De grote zap voorwaarts
Voor de VRT is het deze week een speciale mediaweek. Alle radio- en tv-netten besteden aandacht aan de toekomst van de media. Een speciale website, Media Morgen, bundelt een aantal ideeën van opiniemakers. Zondagavond wordt de crossmediale week besloten met een groots opgezette show, "De Grote Zap Voorwaarts". Bart Peeters en Jan Van Rompaey praten er met bekende en minder bekende Vlamingen over hun mediaverwachtingen, en presenteren de resultaten van een onderzoek over het gebruik van digitale televisie en internet. De kijker kan deelnemen door 30 meerkeuzevragen te beantwoorden via SMS of iDTV en op die manier zijn eigen kijkersprofiel bepalen. Je zal mij in de uitzending live aan het werk zien en horen als nieuwsblogger. Afspraak dus op één, zondag om kwart voor negen. En voor wie geen tv heeft, zal ik in de loop van de uitzending via deze weblog verslag uitbrengen.
UPDATE 04-06-06 08:23 - Ik kreeg zonet een telefoontje met het nieuws dat op de valreep is gebleken dat er wegens tijdsgebrek moet gesnoeid worden in het aantal items. Het blog-item is gesneuveld, samen met drie andere items. Geen LVB dus, vanavond in De Grote Zap Voorwaarts. Toch maar kijken, want het gaat over de toekomst van de media!
Of "Media Morgen" en "De Grote Zap Voorwaarts" bedoeld zijn om de publieke opinie warm te maken voor de digitale themakanalen die de VRT wil opzetten, en waar de politiek in het algemeen, en mediaminister Geert Bourgeois in het bijzonder niet zo warm voor lopen? Net nu er een nieuw beheerscontract tussen overheid en omroep in de maak is? Dat vroeg ik mij allemaal af, en dat vroeg ik aan de mensen die mij contacteerden voor mijn deelname aan de uitzending. Nee hoor, dat heeft er allemaal niets mee te maken, zo werd mij geantwoord. Maar als ik straks iets anders hoor, dan verneemt u het wel.
UPDATE 04-06-06 08:23 - Ik kreeg zonet een telefoontje met het nieuws dat op de valreep is gebleken dat er wegens tijdsgebrek moet gesnoeid worden in het aantal items. Het blog-item is gesneuveld, samen met drie andere items. Geen LVB dus, vanavond in De Grote Zap Voorwaarts. Toch maar kijken, want het gaat over de toekomst van de media!
Of "Media Morgen" en "De Grote Zap Voorwaarts" bedoeld zijn om de publieke opinie warm te maken voor de digitale themakanalen die de VRT wil opzetten, en waar de politiek in het algemeen, en mediaminister Geert Bourgeois in het bijzonder niet zo warm voor lopen? Net nu er een nieuw beheerscontract tussen overheid en omroep in de maak is? Dat vroeg ik mij allemaal af, en dat vroeg ik aan de mensen die mij contacteerden voor mijn deelname aan de uitzending. Nee hoor, dat heeft er allemaal niets mee te maken, zo werd mij geantwoord. Maar als ik straks iets anders hoor, dan verneemt u het wel.
Reacties
Neverbeendead Religion
vrijdag, 2 juni, 2006 - 09:28Media morgen zal weer voornamelijk over media vandaag gaan en dan wacht men om de media van morgen op een vandaag behandeld te zien op dezelfde manier zoals vandaag:
Uit de vaststelling dat men bepaalde nieuwe fenomenen niet meer kan ontkennen.
( http://blog.vrt.be/wordp/in... )
Edward
vrijdag, 2 juni, 2006 - 11:45@Luc : dat wordt die medewerkers natuurlijk niet verteld, maar in het grotere plaatje is de voornaamste drijfveer natuurlijk om politieke druk uit te oefenen ten einde die extra dotatie binnen te rijven...
Ik heb de voorbije week met veel interesse naar de programma's hierover in Alinea op Klara geluisterd, maar om dan naar Bart Peeters te zitten kijken... mijn maag begint al te keren bij het idee.
Ik zie jouw bijdrage wel hier verschijnen op maandag ! ;-)
Briggs
vrijdag, 2 juni, 2006 - 12:49Tiens en ons nodigen ze niet uit? :)
Wellicht zal het politieke aspect wel een rol spelen...zoals Witte VS Verhofstadt (Hofstadt-groep :) ).
Jesse
vrijdag, 2 juni, 2006 - 13:08Ik had eigenlijk graag gehad dat ze zulke programma's ook op het internet beschikbaar maken. Als het dan toch over media morgen gaan, lijkt me dat al een stap in de goede richting ;).
Succes Luc.
Francis
vrijdag, 2 juni, 2006 - 15:01Ik heb het openingsprogramma gezien op Canvas en ik was eigenlijk onder de indruk over wat nog allemaal op ons zal afkomen. De digitalisering van radio en televisie, het feit dat we straks allemaal zelf kunnen radio en TV maken, ik denk dat het landschap de volgende jaren zeer snel gaat veranderen.
Onafgezien van de politieke discussie over de financiering van de VRT denk ik dat het wettelijk kader de technische evolutie nooit zal kunnen bijbenen. Maar het is wel typisch voor onze politici dat ze er niet in slagen vooruit te kijken natuurlijk.
Zijn methodes zijn voor veel kritiek vatbaar maar je kan Mary niet verwijten dat hij geen toekomstvisie heeft. Of misschien heeft hij juist teveel toekomstvisie ?
Willy
vrijdag, 2 juni, 2006 - 16:28Luc, met uw ervaring zul je daar zeker een positieve inbreng aan toevoegen. U hebt immers een immense voorraad aan meningen over van alles en nog wat, waaronder honderden over de nieuwswaarde van de VRT zelf. Lees vooral morgen in HLN een eerste commentaar van LVDK over zijn vraag uit de Stemmenkampioen of de VRT als... betrouwbaar mag worden beschouwd. Kijken naar Bart P. is voor mij zoiets als "mens erger je niet", maar de rest wil ik best zien.
LVB
vrijdag, 2 juni, 2006 - 16:41Om te vermijden dat sommigen te hoge verwachtingen koesteren over mijn "optreden": het is de bedoeling dat ik in ongeveer één minuut vertel wat bloggen is. Voor de rest zal ik wel nog een paar keren in beeld komen terwijl ik aan het bloggen ben. Ik maak namelijk integraal deel uit van het decor! :)
Jöe
vrijdag, 2 juni, 2006 - 17:32"Ik maak namelijk integraal deel uit van het decor"
zoals de bakvisjes van "Domenica In" op de RAI destijds? Of met iets meer textiel?
Neverbeendead Religion
vrijdag, 2 juni, 2006 - 20:17Ondertussen gaat lvb eens bij microsoft internet explorer polsen naar hun interesse om een gratis internet provider te worden met onbeperkte upload en download op basis van een systeem dat de gratis abonnee dwingt om een webbrowser te gebruiken die constant een reclameband laat zien die microsoft verhuurt aan de producenten die reclame willen maken.
Met een systeem dat toelaat om abonnee te worden via een online registratie.
Want misschien is dat ook wel onderdeel van media morgen.
Koenraad
zaterdag, 3 juni, 2006 - 09:10Ik krijg soms het gevoel alsof Vlaanderen hier het warm water heeft uitgevonden. En verschillende studies liegen er niet om, België en Vlaanderen bengelen ergens achteraan in Europa op vlak van internet en haar toepassingen.Hetzelfde met digitale tv.Behalve de kostprijs, daar scoren we erg goed.
Enfin, we kunnen het maar toejuichen natuurlijk.
Toen ik in Australië was in 1999, was men daar al goed bezig met digitale tv en dergelijke.Dat land scoort trouwens op vele vlakken erg goed, op medisch vlak bijv.
Ik kijk uit naar je uitleg Luc! Doe dat goed hé:-)
Sven Bergiers
zaterdag, 3 juni, 2006 - 11:37ben wel benieuwd wat het gaat geven, ik zal zondag zeker op post zijn
Outlaw Mike
zaterdag, 3 juni, 2006 - 12:26"De Grote Zap Voorwaarts" hee?
Moet ik er nog een tekeningske bij maken?
LVB
zaterdag, 3 juni, 2006 - 12:29@Mike: je bedoelt dit? http://nl.wikipedia.org/wik...
ivanhoe
zaterdag, 3 juni, 2006 - 13:23Kijk eens aan LVB, een volbloed liberaal op de "rooie staatszender." Reclame voor een liberaal blog.
Zou die staatszender dan toch nie zo rood zijn zoals velen hier graag geloven?
Jöe
zaterdag, 3 juni, 2006 - 14:08@ ivanhoe: "Zou die staatszender dan toch nie zo rood zijn zoals velen hier graag geloven?"
Ivanhoe, die gedachte houdt velen hier gewoon recht, zo hebben ze nog eens iets om te bashen. En straks gaan ze ook nog beweren dat T. Mary een spa lidkaart heeft.
Neverbeendead Religion
zaterdag, 3 juni, 2006 - 17:21Het doet denken aan een oude grap over het kapitalisme en het communisme.
In afrika, waar een dorp ten dode opgeschreven staat, omdat het er niet regent om te kunnen oogsten en omdat de kapitalisten geen levens hoeven te redden met hun geld in hun prive bezit, passeert zo een kapitalist en die vraagt aan het dorp wat het nu gaat doen waarop een van de dorpelingen antwoordt dat ze al hun bezit gaan toewijzen aan hun collectief zodat hun collectief alles gelijkmatig kan verdelen naar het communistische model waarop de kapitalist antwoordt:Goed geprobeerd.
Kapitalisme tegenover comunisme zit nog steeds niet in een debat waar de aandacht gevestigd wordt op de invloeden op elkaar waardoor men zich anders zou afvragen wat er ondertusen doorheen de jaren al veranderd is aan de originele regeringswijzen.
Waardoor men zich anders ook zou afvragen wat de invloed is van het klimaat en dictators.
Zet bv. alle liberale amerikanen eens op de zuidpool om te kijken hoe ze het er daar van afbregen met hun kapitalisme, het systeem van succes dat alle andere ondergeschikt maakt.
Naar verluidt zou er niet zoveel volk kijken naar de produkties van lollywood.
Koen Robeys
zaterdag, 3 juni, 2006 - 23:34Neverbeendead: Vergeet natuurlijk niet je verhaal te verplaatsen naar een willekeurig ander tijdperk in de geschiedenis. Al die tijd zijn er overal, millennia lang, dorpen ten dode opgeschreven geweest, om welke reden dan ook: ecologische collapse; oorlog, hongersnood, ziektes, of omdat het niet regent, het doet er niet toe.
Alleen, nu is er nog geen kapitalisme dat tenminste materieel *in staat* was om er iets aan te doen. Nu is er nog geen kapitalisme dat misschien zelfs tv-programma's uitzendt waarin de problemen aan bod komen, zodat er, wie weet, Tsunamiaanse acties op gang komen. Er is nog geen kapitalisme dat toont, na *millennia* van universele armoede, welke weg je moet opgaan om het aantal ten dode opgeschreven dorpen te doen afnemen - zodat tegenwoordig de helft van Azië het al toepast en goed bezig is. Azië, nota bene, het continent dat nog maar een halve eeuw geleden verondersteld werd er veel slechter voor te staan dan Afrika.
Wat denk je, in welke wereld zou je willen leven, die waarin niet eens de mogelijkheid bestaat je ten dode opgeschreven dorp te redden, of die waarin die mogelijkheid wel bestaat, en waarin dat af en toe nog eens gebeurt ook?
Benieuwd,
Koen
Mark Peeters
zondag, 4 juni, 2006 - 01:20De vorige vrijdag was er ook een VRT-film van SPIKE...
met een uitspraak dat de maanlanding niet was gebeurd....
Vorige vrijdag was 'verder dan de maan', met eenzelfde boodschap...
Nu op PINKSTEREN...
DE GROTE ZAP VOORWAARTS.....
Hebben we nu het LICHT gezien?
Neverbeendead Religion
zondag, 4 juni, 2006 - 01:59Ik zal koen trachten zo kort mogelijk te antwoorden om niet teveel off topic te gaan.
De tegenhanger van het kapitalisme dat ik ben, zal nog een tijd de verdedigers van het kapitalisme te lezen krijgen met hun stelling dat er naast het middenveld kapitalisme enkel enerzijds het hardcore kapitalisme bestaat waarin geen enkele kapitalist al eens voor een goed doel te vinden is en anderzijds een utopie waarin alle kapitalisten de wereld financieel op een gelijke hoogte brengen zodat de gelijke globale standaard enkel hoger wordt omdat bv. philips de dingen ook enkel beter maakt in de beter wordende wereld voor iedereen.
Daarom verwijs ik hier graag nog eens naar een oude poll waar enkel de kapitalisten het te moeilijk mee hebben om die in te vullen omdat blijkt dat hun middenveld dan nu al niet bestaat en een nieuw en een oud clipje.
( http://degrootstehumopoll.5... )
( https://www.youtube.com/watc... )
( https://www.youtube.com/watc... )
En nog een grappig ( personal taste ofcourse ) clipje over mensen vanuit de toekomst die hier al van de jaren zestig gekend zijn en die eens een uitstapje naar vandaag maken en een morgen media onderwerp aankaarten.
( https://www.youtube.com/watc... )
Koenraad
zondag, 4 juni, 2006 - 10:59Ach dat is jammer Luc !!! Kunnen ze die "toekomst" niet gebruiken voor een nieuwe chronometer ?
Ik lees er wel :"Kan Sofie uit Thuis wel met een iPod werken?"
Ja, bijzonder interessant dus...
Get real
zondag, 4 juni, 2006 - 11:47Jouw blog als voorbeeld van gekleurde media?
LVB
zondag, 4 juni, 2006 - 12:12@"Get real" alias "Jo": een blog is een persoonlijk kanaal en dus per definitie gekleurd. Ik heb geen probleem met gekleurde media, behalve als ze met belastingsgeld gefinancierd worden en wettelijk verplicht zijn tot neutraliteit en objectiviteit. Maar elk 'probleem' creëert meteen ook een opportuniteit. Sommige 'gekleurde' blogs hebben succes in de mate dat de andere media bepaalde onderwerpen en bepaalde markten vermijden.
Jöe
zondag, 4 juni, 2006 - 13:59wat zei ik alweer in 21257:
"zoals de bakvisjes van "Domenica In" op de RAI destijds? Of met iets meer textiel?"
Je ziet wat er van komt, Luc. Je had je string moeten tonen tijdens de audienties!!!!!!
Jöe
zondag, 4 juni, 2006 - 14:00euh, ik bedoel: audities!
(maar als je ooit tot bij de paus geraakt moet je het ook niet laten hoor)
Jöe
zondag, 4 juni, 2006 - 14:10Beste Mark Peeters, gisteren (de dag voor Pinksteren) in de late namiddag lagen mijn dochtertje en ik op onze rug in de gazon terwijl we naar de maan staarden. Plots zei ze: ik wil daar naartoe, en ze gooide haar speelgoedvliegtuig naar de maan. Maar ze miste glorieus! Dat kan ook tellen hee!!!!
En Christophe Rochus pierde gisteren in Parijs een tennisbal richting maan. Weer mis!!! De match was tegen Martin. Christoffel, de patroon van de (maan)reizigers, tegen St. Martinus, patroon van de armen (of eerder : arme goedgelovigen). Dat kan nog meer tellen als boodschap hee!!!
Je hebt groot gelijk: de maanlanding? mijn oren!!!
Geert
zondag, 4 juni, 2006 - 21:36Allez, het item is gesneuveld. Zo kennen we ze wel daar bij de VRT. Mensen hun avond laten reserveren en dan afzeggen. Ik zou zelfs al niet ingegaan zijn op hun voorstel. Extreem linkse staatspummels. Opdoeken die Paarse regeringszender.
LVB
zondag, 4 juni, 2006 - 21:43@Geert: "mensen hun avond laten reserven"... Ik moest er al van 10 uur 's morgens zijn hoor. Dat programma wordt twee keer volledig gerepeteerd, en pas de derde keer in het echt uitgezonden. Zo gaat dat.
Jöe
zondag, 4 juni, 2006 - 22:12@ Geert : "Zo kennen we ze wel daar bij de VRT"
heb jij dan gelijksoortige ervaringen met hen?
Outlaw Mike
zondag, 4 juni, 2006 - 22:24Ik denk eerder dat ze zich bijtijds gerealiseerd hebben dat Luc niet echt aan hun kant van de schutting staat, om eens een understatement te gebruiken. En Luc, ja, ik refereerde inderdaad naar De Grote Sprong Voorwaarts. 30 miljoen doden agv Mao's rampzalige beleid, maar laat dat geen probleem zijn voor de Maodwepers bij de VRT.
Briggs
zondag, 4 juni, 2006 - 23:03Haha hebben ze ontdekt dat je samenwerkt met Beliën en VRTWatch? :)
Mark Peeters
maandag, 5 juni, 2006 - 00:43Wat was je van plan om in die ene minuut te zeggen?
Is uw interventie geschrapt, omdat je mogelijk LIVE iets over mij had kunnen zeggen?
Is uw interventie geschrapt, nadat men las over mijn opmerking, die ik enkele uren voor deze AFMELDING op uw BLOG had gezet?
MP
Johan
maandag, 5 juni, 2006 - 00:48@Briggs
Er bestaat wel degelijk een zwarte lijst bij de VRT. Meer nog, ik kan het weten.
VRT is de Openbare omroep van de linkse vriendjes, anders kom je er niet in. Maar IEDEREEN mag er wel voor betalen.
LVB
maandag, 5 juni, 2006 - 00:50Dit was het scenario voor die ene minuut, zoals het aan mij gestuurd werd:
BART
Dag Luc. Jij bent een blogger. Dwz dat je een soort van internetdagboek bijhoudt, maar dan wel één dat door de hele wereld kan gelezen worden. Zet je daar dan bv. ook je hartsgeheimen op?
LUC
Uitleg verschil lifeblog en actuablog.
BART
Maar die actualiteit kan je toch ook volgen door naar televisie te kijken, naar de radio te luisteren en de krant te lezen?
LUC
Geven maar stukje van nieuwsfeit en er is geen interactiviteit. Hij krijgt veel reacties: 1500 tot 2500 bezoekers per dag.
BART
Dus als ik het goed begrijp, ben jij eigenlijk ook een soort journalist. En je bent één van de meestgelezen nieuwsbloggers in Vlaanderen, hoe verklaar je dat succes?
LUC
...
BART
Luc, ontzettend bedankt! (in camera) Luc blogt op dit moment over deze show, dus u kan meteen zijn mening lezen op internet!
Neverbeendead Religion
maandag, 5 juni, 2006 - 00:53Wat is het verschil tussen de japanse en de chinese gevechtskunsten die voornamelijk ontstaan zijn bij de boeren aldaar.
De chinese gevechtskunsten zijn bestand tegen atoombommen.
Maar misschien zit er wel een fout in die stelling.
Dat kan outlaw mike u ook vertellen.
Die weet ook how to enter the dragon.
( http://www.imdb.com/title/t... )
En dan te weten dat ik in een vorige reactie ( http://lvb.net/item/2890#21325 ) niet voor de tekst ( http://www.lyricscafe.com/l... ) maar voor de clip met de prentjes ( https://www.youtube.com/watc... ) had gekozen.
Nicolas Raemdonck
maandag, 5 juni, 2006 - 01:08Daar gaat de spontaniteit van het interview.
Mark Peeters
maandag, 5 juni, 2006 - 01:16@Luc : 'Zou het een LIVE-interview geweest zijn?
Of zou men het op VOORHAND opgenomen hebben?
Of zou er een tijds-verschil van enkele seconden of minuten geweest zijn om zeker te zijn dat er LIVE geen foutieve boodschapen zouden komen?
Live is live
maandag, 5 juni, 2006 - 02:35@Mark: Je hebt gelijk, de grote zap voorwaarts is al om 17u00 opgenomen. Als Luc bvb beweerd had dat de grote zap op de maan fake was, hadden ze dat zeker nog kunnen knippen.
Briggs
maandag, 5 juni, 2006 - 12:08Zwarte Lijst...krijg je daar geen erelintje voor Objectiviteit & Kritische zingeving?
Jöe
maandag, 5 juni, 2006 - 12:51@ Johan:
"Er bestaat wel degelijk een zwarte lijst bij de VRT. Meer nog, ik kan het weten."
Heb jij dan een postje bij de VRT? Of gaat de buur van de kozijn van de snookermaat van Ben Crabbé naar dezelfde bakker als jij?
Cogito
maandag, 5 juni, 2006 - 15:52Heb ook sterk de indruk dat de buitenfatsoenlijke positie van Luc een rol heeft gespeeld. Ik heb een deel van het programma gezien en vind dat ze Luc met zijn minuutje makkelijk een plaatsje hadden kunnen geven.
Jöe
maandag, 5 juni, 2006 - 17:05Maar waarom heeft de VRT Luc dan in eerste instantie uitgenodigd? Ze wisten toch al in 't lang en in 't breed dat de blog neocon-blauw gekleurd is ? :-) Dat was toch indertijd in Terzake duidelijk gesteld?
Ik vind het excuus van tijdgebrek wel plausibel, maar ik denk dat als Luc Lucy zou geheten hebben en voorzien van een hoog babe-gehalte, het item aan bod zou gekomen zijn.
Edward
maandag, 5 juni, 2006 - 18:22@Luc : misschien nog geen slecht idee, een promo-team
van LVBabes samenstellen !
:-)
Outlaw Mike
maandag, 5 juni, 2006 - 19:11Zeg Luc, ik weet van mezelf dat ik nogal een opgeblazen ego hep, maarrre... op zaterdag 3/6 om 12.26 suggereerde ik dat de zinsnede "De Grote Zap Voorwaarts" misschien op drie miljard lichtjaar afstand zou kunnen geinspireerd zijn door "De Grote Sprong Voorwaarts" (tis maar een ideetje hoor), waarop jij eveneens op 3/6 om 12.29 de vraag stelde of ik (zie jouw link) inderdaad Mao's schitterende experiment met 30 miljoen doden bedoelde. En dan, poef, ergens kort daarna krijg jij een telefoontje met de medeling dat jouw ding van 1 minuut wegens tijdsgebrek afgelast wordt. Zou het kunnen... zou het kunnen dat den Outlaw jouw teevee-optreden verbrost heeft?
Outlaw Mike
maandag, 5 juni, 2006 - 19:16Ik zal maar bij voorbaat mijn excuses aanbieden hoor. Tja! Stel dat Karel Van Eetvelt van UNIZO bij die staking laatsleden een Cessna met erachter een spandoek "Arbeit Macht Frei" boven de stakingspiketten had laten rondvliegen dan was de Unie van Socialistische Sovjetrepoeplieken van Belgistan te klein geweest. Maar "De Grote Zap Voorwaarts", of een poster van massamoordenaar Mao (70 miljoen doden) op de Animo-website ter gelegenheid van 1 mei, ja, dat moet kunnen natuurlijk!