Buitenlandse roofdieren
De uitverkoop van onze bedrijven gaat versneld door. Luierproducent Ontex, textielgroep Balta, aluminiumgroep Aliplast zijn maar enkele voorbeelden. We moeten de Vlaamse bedrijven uit handen houden van de buitenlandse roofdieren.
Baron Paul Buysse (voorzitter van de Bekaert-groep en ere-consul-generaal van Groot-Brittannië in België), geïnterviewd in De Standaard, 1 oktober 2004



Reacties
Peter Fleming
maandag, 15 mei, 2006 - 17:57Luc - Nicholas 1-0 :-)
Belien en Buysse samen in de beklaagdenbank
Cogito
maandag, 15 mei, 2006 - 18:18Alle 3 naar Amerika (Paul, Paul en Ayaan)
Cogito
maandag, 15 mei, 2006 - 18:20Het CGKR discrimineert op Paulen. Leman is Paulofoob!
Nicolas Raemdonck
maandag, 15 mei, 2006 - 18:40Ik zie het meer als een owngoal van Luc. ;-) Als Luc consequent anti-protectionistisch is, betreurt hij deze uitspraak evenveel als ik. Economisch protectionisme is ook verwerpelijk. Dus Luc, je rijdt tegen je eigen molen.
LVB
maandag, 15 mei, 2006 - 18:59@Nicolas Raemdonck: Ik "betreur" die uitspraak van Buysse helemaal niet, ik ben het gewoon niet eens met wat hij zegt.
Heb ik trouwens ooit gezegd dat ik het wél eens was met het artikel van Belien over de roofdieren?
Maar ik vind wel dat Belien het recht heeft om dergelijke dingen te schrijven, net zoals ik vind dat Buysse mag spreken over buitenlandse bedrijven als over "roofdieren", net zoals ik vind dat het Centre Islamique Belge allerlei extremistische ideeën mag verkondingen in België (zie mijn posting http://lvb.net/item/2279 ), en net zoals ik vind dat vakbounden mogen roepen "den boas es ne smeirlap" en dat aandeelhouders en renteniers parasieten zijn. Of dat 11.11.11 (destijds onder leiding van Jozef De Witte) reclamefilmpjes mag laten uitzenden op de openbare omroep waarin bedrijfsleiders van privé-watermaatschappijen afgebeeld worden als gruwelijke uitbuiters ( http://lvb.net/item/243 ). Van mij mag dat allemaal, wat nog niet betekent dat ik het ermee eens ben, of dat ik het inhoudelijk goedkeur.
Door bij een citaat dat ik hier zonder enige eigen commentaar poneer al meteen "je rijdt tegen je eigen molen" te roepen, laat je dus vooral jezelf kennen.
Nicolas Raemdonck
maandag, 15 mei, 2006 - 19:21Hoe zou ik me zelf laten kennen? Het was eerder een reactie op Peter Fleming die zo een beeld schepte waarop jij alludeert.
Kijk, Luc, ik wil hier niet beginnen op een wat nijdige toon dus dat doe ik niet. Ik discussieer verder in kalmte net, zoals jij altijd doet.
Daarbij: ik heb nooit gezegd dat je Beliën daarin steunde. Mijn mening is echter dat wat Beliën geschreven heeft, moreel verwerpelijk is. Het juridische hou ik er buiten. Je zal me er niet op betrappen en ik zal dat ook niet doen dat ik zou gaan beweren dat iedereen op BJ nu plots moreel uit de bocht gegaan zou zijn. Dat heb ik niet gezegd.
Peter Fleming
maandag, 15 mei, 2006 - 20:59Voor alle duidelijkheid: die 1-0 slaat op het feit dat Nicholas Luc uitdaagde om andere citaten met het woord "buitenlandse roofdieren" terug te vinden
het was niet mijn bedoeling om het tot een boksmatch tussen jullie twee te laten komen
Nicolas Raemdonck
maandag, 15 mei, 2006 - 21:05Ok, maar sinds wanneer heb ik Luc uitgenodigd om dergelijke citaten te vinden. Zoek maar eens op.
Peter Fleming
maandag, 15 mei, 2006 - 21:12Ivanhoe was de villain: http://lvb.net/item/2784#20231 en hij had het dan nog over vakboengders
Sorry. Ik en ik alleen ben moreel en juridisch verantwoordelijk en ik neem deze verantwoordelijkheid dan ook volledig op mij.
ivanhoe
dinsdag, 16 mei, 2006 - 15:41weeeheew, een citaatje, enkel en alleen voor mij *maakt een rondedansje*
Maar hier gaat het wel over bedrijven, niet over mensen, nog altijd een duidelijk en relevant verschil me dunkt.
ivan
dinsdag, 16 mei, 2006 - 19:45Nu die buitenlandse roofdieren hadden natuurlijk wel een Belgische handlanger: Albert Frere. Rijk geworden door de nationalisering van de belgische staalbedrijven, kocht hij heel België op en verkocht hij later de kroonjuwelen aan de buitenlande roofdieren. Wie is hier het roofdier eigenlijk?
Johan B
dinsdag, 16 mei, 2006 - 19:47@ivanhoe: wat dacht je van dit citaat van de actiegroep Radical Anti Imperialist Action?
"Het beschermen van anti imperialistische initiatiefnemers, is het beschermen van onze toekomst tegen kapitalistische roofdieren."
(...)
"Het moet een keer duidelijk zijn dat we bij McDonald's kunnen eten, benzine kunnen tanken, 's morgens koffie kunnen drinken, goedkope schoenen kunnen kopen en een luxe leven kunnen leiden dankzij duizenden doden in de Derde Wereld. Wie zijn nu de criminelen? Zijn wij het, die bomaanslagen simuleren tegen onderdrukkers, of zijn het de kapitalistische varkens, rechters, agenten, wetenschappers en politici met hun legers en geheime diensten die moorden voor kapitaal? Het Marshall plan slaagde er ooit goed in om de consumptiecultuur te exporteren en tegenwoordig doen zowel de media als de politieke propagandamachines hun best om het bloed te verwijderen uit het blikveld van de consument."
Bron: http://www.ravagedigitaal.o...
ivanhoe
dinsdag, 16 mei, 2006 - 20:59@ Johan B
idd, die lijkt volledig de vergelijking te kunnen doorstaan.
Alhoewel ik vooralsnog van geen doden weet in dat kader, maar toch wel van andere geweldplegingen zoals gijzelingen enz....zou dus idd even strafbaar moeten zijn