zijn internationale aspecten voor te bereiden, want straks wordt naar alle waarschijnlijkheid Wallonië Frans grondgebied en Brussel een Europees district.
joe
maandag, 8 december, 2008 - 08:09@traveller: "De Vlaamse elite wil zich gewoon niet mengen in de politiek, te smerig."
Akkoord, maar ik zou iets willen nuanceren: vele vlaamse "elitairen" willen geen politiek uithangbord zijn omdat ze zich aldus kunnen verbranden. En ze moeten niet perse politieker zijn want ze kunnen nog iets anders. natuurlijk mengen velen zich via omwegen en "in discretie" wel in de politiek. voor mij niet gelaten, dat maakt het zelfs spannender en smeuïger.
traveller
maandag, 8 december, 2008 - 10:26@ luc
Als je de intieme gedachten van BDW zou bloot leggen zou je vast stellen dat hij zich zeker elitair voelt.
Het is het eeuwige Vlaamse gevecht dat al duizend jaar duurt tussen volk en leiders, waarbij de "volkstribunen" het steeds haalden op de elite, die uiteindelijk naar Nederland trok.
Zo ver staan die topics niet van elkaar.
@ joe
Je hebt gelijk voor wat betreft de "valse elite" waarvan er spijtig genoeg een heel pak zijn, vooral links en dat zeg ik niet om jou op stang te jagen, het is gewoon zo. Ik beschouw de CD&V ook links.
@ raf
Vaandelvlucht natuurlijk, maar ik kan ze wel begrijpen, een echte Vlaamse voorman moet al heel sterk staan om de aanvallen op zijn privé leven te kunnen doorstaan.
raf
maandag, 8 december, 2008 - 10:29Als ik het vertaal: onze elite is bang zich te verbranden (geldt dat enkel voor dit land?), en de al te zeldzame politici met talent voldoen niet aan onze hoge verwachtingen en dienen dus afgeschoten te worden.
traveller
maandag, 8 december, 2008 - 10:37@ raf
Met dit verschil dat in andere landen de elite van de meerderheid van de bevolking niet wordt gebroodroofd.
raf
maandag, 8 december, 2008 - 11:03'En ze moeten niet perse politieker zijn want ze kunnen nog iets anders. natuurlijk mengen velen zich via omwegen en "in discretie" wel in de politiek. voor mij niet gelaten, dat maakt het zelfs spannender en smeuïger.'
Spannender en smeuïger: tot meerdere eer en glorie voor de Humo's en de Knacks?